Vad betyder bokstäverna?

Sv: Vad betyder bokstäverna?

Och jag lärde mig från Hippo för en herrans massa år sedan denna:
A K V E S Horses Can Move Red Bloody Pink Fast

*lån*

Alla
K ängruer
E ldade
H et
C hoklad
M år
B ara
F int

Och x markerar mitten :p

*norpar knappen*

Min
Bror
Fredrik
Adolf
Kan
Ej
Hicka
C-där sitter dommaren....

nån skummis rabblade dom för mig en gång och dom satte sig.. :P

åke skrev:
Läste i en veckotidning att någon hade skickat in en fråga om vad dom olika bokstäverna betyder. Carl Uno hade inget bra svar på frågan så det fick gå vidare till tidningens läsare. Vet någon här inne vad dom har för betydelse eller vart dom kommer ursprungligen i från?

C= Cecila
M= Månsson
B= Blir
F= Först
A= Av
K= Kastad
E= Efter
H= Hindret
:banana: :banana: :rofl:

Av någon anledning blev min ramsa så här:

C
Hennes och Mauritz
Elaka Barn
Kalla Fötter
A

G och X fastnade liksom av sig själv.
Minns inte om någon lärde mig den eller om jag kom på den själv.

Hahaha, fan va många olika ramsor det finns!

knapplån

!The Story behind the Dressage Letters - Two Possible Explanations

Letters were not used until international competitions began with the Olympics in the 1900's. The first competition in 1912 did not have letters.

No Olympics were held in 1916 because of World War I. The letters just "appeared' in 1920 Olympics and no one has ever been able to find the origin although various theories have been advanced over the years, including one theory that the letters were the first letter of the names of cities conquered by the Romans.

A second possibility:

"It appears that in the Old Imperial German Court the walls of the Royal Mews/Stable yard were initially marked with letters indicating where each Courtier and/or riders horse was to be stood to await its rider.

K = Kaiser/King
F = Furst/Prince
P = Pferdknecht/Ostler
V = Vassal
E = Edeling/Ehrengast/Guest of Honour
B = Bannertrager/Standard Bearer
S = Schzkanzler/Chancellor of Exchequer
R = Ritter/Knight
M = Meier/Steward
H = Hofsmarshall/Lord Chancellor"

However, in the 1920 Olympics, the letters on the centerline were also used: A, D, L, X, I, G, and C."

C yklar
M an
B aklänges
F år
A lla
K öpa
E n
H att

eller: A Fat Brown Mare Could Hardly Ever Kick! :banana:

då måste jag ju fråga

ramsor på långa banan då?

korta hade ju så fina redan:p

Av någon anledning blev min ramsa så här:

C
Hennes och Mauritz
Elaka Barn
Kalla Fötter
A

G och X fastnade liksom av sig själv.
Minns inte om någon lärde mig den eller om jag kom på den själv.
Skönt att se att inte bara jag är förtappad på dressyrbanan... Den finns här med.

J finns inte med eftersom det är lätt att blanda ihop bokstäverna I och J när de ropas ut.

Det där med att bokstäver utesluts för att det låter lika köper jag inte för på spanska låter V och B precis likadant och jag gör alltid fel, tänker att oj, kunde inte ridläraren varnat mig om att jag skulle göra öppna lite tidigare.:D

Annars tycker jag teorin om var de olika hästarna väntade på sina ryttare eftersom jag rider på en militärridskola och det känns som den typ av logik de skulle kunna ha, hästarna här står dock bara uppställda längs en vägg och väntar på sina ryttare.

K = Kaiser/King
F = Furst/Prince
P = Pferdknecht/Ostler
V = Vassal
E = Edeling/Ehrengast/Guest of Honour
B = Bannertrager/Standard Bearer
S = Schzkanzler/Chancellor of Exchequer
R = Ritter/Knight
M = Meier/Steward
H = Hofsmarshall/Lord Chancellor

JA jag har för mig att bokstäverna härstammar från Tyskland och jag hörde berättelsen förra veckan men kommer inte ihåg! Typiskt!!!:bump:

Ingen vet med sikkerhet hva bokstavene betyr, de dukket plutselig opp i OS 1920, og har vært der siden.

En teori er at bokstavene er initialene til byer som ble beseiret av romerne.

En annen mulighet er at bokstavene indikerer ulike ryttere. Det var vanlig at stallpersonalet gjorde klar hesten og tok den med til ridebanen. For at rytteren da ikke skulle gå til feil hest, ble hestene stilt opp ved respektive bokstaver:

K= Kaiser
F= Furst
P= Pferdknecht
V= Vassal
E= Edeling
B= Bannertrager
S= Schzkanzler
R= Ritter
M= Meier
H= Hofsmarshall

Bokstavene på senterlinjen ble ikke brukt til oppstilling.

Denne teorien er i mine øyne den mest sannsynlige og logiske.

Om man for eksempel ser i gamle ridehus, som er bygget (og ikke forandret) før 1920, som for eksempel ridehuset til den Spanske Rideskolen i Wien, kan man se at det ikke er brukt bokstaver, men ulike merker. KFMH= Sirkel, EB= Strek og PVSR= en slags firkant. Her blir hestene 'utdelt' i en korridor under tribunene, altså før de kommer inn på banen.

De 2 mulige teoriene er hentet fra F.E.I.

JA jag hörde storryn om bokstävernas plaserin förra veckan men kommer inte ihåg! typist!!!!:bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 724
Senast: Reville
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
242
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 752
Senast: morgaine
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har mått välförtjänt bra faktiskt dom senaste månaderna. Mediterat, yogat, umgåtts kravlöst med människor och djur. Jobbet lunkar på...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka