Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV

Det går sådär med att äta mindre kolhydrater på veckorna. 😅
Idag blev det stekt gnocchi med grönsaker stekta i citronsaft. Galet gott!
20220915_190948.jpg
 
Ser gott ut! Hur gör man detta?

Mvh Gnocchioskuld
Vill bara tillägga att om det skulle vara så att du inte gillar den färdiga så kanske du gillar hemlagad. Så är det nämligen för mig. Och det är så enkelt som att ta lika delar kokt pressad potatis och vetemjöl och knåda ihop till en deg. Sen rullar man ut små längder, delar upp i rimliga gnocchistora bitar och trillar dem med tummen längs en gaffel så gnocchin får en räfflad struktur. Trillandet tar en liten stund. Kan också göras med sötpotatis!
 
Vill bara tillägga att om det skulle vara så att du inte gillar den färdiga så kanske du gillar hemlagad. Så är det nämligen för mig. Och det är så enkelt som att ta lika delar kokt pressad potatis och vetemjöl och knåda ihop till en deg. Sen rullar man ut små längder, delar upp i rimliga gnocchistora bitar och trillar dem med tummen längs en gaffel så gnocchin får en räfflad struktur. Trillandet tar en liten stund. Kan också göras med sötpotatis!
Åhh, med sötpotatis! Måste ju vara himmelriket. 😍
 
Vill bara tillägga att om det skulle vara så att du inte gillar den färdiga så kanske du gillar hemlagad. Så är det nämligen för mig. Och det är så enkelt som att ta lika delar kokt pressad potatis och vetemjöl och knåda ihop till en deg. Sen rullar man ut små längder, delar upp i rimliga gnocchistora bitar och trillar dem med tummen längs en gaffel så gnocchin får en räfflad struktur. Trillandet tar en liten stund. Kan också göras med sötpotatis!
Borde jag ha skrivit att man måste koka sina formade gnocchi sen? 😅
 
Skulle vilja ha tips på recept med butternutpumpa! Beställde hem när vi skulle göra pasta m butternutpumpa och halloumi men den vi fick var helt gigantisk så har typ 2/3 kvar 😅 Soppa är ett alternativ såklart men skulle gärna testa något annat :)
 
Det lät jättegott! Nu tänkte jag främst på hur man ska göra själva gnocchidegen så att den får bra proportioner, ska googla lite recept. Sen var min plan att få med tryffel på något hörn också.

Edit: Verkar som att det funkar bra att bara ersätta potatisen med pumpa på samma vis :banana:

Och innan jag framstår som helt dum 😅, såg även detta men är inte så förtjust i gnocchi :)
 
Skulle vilja ha tips på recept med butternutpumpa! Beställde hem när vi skulle göra pasta m butternutpumpa och halloumi men den vi fick var helt gigantisk så har typ 2/3 kvar 😅 Soppa är ett alternativ såklart men skulle gärna testa något annat :)
Du kan göra mos av den kokta pumpan och blanda med potatis, smör och citron och servera till exempelvis en gryta, biffar eller liknande. Vi gjorde också misstaget att beställa en pumpa online och fick hem en flera kilo stor pumpa, jag kunde knappt lyfta den :laugh: Då gjorde vi en god pastasås där man mixade kokt pumpa med något, kan kolla om jag hittar receptet.
Pumpapaj (till fika/dessert dvs söt) har jag gjort också, tror det var efter ett amerikanskt recept. Blev väldigt gott med muskot, kanel, ingefära osv i.
 
Gjorde denna nudelwok igår: https://www.koket.se/hoisinnudlar

Jäklar vad gott! Hade såklart ingen köttfärs i utan tog anammas vegofärs. Bytte även morot mot paprika då vi hade en paprika som behöver ätas upp. Gott och snabblagat, perfekt till matlåda nästa dag.

Toppade med salladslök, japansk majonnäs och rostade sesamfrön pga gott.
Öhm (hon som sällan lagar mat efter recept) hur mycket är en klyfta vitkål?
 
Du kan göra mos av den kokta pumpan och blanda med potatis, smör och citron och servera till exempelvis en gryta, biffar eller liknande. Vi gjorde också misstaget att beställa en pumpa online och fick hem en flera kilo stor pumpa, jag kunde knappt lyfta den :laugh: Då gjorde vi en god pastasås där man mixade kokt pumpa med något, kan kolla om jag hittar receptet.
Pumpapaj (till fika/dessert dvs söt) har jag gjort också, tror det var efter ett amerikanskt recept. Blev väldigt gott med muskot, kanel, ingefära osv i.

Mos ska absolut testas! Pumpapaj har jag bara gjort på ”vanlig” pumpa innan men det blir ju säkert jättebra med butternut också :)
 
Ja alltså det är ju verkligen inte någon festmåltid, men tusen gånger bättre än vanliga måltiddshakes. Och typ lika gott som nudlar enligt mig (de goda smakerna, i alla fall). Men skulle nog inte palla äta Huel på vandring, då krävs det något mer bastant tycker jag. Men helt okej att sleva i sig i förbifarten medan en läser kurslitteratur på hög växel, typ. (Sen brukar jag ta en frukt efteråt, för att äta något "på riktigt" också :D ).

Min sambo levde typ på huel innan han träffade mig. :laugh: Nu har jag skämt bort med för mycket god hemlagad mat för att det ska gå ner. Men uppenbarligen går det ju att leva på utan problem.
 
Testade Huel Bolognese idag, fortfarande så att pastan inte jämnkokas, och lite konstig bismak, men all in all ganska god. 8/10.

Och med det avslutar jag min testrunda.

Kommer köpa igen: Korma, Tomato & Herb, Bolognese
Kommer inte köpa igen: Mac & Cheese, Sweet & Sour
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 436
Senast: Exile
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 510
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 874
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 298
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp