Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vore kul om du kunde redogöra för vilka kostnader för utom själva skoningarna, jag menar om du då tagit ledig från ditt ordinarie arbete, resekostnader och framför allt hur lång tid totalt som detta tog från a till b och sedan tillbaka från b till a.Angående detta med hovslagare som har egen smedja så körde jag under fem års tid till min hovis smedja. Tog förstås lite mer tid, men för min del funkade det bra även när jag hade två hästar. Då skoddes de samtidigt eftersom de var fler hovisar i smedjan. Roligare och mer utvecklande arbetssituation för hovslagarna som ofta tog hjälp av varandra om det var något särskilt.
Vi tog ut en ny hovis idag. 1345 eller något tog han, då inkl fyra nya skor.
Vore kul om du kunde redogöra för vilka kostnader för utom själva skoningarna, jag menar om du då tagit ledig från ditt ordinarie arbete, resekostnader och framför allt hur lång tid totalt som detta tog från a till b och sedan tillbaka från b till a.
Den effektiva timlönen som detta kostade dig,, va det värt dom timmarna du förlorade på den större tidsåtgång du fick stå för vad gäller helt ineffektivt betald arbetstid.
Dit jag vill komma är att många "glömmer" räkna in sina egna kostnader när dom står för transport ex,, men är väldigt snabba med att påpeka hur jävla dyrt det är å hur äckligt bra timpenning alla hovisar tjänar när dom åker ut till kundernas stall och skor.
Kanske flera än du skulle behöva åka till en smejda och offra en hel semesterdag för att som du,, uppvisa ödmjukhet och uppskattning för ett fullgott arbete.
Hej!
Jag kör ju till min hovslagare.
Jag betalar 400 för hyra av transport, behöver inte betala för bensin då mina föräldrar hämtar upp oss i sin bil (jag har ingen bil själv). Det tar 20 min att ta oss till kliniken och 20 min hem igen. Vi är alltid där lite tidigare och sen tar det ett litet tag att få betala (och hovis är inte alltid i tid heller, fastän han är på kliniken hela dagen och jag är en av de första kunderna).
Om mina föräldrar inte kan köra och bilen är utlånad har jag en kompis som bor i närheten som kör för 550 kr (bil, transport och bensin inräknat i det)
Sen förlorar jag en dags arbetsinkomst också eftersom det är en bit till jobbet och vi inte har dusch där, så jag kan inte åka direkt. Det är ungefär 1200 före skatt.
Totalt lägger jag alltså ca 4200 var 6e vecka. Samt då en arbetsdag.
För mig är det värt det varje sekund, eftersom jag med denne hovslagare har en häst som inte har ont, inte tappar skorna var och varannan dag och dessutom är fullt ridbar.
/Lavinia, har man en prinsessa får man anpassa sig efter det :-)