Detta är intressant!
Har i annat sammanhang börjat titta på detta vad man som hantverkare behöver ta ut för att få ut tillräckligt för att vilja göra jobbet.
Detta resonemang bygger på att det är den tid som går att räkna för att ta betalt för är tiden på plats, men hur stor del av en arbetsdag är det?
Säg 70 km per timme i snitt när man kör, det ger sju mils enkel väg till kunden på en timme vilket ger två timmar resa på dagen.
Packa bil, underhålla verktyg skyffla papper mm, vad kostar det var dag, rent av en timme var arbetsdag är inte orimligt!
Fortbildningar mm tar minst dagen i anspråk, och dagar som inte blir fullbokade kostar tid det med särskilt som ofta inte resorna blir kortare bara för det den dagen för det. Min gissning är att det är rimligt att avsätta en timme per arbetad dag för detta ihop, men det är bara en gissning som säkert är lågt tilltagen.
Hur långa arbetsdagar vill man räkna på, är det löntagarens åtta, eller är det kanske nio, tio timmar.
Nio är kanske rimligt då man åker hemifrån.
Med åtta timmar arbetsdag är det bara hälften av arbetstiden som går att ta betalt för! Med tio timmar arbetsdag är det fortfarande fyra tiondelar av arbetstiden som måste fördelas på den andra tiden.
Sen är det det med hur stor timlön man vill ha som mål att ta ut.
Hur mycket kostar verktyg, utrustning och förbrukningsmateriel.
Försäkringar, kostnader för fortbildningar och behörigheter.
Fordon, lokaler mm.
Att avsätta för lite vinst och för att jämna ut ekonomin över flera år behövs med.
Detta går då bara att fördela på de timmar man tar betalt för.
Lika förbannat så hamnar man i det att man aldrig skulle ha råd med att anlita sig själv. Och tullar man på sin egen timlön, ja då har man inte råd till något annat än att jobba, och inte tid heller för den delen.
Med jobb där man måste vara två är det inte roligt att ge pris på tusenlappar i timmen, men vad gör man?
Den andra vägen är att gömma sig bakom mängder av poster som resekostnad, startkostnader ställtider, utrustningskostnader mm, mm. För min del är jag trött på det, det är ändå priset och vad som blir gjort samt hur som är avgörande om det är prisvärt. Om vederbörande bor i Korpilombolo eller granne har mindre betydelse. (Inget fel på den orten i och för sig)
Och fasta priser kan vara en riktig styggelse då det bygger på att de jobb som går bra ska betala för de som inte går bra samt även de jobb som inte blev men som tittades på. Det kan bli dyrt men ändå med dålig lönsamhet.
En väg att gå är väl att hovslagare "uppfostrar" sina kunder att förbereda och underlätta så mycket det bara går. Vilket i och för sig kan bli dyrt då kunden kanske måste ta ledigt från jobbet. Så det som sitter där bak är där bak hur man än vänder sig!