Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV

Tog ingen bild men gjorde 2 storkok igar och fyllde upp frysen

Undertians billiga lasagne med roda linser - skulle dock ha dubblat ostsasen
https://undertian.com/recept/billig-vegetarisk-lasagne/

och en chilli fran cookie and kate
https://cookieandkate.com/vegetarian-chili-recipe/

Nu kanner jag mig nojd och glad med massa mat redo
Jag har kikat på den lasagnen också och funderat på att göra, men precis som du säger verkar mängden ostsås lite "futtig"... Jag tror att jag gör som vanligt när jag gör lasagne med köttfärssås, dvs en "balja" vanlig bechamelsås med ost istället. Det ska vara MYCKET ostsås i lasagne.... :d
 
Grönkålspastan blev bra! Hackade som fan. Borde kanske mixa för att slippa jobbet.

Jag hade lite dålig koll på vad grönkål väger så har väldigt mycket nu. Behöver frysa in, förvälla eller bara skölja och frysa in? Google svarar att vilket som går bra 🤔
Lägg bara i påse och frys. Sen tar du fram påsen och trycker ihop den så får du kålen i småbitar utan att behöva hacka. Plus tar mindre utrymme efter det.
 
Idag blev det tomato & herb. Inte illa, men inte så väldigt smakrik. Kommer nog krydda den lite extra själv nästa gång. 8/10
 
Trädgårdspasta här tomater, zucchini, en liten purjolök modell salladslök, vitlök, några gröna bönor och en skvätt grädde, spagetti till det.
tempImagesqC6d0.jpg
 
Jag har kikat på den lasagnen också och funderat på att göra, men precis som du säger verkar mängden ostsås lite "futtig"... Jag tror att jag gör som vanligt när jag gör lasagne med köttfärssås, dvs en "balja" vanlig bechamelsås med ost istället. Det ska vara MYCKET ostsås i lasagne.... :d
Sådär nu har jag gjort den :) ! Jag ändrade en del i receptet - det blev mycket gott. Det står att man ska koka tomatsåsen i bara 10 minuter, men jag lät min puttra rejält mycket längre. Minst en halvtimme i alla fall, annars hade linserna inte varit mjuka. Sedan sprutade jag i en liten mängd sirap, för att få lite balans mellan syra och sötma. Ostsåsen gjorde jag som vanligt på smör, mjöl och mjölk (plus salt och peppar). Sedan hällde jag i både mozzarellaost och "vanlig" riven ost i den. Nu vet jag inte om det blev "under tian" längre, men god blev min variant i alla fall.... :)
 
Äter sällan vegetariskt här hemma pga motstånd från övriga familjemedlemmar. Blev minestrone-soppa med hembakat bröd till kvällsmat idag :D

Så nu undrar jag om någon har ett riktigt grymt recept på vegetarisk lasagne med enbart grönsaker? Borås djurpark har en så himla god vegetarisk lasagne men känns inte riktigt helt optimalt att ringa dom och fråga efter receptet så jag frågar buke :rofl::angel:
 
Tips på något med pumpa?
Börjar inse att det kommer bli en utmaning att äta upp alla som växer ute på landet. Och jag har aldrig ätit något gott med pumpa, bara inlagd pumpa 😄
 
Äter sällan vegetariskt här hemma pga motstånd från övriga familjemedlemmar. Blev minestrone-soppa med hembakat bröd till kvällsmat idag :D

Så nu undrar jag om någon har ett riktigt grymt recept på vegetarisk lasagne med enbart grönsaker? Borås djurpark har en så himla god vegetarisk lasagne men känns inte riktigt helt optimalt att ringa dom och fråga efter receptet så jag frågar buke :rofl::angel:
Jag brukar göra lasagne med keso och tomatsås. Blir väldigt gott, så det är ett tips. Vill man ha mer grönsaker i så rekommenderas rivna morötter i tomatsåsen.
 
Äter sällan vegetariskt här hemma pga motstånd från övriga familjemedlemmar. Blev minestrone-soppa med hembakat bröd till kvällsmat idag :D

Så nu undrar jag om någon har ett riktigt grymt recept på vegetarisk lasagne med enbart grönsaker? Borås djurpark har en så himla god vegetarisk lasagne men känns inte riktigt helt optimalt att ringa dom och fråga efter receptet så jag frågar buke :rofl::angel:
Räknas röda linser som grönsak? I sådana fall rekommenderar jag denna, den är så sjukt god!

Vegansk lasagne

Ingredienser:
  • Lasagneplattor ca 400 g (köp en förpackning bara)
  • Havremjölk (du kommer använda hela paketet, till bechamelsås)
  • 4 dl röda linser
  • 500 g passerade tomater
  • 1 msk tomatpuré
  • 1 msk olivolja
  • 1-2 dl rapsolja
  • Vetemjöl 2-3 dl
  • 1 msk socker
  • 1 msk vitvinsvinäger
  • 2 tärningar grönsaksbuljong (alternativt 2 msk Vegeta för lite bredare smak)
  • Ca 450 g rivna morötter
  • 2-3 msk basilika
  • salt och peppar
  • finriven muskot
Gör såhär:
  1. Sätt ugnen på 225 c.
  2. Koka upp linserna i buljong. Jag brukar fylla vatten 1/2-1 cm över linserna beroende på grytans storlek, och efter vattnet kokat upp sänker du värmen och låter det puttra under lock tills vattnet kokat bort (nästan, inte helt, rör om och håll lite koll då och då).
  3. Finriv morötterna.
  4. Blanda ner morötter och passerade tomater med linserna. Smaksätt med tomatpuré, olivolja, socker, vitvinsvinäger, basilika, och salt & peppar. Du kan ha i lite lökpulver om det är möjligt, men går hur bra som helst utan. (eller hacka 1-2 gula lökar)
  5. Gör bechamelsåsen genom att blanda rapsolja i havremjölken, koka upp, och vispa ner vetemjöl efterhand tills den har fin konsistens. Krydda med muskot, salt, & peppar.
  6. Varva lasagneplattor, linsröra, och bechamel. Toppa med plattor och bechamel. Jag personligen gillar mycket plattor och tunna lager, men det är en smaksak.
  7. Grädda ca 30 min, tills den har fin yta.
  8. Servera med någon fräsch sallad.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 437
Senast: Exile
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 510
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 875
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 298
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Parfym
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp