Humelibumlan
Trådstartare
Min 1-åring dog hastigt i (konstig) sjukdom i lördags och flera har önskat veta hennes symtom..
Kl 5 vid morgon fodring var allt ok och normalt, vid 7 upptäckte personalen att hon uppträdde konstigt, kl 11 var hon död.
Hon hade:
- Balansproblem och vinglade okontrollerat, ramlade omkull
- Förhöjd puls
- Normal temp
- Urinerade nästan oavbrutet
- Lite fragda
- Muskulaturen upplevdes som "Slapp" (alltså var hästen inte stel)
- Iskalla öron
- Slemhinnorna växlade fram och tillbaka från röda till gula
Veterinären på plats visste inte vad det var, utan hade symtom på flera olika sjukdommar bla. Akut elichias och tarmvred. Men inte Botulism! Satte dropp och remitterade hästen till Djursjukhus.
Även på Djursjukhuset stod de frågande och trodde först på slag mot huvudet... tills någon nämnde Botulism och det var vad de bestämde sig för.
Hästen var i så dåligt skick att hon avlivades omedelbart.
Jag hann inte dit, utan min vän var där med hästen, vännen visste inte, men trodde inte hästen var vaccinerad mot botulism och veterinären talade sig varm om vaccinet.
Ansåg det var onödigt och dyrt att obducera, men min kompis gav sig inte, utan krävde obduktion. Hon fick oxå tag på min veterinär (först på plats) som informerade om att hästen var vaccinerad mot botulism.
Djursjukhusets veterinär talade med försäkringsbolaget som gick med på att betala obduktionen. Vilket vi nu väntar på svar ifrån.
Från SVA´s sida om Botulism, symtomen-
"-Muskeldarrning, stel gång
-Svårigheter att äta och svälja
-Nedsatt muskelspänning i tunga och svans
-Tilltagande muskelförsvagning
-Hästarna kan i ett slutskede inte resa sig
-Andningsförlamning och död inom 48-72 timmar
"
Detta är inte en beskrivning av vad hästen led av enligt min kompis.
8 hästar fodras av samma hösilage bal och endast min blir sjuk, hon är oxå den ända vaccinerade?
Hösilaget var av god kvalitet.
Kl 5 vid morgon fodring var allt ok och normalt, vid 7 upptäckte personalen att hon uppträdde konstigt, kl 11 var hon död.
Hon hade:
- Balansproblem och vinglade okontrollerat, ramlade omkull
- Förhöjd puls
- Normal temp
- Urinerade nästan oavbrutet
- Lite fragda
- Muskulaturen upplevdes som "Slapp" (alltså var hästen inte stel)
- Iskalla öron
- Slemhinnorna växlade fram och tillbaka från röda till gula
Veterinären på plats visste inte vad det var, utan hade symtom på flera olika sjukdommar bla. Akut elichias och tarmvred. Men inte Botulism! Satte dropp och remitterade hästen till Djursjukhus.
Även på Djursjukhuset stod de frågande och trodde först på slag mot huvudet... tills någon nämnde Botulism och det var vad de bestämde sig för.
Hästen var i så dåligt skick att hon avlivades omedelbart.
Jag hann inte dit, utan min vän var där med hästen, vännen visste inte, men trodde inte hästen var vaccinerad mot botulism och veterinären talade sig varm om vaccinet.
Ansåg det var onödigt och dyrt att obducera, men min kompis gav sig inte, utan krävde obduktion. Hon fick oxå tag på min veterinär (först på plats) som informerade om att hästen var vaccinerad mot botulism.
Djursjukhusets veterinär talade med försäkringsbolaget som gick med på att betala obduktionen. Vilket vi nu väntar på svar ifrån.
Från SVA´s sida om Botulism, symtomen-
"-Muskeldarrning, stel gång
-Svårigheter att äta och svälja
-Nedsatt muskelspänning i tunga och svans
-Tilltagande muskelförsvagning
-Hästarna kan i ett slutskede inte resa sig
-Andningsförlamning och död inom 48-72 timmar
"
Detta är inte en beskrivning av vad hästen led av enligt min kompis.
8 hästar fodras av samma hösilage bal och endast min blir sjuk, hon är oxå den ända vaccinerade?
Hösilaget var av god kvalitet.