Vad äter ni till middag?

feel

Trådstartare
Läser massor i mattrådarna på äu och senior och inspireras men oftast är det mat som min 1,5 åring inte uppskattar.

Ni med barn, vad lagar ni för barnvänliga middagar?

Sv: Vad äter ni till middag?

Vår dotter, något yngre än din, äter samma rätter som vi vuxna gör. Hennes favoriträtt är spaghetti med köttfärssås men hon äter allt annat också.

Mina barn har hunnit bli ett par år äldre, men inte desto mindre kräsna. Vi har aldrig tänkt på att göra särskild mat för att det ska passa barnen, då hade nog jag flyttat hemifrån av ren smaktristess. Barnen har hela tiden, sen de fyllde 1 fått äta samma mat som oss.

Favoriterna är helt otippat pasta i alla dess former med tomatsås (tex köttfärssås eller nåt annat skoj man kan ha i tomatsås.)

Jag tycker om att göra diverse små tillbehör till maten så det blir som många rätter, då kan alla äta det de tycker om. Oftast är då huvudrätten något som alla äter och sen finns det olika grönsaker/sallader till som passar olika smaklökar.

Vi har nog aldrig lagat "barnvänlig" mat på annat sätt än att vi skippat saltet i maten. Jag tror på att introducera så mkt olika smaker som möjligt innan tvåårsåldern då en viss skepsis brukar infalla. Våra barn har alltid ätit vår mat utan några som helst problem.
Det jag märker på en del av deras kompisar som är kräsna i maten är att köttbullar och makaroner, falukorv, majs, köttfärssås och spagetti, fiskpinnar etc. brukar vara säkra kort (men ack så tråkigt tycker jag;)).

Vi lagar ju mat två gånger om dagen. Lunchtid är alltid bästa ättiden för mina barn så då lagar jag något de tycker om, ris, pasta, bulgur eller couscous med kött av något slag, kyckling hemmalagade köttbullar, fiskpinnar, chicken nuggets, korv, vegokorv, fläskkotlett mm. Sen ser jag till att de får två olika grönsaker i alla fall som de tycker om, typ majs, paprika, gurka, morot, sugarsnaps. Ofta dressar jag kolhydraterna med lite olja, vinäger, pulverbuljong, italiensk vitlökskrydda och försöker undvika ketchup, men om de inte har tålamod att äta kan jag klicka på lite ketchup för att få dem att äta upp. Min äldsta sons tålamod varar i ungefär 38 sekunder så jag brukar ställa en äggklocka på fem minuter, och under den tiden ska han sitta framåtvänd vid bordet. Inget mattvång eller så, men det brukar resultera i att han äter ändå. Han är 4.5 nu och detta har vi gjort i ett halvår ungefär, med två minuter i början.

Till middag lagar jag något som jag och sambon gillar och kan göra t ex couscous till barnen om vi ska äta potatis eller fiskpinnar till ena barnet om vi ska äta fisk. Jag ser alltså till att det finns något för alla (jag brukar laga quorn till mej ibland så jag tycker absolut inte det är några problem att laga olika till olika personer). Äter inte barnen jättemycket till middag är det inga problem, då efterfodrar jag med en korvmacka nån timme efteråt.

Jag har en smakpolicy som innebär att äldsta sonen får chansen att smaka på nya grejer, om det så är med en liten liten slick och ett uääärk. Yngsta sonen äter i princip allt och hellre nyttig mat än godis så det är inte alls lika strikta regler för honom. Äldsta är precis som jag, känner inte hungern men ett gigantiskt sockerbehov. Jag jobbar fortfarande på att betinga om den känslan och faktiskt äta riktig mat istället för att löpa amok i skafferiet.

kl
Min son åt nästan allt men det senaste halvåret har det ändrats. Han äter bra på dagis men hemma har han blivit rejält kräsen. Det som fungerar bäst är taco, spagetti och köttfärssås (utan lök), köttbullar, lax på lite olika sätt stekt eller tillagad i ug men absolut inte kokt. För att inte glömma korv på alla de sätt.

Dottern äter det mesta, men har hon äter dåligt ett par dagar som vid förkylningar så brukar det bli bandspaghetti med sås på grädde, kyckling, ärtor och broccoli, kryddar med lite oregano och svartpeppar. Det är det säkraste kortet.
Mathavre med gräddsås, renskav och broccoli funkar också och dessutom mättar mathavren bra.
När jag tänker på det så är nog gräddsås och broccoli den gemensamma nämnaren för de maträtter hon alltid lassar in av :D Och så korv med bröd.

Kl
Vi har två barn (3,5 år och snart 2år). De äter samma mat som vi äter till middag. Vi är två familjer som lagar mat tillsammans (vi står för matlagandet och disk varannan dag). Vår äldsta dotter är inte kräsen, hon äter det mesta och smakar på allt. Vår yngsta är det krångligare med. Hon har alltid krånglat med maten, och när vi inte erbjöd annat än det vi äter kunde hon gå hela dagar utan att äta. Därför gör vi så nu att hon får smaka på den mat vi äter, men äter hon inte det så får hon något hon tycker om ( t ex om vi äter potatis kokar vi lite pasta till henne. Om vi äter fisk får hon fiskpinnar och om vi äter något kött hon inte tycker om får hon falukorv, som är det enda säkra kortet med henne).

Vi äter bra mat till middag, lagat från grunden. Vi äter mycket grönsaker men oxå en hel del kött och fisk. Pasta med olika såser (köttfärssås, tomatsås, tonfisksås, lammfärssås, renskavsgryta, laxgryta) är poppis, liksom risrätter med olika grytor. Vi vuxna tycker mycket om olika rotfrukter lagade i ugnen eller varma sallader med något gott kött/ någon god fisk till, men det brukar inte vara lika poppis hos barnen.

Till lunch får barnen rester från gårdagen, och finns det inga rester brukar jag laga något enkelt som t ex pannkakor, blodpudding, fiskpinnar, tortellini, kycklingsallad/tonfisksallad eller liknande. Vi kokar alltid broccoli och ärtor/majs till lunchen. Själv äter jag sällan lunch.

*kl*

Har försökt köra med det att hon äter samma som oss vuxna, tyvärr funkar inte det och eftersom hon haft problem med dålig viktuppgång så är det barnvänlig mat som gäller. Väldigt kräsen är hon och inte särskilt hungrig, kan lätt gå utan mat en hel dag om hon är på det humöret... Spottar ut mat som inte faller henne i smaken, är det riktigt illa hulkar hon och grimaserar.

Köttbullar, makaroner, korv, fiskpinnar, pannkakor känns det som att vi har ätit ihjäl oss på snart. Ungen får väl skörbjugg snart också...

Men fick lite nya tips här som jag ska prova mata prinsessan med! Är avundsjuk på alla er som har barn som äter allt.

Kan tro det. Jag har ett barn som äter bra och i stort sett allt. Sen ett som i bästa fall vill ha bara makaroner. På förskolan äter hon allt och mycket så det är ju bara något hon tramsar med hemma. Som sagt så serveras inget separat utan vill hon bara äta makaroner (om det nu är vad som serveras) får hon äta det, sen brukar det ju finnas lite tomat/gurka/morot/årtor etc så det petar hon väl också i sig. Hon mår ju bra och har energi. Men det är ju mer regel än undantag att hon slänger en blick på middagsbordet och säger att hon inte tycker om det för att gå igen. Suck. Men vi kan ju inte äta makaroner varje dag för att behaga.

Hur fungerar olika soppor? Blir det skillnad om ni kör "tacosvarianten" med flera olika skålar hon får ta ur? Att blanda i ex.vis finrivna grönsaker i rätter som hon gillar?
Ibland kan det ju vara utformningen av maten som stör, sambon har berättat att han vägrade äta ost tills han fick smaka ostfyrkanter på en tandpetare....:D

Soppor har vi faktiskt inte provat.

Hon gillar när hon får äta med gaffel iaf och peta fast maten och äta själv. Alternativt med händerna. Mata henne är inte poppis, med kvällsgröten funkar det men inte annars.

Frukt älskar hon, och yoghurt. Men det kan man ju inte leva på.

Vår dotter, något yngre än din, äter samma rätter som vi vuxna gör. Hennes favoriträtt är spaghetti med köttfärssås men hon äter allt annat också.

Det där säger inte så mycket, vi vet ju inte vad ni brukar äta.

Det där säger inte så mycket, vi vet ju inte vad ni brukar äta.
Det har du såklart rätt i :D Vi äter väldigt blandat, köttfärs, bacon, köttbit i någon form, kyckling och lax är vanligaste huvudingredienserna. Tillbehör oftast pasta, ris, potatis och couscous.
Om jag ska ta några exempel så blir det kokoslimelax med ris och currysås, kyckling fylld med spenat, soltorkad tomat och färskost samt majspasta med bacon.

Frukost är oftast gröt och mellanmål ofta smörgås med t.ex. kaviar eller leverpastej.

Vi gör:
Hemgjord pizza
Stuvade makaroner och falukorv
Kokt torsk, potatis och broccoli
Lax, spenat och ris
Fiskpinnar, mos och spenat
Köttbullar och makaroner
Spagetti och köttfärsssås
Blodpudding med lingonsylt
Pasta med ost/skink-sås
Grillat (nu på sommaren); fläskfilé med grillade grönsaker och pommes
Flygande Jakob med ris

mm

Vår äldsta har sedan han var liten ätit det mesta med god aptit. Lilla har varit mer svår med viss mat, men nu är det en bra period (hon är 1 år).

Köttbullar, makaroner, korv, fiskpinnar, pannkakor

Med köttbullar som möjligt undantag (dvs om de är hemlagade och goda, inte färdigköpta, inte smaklösa) så fattar jag faktiskt inte hur man ens kommer på idén att introducera en ettåring för de där rätterna. Barnet har väl knappast själv gått fram till frysdisken och föreslagit fiskpinnar?

Det är klart att barn föredrar sådant där slätstruket och färdigtuggat om man etablerar det som standardmat.

Jag har haft extremt kräsna barn, men min metod har varit att servera saker var för sig i små skålar, som flera är inne på. Efter tre dagar då de enbart tagit pasta, brukar de plötsligt ta något annat.

Och så kan man ju laga de säkra korten då och då, i vårt fall har pasta med någon gräddstinn sås varit ett effektivt sätt att "göda" barn. Tyvärr göder det ju även vuxna, så det får inte bli alltför ofta, helst.

Ni med barn, vad lagar ni för barnvänliga middagar?

Inte :), men om det är starkt blandar vi ibland ut hans mat med yougurth eller creme fraiche.

Vi äter kycklinggryta med curry o cocosmjölk o ris. Lax o bulgur (bulgur är en favorit), falukorv och potatis (föräldrarna får potatismos men det hatar han). Kallrökt lax, potatis o broccoli. Äggröra. Chili på högrev, hemlagade köttbullar, och sådant. Fisk, potatis o äggsås. Köttfärssås och pasta carbonara är nog bland favoriterna. Gurkstavar o skuren paprika är populärt innan maten.

Sedan äter vi såklart korv och makaroner med ärtor och sådant också, men inte för att det är direkt barnvänligt utan för att det är enkelt och vi råkar gilla det. (Ganska sällan dock)

Fiskpinneburgare är ett annat lättlagat mål men det åt vi innan vi fick barn också ibland. (Ännu mera sällan, tex städdagsmat)

Om A var surmulen och inte ville ha mat som liten hällde vi i chili eller ngt som gav lite smak, brukade fungera jättebra. (Däremot får vi problem om vi umgås många dagar i sträck med korv och makaroner föräldrar, då vill A ha samma mat som de andra barnen.)

Senast ändrad:

Varför skulle man inte ge ett barn pannkakor? Jag älskade pannkakor som liten, och gör det fortfarande. Så mitt barn har absolut fått både pannkakor och plättar, särskilt plättar är för mig en av barndomens roligaste matminnen. Det innebär ju inte att barnet enbart måste leva på det, men utesluta nåt så gott ur kosten, varför det?

Vårt barn är ganska kräset, äter kanske hälften eller en tredjedel av de olika saker vi lägger på tallriken. Vi äter väldigt varierat själva, barnet får smakbitar av det vi äter på sin tallrik och äter det han har lust med. Ibland blir det bara pasta eller ris som han äter, ibland äter han av allt. Vi ger inte såsig mat till honom, utan oftast mat där det är separata bitar och man kan plocka ut det man gillar.

Jag vet många barn som verkligen avskyr när maten är "blandad" så tacos varianten tror jag är värd att prova åt kräsna barn.

De fiskpinnar jag koper ar gjorda av alaska pollock file och resterande ingredienser ar sadana som jag sjalv har i skafferiet. Varfor skulle det vara hemskt att ge fiskpinnar?

Liknande trådar

Småbarn Jag försöker hitta recept på mat som barnen gillar. Sonen kastar det mesta på golvet och dottern äter nog som de flesta snart 3-åringar...
Svar
14
· Visningar
875
Senast: cherie
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 149
Senast: cherie
·
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 555
Senast: amsway
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 746

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat