Vad för ras?

Sv: Vad för ras?

tysse skrev:
e nöjd! vaddårå
Eftersom vi själva har ardenner som vi jobbar med i skogen så undrade jag bara om du va lika nöjd med dina som vi är med våra. Jag kan inte tänka mig någon annan ras att ha i skogen.

Jag kör relativt mycket med mitt connemarasto. Hon är helt underbar att köra, lugn och säker! :)
Vilka hästar som är bra som körhästar sitter väl egentligen mer i temperament och lynne än i rasen?

/tilla&olga

åke skrev:
Vem är din ardenner efter? Är du nöjd med det du har eller skulle du vilja ha något annat.
Frågan var riktad lite mer allmänt. Jag tex. är nöjd med mina men skulle gärna tänka mig att ha en jysk häst. Det va lite mer så jag menade. Tex kan man få syn på en friser och tänka att en sådan skulle jag gärna vilja ha....... Det var så jag menade. Inget illa alltså.

Jag kör dressyr, presicion och maraton med russ, döttrarna kör ponnytrav med russ och en shettis :-).

åke skrev:
Frågan var riktad lite mer allmänt. Jag tex. är nöjd med mina men skulle gärna tänka mig att ha en jysk häst. Det va lite mer så jag menade. Tex kan man få syn på en friser och tänka att en sådan skulle jag gärna vilja ha....... Det var så jag menade. Inget illa alltså.

hej.. har pm:at dig!

Jag har ett halvblod med mkt inslag av fullblod men även travarblod längre bak i stammen (orlovtravare och AM. travare).
Varför jag valde denna hästen/rasen. Jo för att jag skulle köpa en hopphäst. Men så blev det så att vi körde även in henne som unghäst. Sedan så tävlade vi mkt i hoppning men drömmen om att köpa vagn och en ordentlig sele fanns alltid i mina tankar. Och förra året köpte jag en vagn och en bra sele. Och nu i år har jag tänkt köra lite mera då hon ska betäckas och då inte tävla i hoppning. Får se om jag fortsätter köra henne sedan och kanske tävla i det, det beror på vissa sakor som tiden får utvisa.

Jag kör min shettis sedan ett år tillbaka. Jag har tävlat dressyr, hoppning och fälttävlan tidigare och köpte shetlandsponnyn som sällskapshäst till mitt halvblod. Och sedan körde jag in honom bara därför att han borde bli inkörd. Något måste jag ju ha honom till! :idea: Nu är det så himla roligt att jag ska börja tävla med honom i maj! Jag har även planer på att använda honom när jag kör vatten till hagen.

Jag har blivit så pass biten att jag även är på god väg att köra in mitt 2-åriga halvblod. Målet är att ha honom framför vagnen innan sommaren så att han kan ha ett långt härligt sommarlov sedan. När jag köpte honom som föl fanns inte någon tanke på körning, utan på en häst lämplig för fälttävlan.

Tack vare hjälp av tränare går det framåt. För ett år sedan visste jag inte ett dyft om körning.

Vi har ett lettiskt varmblod (halvblod). Vi valde inte rasen utan ville ha en trevlig allround ridhäst. På köpet fick vi en häst som i sin stamtavla har många lettiska vagnshästar.
Vi körde in henne utan problem förra året. Hon gillar verkligen att dra sin gigg så egentligen borde vi satsa mer på körning.

Shetlandsponny - så klart ! :D
Därför jag har shettisar beror på att jag älskar :love: dom. De är sååå härliga. De är sunda, friska, härdiga, små, starka, arbetsvilliga, orädda, livsglada, nyfikna, sällskapliga, mysiga, lättlärda, charmiga, roliga... De har allt som jag vill ha i en häst. Det gäller bara att de uppfostras rätt från början, annars kan de lätt ta överhand och bli surskalligt envisa.
Shetlandsponnyn - min bästa vän! :love:
/ Ia

Min far använder ardennerhästar i skogen och inte bara för nöjes skull. Har provat nordsvenskar också men de har inte alls lyckas uppfylla kraven vad som krävs av en skoghäst som verkligen används som ett arbetsredskap. De har varit för nerviga och har tagit för lång tid på sig att lära sig själva "tänka skog" eller hur man skall förklara det. Trevlig körhästar framför vagn och mer okomplicerad körning annars.
Ardennerhästarna är outstanding i skogen.
Själv har jag en fjording som är en av mina favoritraser under inkörning som skall bli allroundhäst så småningom.

Kör hästtaxi, bröllop, skogskörning med en JYDSK häst. Titta gärna in på vår hemsida www.bodahasttaxi.com där str det lite mer om jydska hästarna.

En arab. Jag nöjeskör honom med en lätt rockard (typ träningsrockard inom travet) och travsele.

Mitt halblod är inte inkört men det står en shettis i vårat stall som är jätte kul att köra, han är väldigt arbetsglad och hänger utan problem med de andra stora hästarna då vi far ut tillsammans... för delen med han är att han är så liten, han tar sig fram överallt och känns väldigt smidig att köra jämnfört med min connemara som jag hade tidigare...

Har en minishettis. Skulle egentligen ha en b-ponny, men sedan började jag fundera på en shettis, och jag skulle absoluuuuut inte ha en minishettis för DET var för litet. Men sen så såg jag min kille och då var det "kört" (haha, passande ordskämt på detta forumet! :D).

Jag kör inte ännu för jag har ingen vagn, men den kommer på fredag :)

Jag har ett shettis sto. Varför det blev just henne, det är en lång historia. Men kan säga att jag inte köpte henne för att köra med henne för jag var inte intresserad av körining innan. Men efter att ha läst mycket här kan jag knappt vänta tills min vagn är hemma. Kommer bara att "nöjesköra" men vem vet, en dag kanske även vi är ute på tävlingsbanorna :D

JYDSK HÄST! :)
För nöjes, i skogen, lantbruket och bröllop

*Lånar knapp

Jag ska köra in min åttavägskorsning till våren

Shettis såklart :) Har ett litet underbart sto som jag ska börja tävla i körning med :D De är ju för härliga ;)

Shettis, dels för jag alltid älskat rasen, dels för barnen växt ur honom. Ville inte sälja honom men tyckte han skulle få fortsätta hålla i gång så vi körde in honom.

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
338
Senast: CaisaCax
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
873
Senast: Wenniz
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
970
Senast: ufot
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka