Vad för ras?

Sv: Vad för ras?

åke skrev:
Ni som kör med era hästar... I skogen eller bara för nöjes skull. Vad har ni för raser på era hästar? Varför valde ni den rasen?
Jag har fjordingar, men första hästen köptes inte med tanke på körning, han är inte körbar :(
Valde väl mellan fjord, haflinger och liknande storlekar, ville ha en lite "tålig" häst, sen fanns det väl lite fler mindre bra motiveringar till valet :angel:
Nu är jag så insnöad så sen har det bara fortsatt. :eek:
Därmot häst nummer två älskade körning visade det sig, så peppad av hovslagaren och min kusins morfar pluss senare även sambon så har körintresset växt.
Det stoet kördes för nöje i skogen och lite nytta, pigg kanske lite väl pigg vintertid men ställde alltid upp för sin klantiga matte till kusk (och husse när han körde).
Har även använts till lite släd/vagnskörning av ungar, fungerade bra på den tiden... funkade bra även när ungar släpade pulkor runt henne.

Hade en liten unghingst som kördes in och skulle väl få bli en allroundhäst var det tänkt, men det gick åt pipsvängen, blev skadad (blev sparkad i hagen) och betar i hästhimlen.

Nu är det hans arvtagare som är på gång, köpte ett 7 årigt fjordsto i höstas som kördes in under vintern, verkar lovande i temperament och så. Nu är hon dock mamma-ledig.

Kör med Fjordingar i skogen. Det är ju mest frågan om att ta hem lite ved. Har burit skogsplant med häst och är inne på skonsammare markberedning med häst, då de större markberedningsaggregaten inte vill ta mindre markberedningsobjekt

islänning, vi kör mest i skogen med henne, men hon skulle n og vara bra på dressyr... :p

Vi har en shetland-welsh som är 122 hög och som vi bara nöjeskör med, han får dra hem halmen med sin flakvagn och sånt.
Grannen hade en godkänd ardennerhingst (Amandus) som han körde i skogen och det var sevärt!!!!
Var på en teoretisk körclinic med Lars-Åke Johansson en gång och han sa en bra sak..........man kör med häöästen och inte med rasen....tänkvärt...

åke skrev:
Ni som kör med era hästar... I skogen eller bara för nöjes skull. Vad har ni för raser på era hästar? Varför valde ni den rasen?
Kallblodstravare som vi nöjeskör med hemma. Hon är ganska nyköpt så vi har inte hunnit köra så mycket än, men jag är jättenöjd! Vi ville ha en häst som både kan dra vagn och som är rolig att jobba med på ridbanan. Kallblodstravare har jag alltid varit svag för! Mångsidiga, temperamentsfulla, vackra och härlig utstrålning :love:

nora kommer du ihåg nico? annikas vita ponny -han är welsh/shetland, han är en riktigt bra ponny, så det är nog en rätt hyffsad korsning ..

Är han det?! Jaha...jo han är ju jättefin! Men A-ponny va?

hej! jag har precis kört in min ponny, en halvtokig typ som har visat en helt ny sida av sig själv i vagnen än under ryttare, nu e vi kompisar igen!!!! prisa körningen :banana:

Vi har en korsning shettis/welsh B-ponny. Underbar ilynnet. welshens pigghet, shettisens styrka och kloka huvud. Världens bästa barnponny. Ska dessutom köras in så det ska bli ändå bättre.

Jeg har en fjording jeg skal begynne å kjøre med; presisjon og dressur. (Jeg tør jo ikke kjøre maraton, hehe). Det ble fjording fordi jeg har gått på folkehøgskole i fjordhestens vugge, Nordfjordeid, og fordi akkurat denne hesten er etter en hingst jeg liker veldig godt.

Kör bruks.
Connemara, det bara blev att köra in honom och visade sig vara världens bästa kör ponny
Finskt kallblod, fd travare funkade kanon i skogen och till bruks
Shetland för att det är en underbar arbetshäst

Ardenner, det blev bara så. Har också haft shettis som jag körde med. Tänk ett sexspann med shettisar eller varför inte med minishettisar, häftigt. Tycker nog om det mesta i hästväg, men kallblod är något specielt tycker jag.

MVH Ann :bow:

WELSH MOUNTANIS naturlig vis
har ett par grabbar som jag tävlar par med båda isabeller!!
o satsar på mitt iabellfyrspann som kommer så småning om hoppas jag ..hihi..men det är sååå dyrt bara att köra tyvärr så det blir inte många tävlingar per år ju..*snyfft*
har dom små för att jag har en dotter som e 8 år och som tävlar dom i hoppning och galopp bla..och hon vill alltid ha hingsten vid tävlingar och då får ju jag stå till baka lite med mina tävlingar i maraton ju..men men jag har ju mitt palominosto som jag kan tävla i ridning isället ju..hehe..fast inte just nu för hon har fölis nu..med min isabell WM hingst....
ha det gott alla kör vänner

jag håller på att köra in min 5åriga islandshäst och den rasen e underbar som körhäst....går ju att tölta med dom för vagn med=)

Jag kör med en dartmoor! Jag köpte henne som 5-åring och hon hade då bara gått i hage, och fått ett föl. Nu som 6-åring är hon inkörd (och näästan inriden). Allt har jag och min pappa gjort själva, så vi är jättestolta... :)
Kör på kul på grusvägarna runt stallet, men skulle vilja komma igång mer, och kanske tävla!?

Köpte min dartmoor av "styv-svärmors" kompis, som hade haft henne sen hon var 6 månader. Fick henne billigt för att jag var "känd", så jag köpte henne för att prova att köra!Hon är lättlärd, orädd, lugn, pigg och glad mm. Perfekt! Kommer nog aldrig att sälja henne... Blir bra barnponny till mina barn om jag får några... ;) :)

Jag har ett 5 årig Ardenner sto (egen uppföddning) som jag kör nöjeskörning/bruks körning med.det är meningen att hon ska gå i skogen å.

plumpen skrev:
Jag har ett 5 årig Ardenner sto (egen uppföddning) som jag kör nöjeskörning/bruks körning med.det är meningen att hon ska gå i skogen å.
Vad har du för stam på henne? Nyfiken.

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
338
Senast: CaisaCax
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
873
Senast: Wenniz
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
970
Senast: ufot
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka