Vad betyder bokstäverna?

åke

Trådstartare
Läste i en veckotidning att någon hade skickat in en fråga om vad dom olika bokstäverna betyder. Carl Uno hade inget bra svar på frågan så det fick gå vidare till tidningens läsare. Vet någon här inne vad dom har för betydelse eller vart dom kommer ursprungligen i från?

Sv: Vad betyder bokstäverna?

Detta har varit upp väldigt många gånger och hitintills tror jag det inte är någon som har en bra förklaring.

Men kanske nu? :D

Det är väl också någon rest från militären antar jag?

Ja, det är ju något ologiskt. Ibland kan man se en serie som följer alfabetet, tex A, B C men sen kommer E??? om man nu går runt med tanke på mitten på varje sida. D borde ju byta plats med E om det vore någon logik.

ABCE sitter inte ihop med nästa serie FGHI, vilka inte alls bildar någon som helst symmetri. Och var är J??

Nästa serie om KLM är inte heller logiskt placerade om man inte gör en mycket skum vänd snett igenom förstås. Och var är N?? För att inte tala om O??

Nästa omgång är ju rätt symmetrisk med PRSVX om man nu hoppar över Q (som ju alla ändå hoppar över i alla sammanhang, stackars bokstav!) men varför struntar man i T?? och var är U??

Så om vi bortser från Q så undrar jag om det tidigare har funnits plats för J, N, O, T och U men att vi inte längre gör rörelser vid dessa punkter i dagens dressyrprogram och därför är de borttagna. J kan förresten förväxlas med I så den kan vi ta bort på blotta misstanken, men då återstår ändå 4 saknade bokstäver.

NÄ, jag tror att någon militär hade snuttat en gång för mycket på konjaken innan han satte ut bokstäverna!

/Camilla

Åå så irriterande att jag inte kommer ihåg men vi pratade om det när jag gick ridinstruktörsutbildningen. Vår dressyrtränare från tyskland visste vad de betdde och det var något med några adelsmän (franska?) har jag för mig. :confused:
Ska förska ta reda på mer.

40 bana. En Häst Cyklar Med Bullar Från Affären Konsum. Grodan X Dör. :D

Senast ändrad:

:D :D :D

Precis, betyder de helt enkelt inte Buss, Hund, Apa, Cykel, mm? Det är ju fina porträtt på dessa saker vid varje bokstav på ridskolor, så då är väl saken biff? :D

/Camilla

Det finns nog ingen som vet med säkerhet. Själv tror jag att de kan vara valda för att minimera risken att höra fel. T.ex. H och K går att höra fel på, men om du rider i vänster varv och ridläraren säger att du ska vända snett igenom från H och du tycker det låter som K så kommer din hjärna att tolka det som H i alla fall för det är orimligt att det ska vara K i det varv du går i. Om detta håller på alla språk vet jag inte, just H och K låter ju inte ett dugg lika på engelska t.ex. medan E och P skulle kunna förväxlas, men de ligger på olika långsidor så även där bör det inte vara så stor risk för missförstånd.

Annars så finns det många olika förklaringar. Vi fick en lång lista på domarkursen. De två som fastnat bäst hos mig är:

* Vaddå? är de inte i bokstavsordning? Det förklarar varför alla andra på kontoret har så svårt att hitta i arkivet!
* De ÄR i bokstavsordning, men någons trakhenare kommer lös om nätterna och ändrar om dem!

Senast ändrad av en moderator:

J finns inte med eftersom det är lätt att blanda ihop bokstäverna I och J när de ropas ut.

Jag fick lära mig på ridskolan att bokstäverna ordnas i en ramsa som lyder: All King Edwards Horses Carry Many Brave Fighters...

Ingen vet med sikkerhet hva bokstavene betyr, de dukket plutselig opp i OS 1920, og har vært der siden.

En teori er at bokstavene er initialene til byer som ble beseiret av romerne.

En annen mulighet er at bokstavene indikerer ulike ryttere. Det var vanlig at stallpersonalet gjorde klar hesten og tok den med til ridebanen. For at rytteren da ikke skulle gå til feil hest, ble hestene stilt opp ved respektive bokstaver:

K= Kaiser
F= Furst
P= Pferdknecht
V= Vassal
E= Edeling
B= Bannertrager
S= Schzkanzler
R= Ritter
M= Meier
H= Hofsmarshall

Bokstavene på senterlinjen ble ikke brukt til oppstilling.

Denne teorien er i mine øyne den mest sannsynlige og logiske.

Om man for eksempel ser i gamle ridehus, som er bygget (og ikke forandret) før 1920, som for eksempel ridehuset til den Spanske Rideskolen i Wien, kan man se at det ikke er brukt bokstaver, men ulike merker. KFMH= Sirkel, EB= Strek og PVSR= en slags firkant. Her blir hestene 'utdelt' i en korridor under tribunene, altså før de kommer inn på banen.

De 2 mulige teoriene er hentet fra F.E.I.

M.V.H.
Anne Grundvig

Jag har oxå läst den där teorin någonstans... Stod det inte i Ridsport???

Håller med om att det låter som den mesta logiska förklaringen utav de vi har idag iaf... Även om det skulle vara ganska komiskt om vi satt o red program där bokstäverna sitter helt huller om bulller pga av nån gammal alkoholiserad miltär! :D

Murray skrev:
40 bana. En Häst Cyklar Med Bullar Från Affären Konsum. Grodan X Dör. :D

Kan bara den klassiska så den där var ny!
All King Edwards Horses Can Manage Big Fences ;)

Muppo skrev:
Kan bara den klassiska så den där var ny!
All King Edwards Horses Can Manage Big Fences ;)

Alla
Kameler
Eldar
Het
Choklad
Mår
Bara
Fint

Grodan
X
Dansar

Denna skumma ramsa har vi lärt oss :crazy:

Jag har lärt mig

Alla
Kungens
Egna
Hästar
Commer
Med
Bra
Fart

Cecilia Magnusson Blev Först Av Kastad Efter Hindret.

Dagen X Gick.

20x40 bana.

Camilla
Månsson
Brukar
Falla
Av
Kort
Efter
Hindret

:p

Detta om bokstävernas betydelse stod att läsa om i tidningen Ridsport för en tid sedan, under avdelningen "Fråga Ridsport"
Och summan av kardemumman var att INGEN vet vad bokstäverna betyder! :D

Immer

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 724
Senast: Reville
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
242
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 752
Senast: morgaine
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har mått välförtjänt bra faktiskt dom senaste månaderna. Mediterat, yogat, umgåtts kravlöst med människor och djur. Jobbet lunkar på...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka