Vad dog hon av? Symtomen..

Humelibumlan

Trådstartare
Min 1-åring dog hastigt i (konstig) sjukdom i lördags och flera har önskat veta hennes symtom..

Kl 5 vid morgon fodring var allt ok och normalt, vid 7 upptäckte personalen att hon uppträdde konstigt, kl 11 var hon död.
Hon hade:
- Balansproblem och vinglade okontrollerat, ramlade omkull
- Förhöjd puls
- Normal temp
- Urinerade nästan oavbrutet
- Lite fragda
- Muskulaturen upplevdes som "Slapp" (alltså var hästen inte stel)
- Iskalla öron
- Slemhinnorna växlade fram och tillbaka från röda till gula

Veterinären på plats visste inte vad det var, utan hade symtom på flera olika sjukdommar bla. Akut elichias och tarmvred. Men inte Botulism! Satte dropp och remitterade hästen till Djursjukhus.

Även på Djursjukhuset stod de frågande och trodde först på slag mot huvudet... tills någon nämnde Botulism och det var vad de bestämde sig för.
Hästen var i så dåligt skick att hon avlivades omedelbart.

Jag hann inte dit, utan min vän var där med hästen, vännen visste inte, men trodde inte hästen var vaccinerad mot botulism och veterinären talade sig varm om vaccinet.
Ansåg det var onödigt och dyrt att obducera, men min kompis gav sig inte, utan krävde obduktion. Hon fick oxå tag på min veterinär (först på plats) som informerade om att hästen var vaccinerad mot botulism.
Djursjukhusets veterinär talade med försäkringsbolaget som gick med på att betala obduktionen. Vilket vi nu väntar på svar ifrån.

Från SVA´s sida om Botulism, symtomen-
"-Muskeldarrning, stel gång
-Svårigheter att äta och svälja
-Nedsatt muskelspänning i tunga och svans
-Tilltagande muskelförsvagning
-Hästarna kan i ett slutskede inte resa sig
-Andningsförlamning och död inom 48-72 timmar
"
Detta är inte en beskrivning av vad hästen led av enligt min kompis.
8 hästar fodras av samma hösilage bal och endast min blir sjuk, hon är oxå den ända vaccinerade?
Hösilaget var av god kvalitet.

Sv: Vad dog hon av? Symtomen..

Kanske svårt att säga utan någon bakgrund om hästen. Tidigare problem? Foder? Kan hon ha fått i sig något olämpligt? Hur vet ni att balen var ok (har prover tagits? )? Osv.

Skriv så mycket du kan komma på som kan ha något med detta att göra.

/Maria

Va obehagligt.
Men chansen att det är botulism är ändå ganska liten med tanke på hur få fall det finns av det. Och varför vaccinera mot det om hästen blir sämre av det??

Om det var botulism, så vaccineras dom mot en, typ B (har jag för mig) MEN det finns två typer till A och C som inte är speciellt vanliga, men som finns. Vet inte varför man inte vacc mot alla om dom finns, kanske är så att det inte finns något vacc mot resten.? Nån som vet mer?

Låter annars som den "nya" sjukdomen, som sätter sig på nervsystemet.

Obehagligt är det iaf, tycker synd om dig och hästen! Att behöva gå igenom det. "tröst kramar"

Har också haft konstiga sjukdomsfall hos mig.

Min häst:
Hög feber
Hög puls
slemihinnor som byter färg
vinglig
uttorkad och utan aptit
inte vaccinerad eller nyligen avmaskad vid sjkdoms tillfället

Denna häst behandlades hemma. Dropp för att hjälpa upp uttorkningen och febern.
Febernedsättande och en atiobiotikakur.

Äter hö. Höll på att göra en riktig dödsstörtning och falla omkull död i boxen. Mitt förtvivlade NEJ!! fick honom dock att kämpa vidare och han är nu frisk igen.

Klumpig vet slarvade bort proverna så jag kommer troligtvis aldrig få veta vad det var.

Bekants ponny:
hög feber
ingen aptit
stel i bakdelen
behandlades med "Butta"

äter också hö

Ingen konkret diagnos, men ponnyn lever och är frisk idag.

Ingen annan häst i varken mitt eller hennes stall hade några syptom.

slag i huvudet i boxen??
slag mot nån nerv??

Jag tror i alla fall att hösilage eller nått annat "konstgjort" foder inte är bra för hästar. Hästar skall man ge så naturligt maten kan bli. att man förösker fodra ren havre,korn och hö. Men endå så är jag lite för hösilaget endå, för det har en godare smak tycker många hästar än vanligt hö,vilket har gjort att hästar med aptitlöshet faktiskt börjat tugga på hösilaget.

Förmodligen tror jag att det är en nervsjukdom/nått som har med ensilaget att göra.
eftersom det är fler och fler liknade fall som poppar upp hela tiden.

Kanske är det så att många hästar faktiskt är överfodrade på kraftfoder???
eller att man ger så mycket vitaminer och mineraler att det i stället slår ut varandra?
eller att man ger hästen örter-Hästar äter inte örter. Deras kropp kan egentligen inte "ta upp" örter på så sätt som vi kan.
Att faktiskt vissa örter är ju mediciner-drogade effekt osv.
Det är sånt som många inte tänker på,utan bara ger för de tycker att sin häst borde nog ha detta för att det är nog säkert bra =)

Jag bara sitter och tänker här och funderar, förmodligen vet vi inte tillräckligt mycket om hösilaget endå och hur hästar reagerar på det.
Kanske det inte ens är hösilaget?
Havren va den ren och fin??

äsch det är ju svårt när inte ens vet. vet vad det kan vara.

Jag hoppas iaf att du får ett svar!
Stor Kram på dig! svårt att mista sin häst,väldigt tungt är det .

Trilla skrev:
Hästar skall man ge så naturligt maten kan bli. att man förösker fodra ren havre,korn och hö.

Jag måste bara inflika, hö är inte direkt särskilt naturligt för hästen att äta eftersom det är såpass torrt. Gräs är hästens naturliga föda och gräs är otroligt blött, består nästan bara av vatten. På så vis KAN man säga att hösilage är mer "naturligt" för hästen att äta än hö.

Jag har försökt att hitta information om vilka symtom den sk "nya" hästsjukdomen, (som tydligen inte skall förväxlas med botulism) uppvisar. Hittade ett par artiklar från ATL, det står inte så mycket mer om symptomen mer än att "hästen måste lägga sig ner och kan sedan inte resa sig igen", men kanske kan du hitta ngt namn i artikeln eller kontakta SVA för att få reda på mer.
Här är länkar till artiklarna:
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=32450
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=32561

Har du fått svar på obduktionen?

Beklagar din förlust av en fin häst.

Hlsn Helena

Jag tror tarmvred, väntar därför med spänning på resultatet av obduktion. (om man får säga så:o )

Jag tror nog som du, svårt tarmvred med snabbt förlopp som inom kort tid ger en döende häst kan stämma bra.
Den omtalade nervsjukdomen stämmer inte alls.
Botulism skulle kunna stämma men det är fel förlopp.
PL

Peter vet du vad symptomen för en häst som ätit idegran är?

Ja du Humlan..
Jag är fortfarande väldigt tveksam till att det skulle vara botulism, då Doris symtom ej stämmer med hur Second Glass var.

Däremot som någon sa, tarmvred och eventuell brusten tarm i slutskedet är min teori också..

Botulismhästar har just ingen puls.

Vad jag förstod så hade din förhöjd puls först men att den sedan sänktes.
Vilket kan ha skett då tarmen brast.

Dina "symtom" stämmer nämligen ganska bra med fölstoet Camilla Doll som vi hade.

Vet du när du får svar från obduktionen??

AM

Nej, de stämmer inte med nervsjukdomen som hästarna på Tanne hade/har eftersom de hästarna mår oförskämt bra förutom att bakdelen inte lyder. De har alltså normal puls och tempvärden och äter som de ska och ser inte sjuka ut i övrigt.

Eftersom urinblåsan verkar ha påverkats så kraftigt så skulle jag också gissa på något i bukorganen och då kanske tarmvred är en bra gissning.

/Camilla

Måste bara få undra: Hästar äter ju visst örter! Hur många hästar står inte och plockar i sig olika blommor i beteshagen??

hästmyran skrev:
Måste bara få undra: Hästar äter ju visst örter! Hur många hästar står inte och plockar i sig olika blommor i beteshagen??
Inte våra i alla fall.... Här går massa hästar på bete varje sommar, och de betar gräset så fint, så fint, men ratar alla konstiga små blommor.

peter_lundin skrev:
Jag tror nog som du, svårt tarmvred med snabbt förlopp som inom kort tid ger en döende häst kan stämma bra.
Den omtalade nervsjukdomen stämmer inte alls.
Botulism skulle kunna stämma men det är fel förlopp.
PL
*svarar alla*
Min vet var oxå inne på tarmvred, från början iallafall... Men ansåg att hon hade så mycket konstiga symtom.
Nu är jag inte så bra på såna här akuta sjukdommar, har varit förskonad tidigare, men vad är det som kan få slemhinnorna att skifta färg (rött-gult) fram och tillbaka hela tiden? Och varför urinerade hon så hon var utorkad?
När det gäller tarmvred? Kan det gå från fullt frisk till döende på bara några timmar, utan någon "varning"?

Hästen har inte varit sjuk tidigare, fodret hanteras av pedantiskt noga proffisionella personer.. så det var av bra kvalitet. men om jag förstått det hela rätt så kan även en bra bal innehålla jordbakterier som ger botulism?
Detta hösilage är VÄLDIGT torrt, som hö.

Slag mot huvudet? ja men hur??
Hästen var en lugn cool individ, inget syntes i boxen på att hon skulle varit orolig eller nå annat onormalt. Bara ovanligt mycket urin- rött urin.

Nafayette skrev:
Ja du Humlan..
Jag är fortfarande väldigt tveksam till att det skulle vara botulism, då Doris symtom ej stämmer med hur Second Glass var.

Däremot som någon sa, tarmvred och eventuell brusten tarm i slutskedet är min teori också..

Botulismhästar har just ingen puls.

Vad jag förstod så hade din förhöjd puls först men att den sedan sänktes.
Vilket kan ha skett då tarmen brast.

Dina "symtom" stämmer nämligen ganska bra med fölstoet Camilla Doll som vi hade.

Vet du när du får svar från obduktionen??

AM
Vi skulle få svar inom 2 veckor :smirk:

i mitt fall trodde vet på någon slags fögiftning. Då kan slemhinnorna skifta färg sådär. Även urinen kan bli konstig.Som på din lilla pålla.

tydligen kan för mycket fosfor ge gulsot hos häst.

Nåväl, hoppas de hittar något på obduktionen så att man kan ta lärdom och få visshet.

Genom åren har jag haft bekanta vars hästar drabbats av tarmvred, och tyvärr merparten av dem dött på en gång och de andra lite senare. Vid två tillfällen gick förloppet på samma sätt som du beskrev, mycket hastigt och hästen avled. Vid ett tillfälle tittade ägaren på sin häst genom fönstret, den stod och åt av grovfodret på lösdriften. 40 minuter senare när hon tittar ut, ligger hästen livlös nedanför höhäcken. Obduktionen här visade hastigt förlopp av tarmvred, och även med brusten tarm.

Det fanns en gemensam nämnare för alla dessa hästar (frånsett den sista jag skrev om), kan tyckas bagatellartad men alla ägarna har sagt samma sak. De berättade att hästens öron blev iskalla, och att även röd urin kom ur många av hästarna.

Jag skrev inte det i mitt förra inlägg och nu när jag tittar på det känns det som ett klumpigt sådant också. Mycket tråkigt att det hände, och det känns på att mista en häst det förstår jag. Trots det är jag ändå nyfiken på vad obduktionen kommer att påvisa, och jag hoppas att du har orken att kunna skriva resultatet.

Botulismtoxinet behöver ett tillräckligt surt pH (dvs ett blött silage) för att utvecklas. Det är ju därför man inte rekommenderar att man ger hästar för blöta silage. Om ditt var väldigt torrt så tror jag inte att det är Botulism.

/Maria - som hoppas hon fattat rätt nu och inte gör bort sig :angel:

Liknande trådar

Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 397
Senast: Doccan
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 843
Senast: lewellyn
·
L
Hästmänniskan Min älskade älskade häst dog i natt. Han hade ätit sitt kvällskraftfoder och mådde tydligen bra då men efter det har någonting hänt. På...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 257
Senast: Xoya
·
M
Hästvård Idag så var jag och en annan tjej i stallet när hennes pojkvän plötsligt ringde och sa att det låg en häst ute på åkern inte långt bort...
Svar
7
· Visningar
1 730
Senast: Sissan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama