vad betyder språngavgift ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Emmizen85
  • Startdatum Startdatum
E

Emmizen85

jag undrar vad en språngavgift innebär och även vad en sh avgift innebär ? Är inte så insatt i det här med avel :smirk:

Språngavgift är det du betalar till hingstägaren för betäckning. Det brukar vara fördelat så att man betalar en mindre avgift när stoet är konstaterat dräktigt cirka 16 dagar efter betäckningen. Sen betalar du en till, större avgift när stoet är dräktigt på 90 dygnet eller när du fått ett levande fött föl.

för större hästar är avgiften delad...
Många ponnyraser har ENBART en språngavgift + SH-avgift, ingan dräktighets- eller levande föl-avgift tillkommer.

SHavgift är en administrativ avgift som hingstägaren måste ta ut för alla betäckta ston. Avgiften betalas sen oavkortat vidare till SH = Svenska Hästavelsförbundet och är en gissningsvis ganska stor del av deras budget.
Lite olika nivå på Sh-avgiften beroende på ras, men runt 250 kr...

:D DU är absolut inte ensam om det. :p Väldigt många förutsätter att det alltid är halvblod det snackas om...
Jag har ju både halvblod och dessutom egen ponnyhingst, så jag hålelr kanske lite mer reda på det. :)

men det är ett halvblodsto det gäller. Är det alltså inte svårare än så då ? *Hoppas*

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 450
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Fritid Jag överväger starkt att införskaffa en elcykel för att kunna cykelpendla till jobbet i veckorna istället för att behöva betala en...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
4 825
Senast: Caoimhe
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 465
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar