Sv: Vad äter ni till middag?
Vi lagar ju mat två gånger om dagen. Lunchtid är alltid bästa ättiden för mina barn så då lagar jag något de tycker om, ris, pasta, bulgur eller couscous med kött av något slag, kyckling hemmalagade köttbullar, fiskpinnar, chicken nuggets, korv, vegokorv, fläskkotlett mm. Sen ser jag till att de får två olika grönsaker i alla fall som de tycker om, typ majs, paprika, gurka, morot, sugarsnaps. Ofta dressar jag kolhydraterna med lite olja, vinäger, pulverbuljong, italiensk vitlökskrydda och försöker undvika ketchup, men om de inte har tålamod att äta kan jag klicka på lite ketchup för att få dem att äta upp. Min äldsta sons tålamod varar i ungefär 38 sekunder så jag brukar ställa en äggklocka på fem minuter, och under den tiden ska han sitta framåtvänd vid bordet. Inget mattvång eller så, men det brukar resultera i att han äter ändå. Han är 4.5 nu och detta har vi gjort i ett halvår ungefär, med två minuter i början.
Till middag lagar jag något som jag och sambon gillar och kan göra t ex couscous till barnen om vi ska äta potatis eller fiskpinnar till ena barnet om vi ska äta fisk. Jag ser alltså till att det finns något för alla (jag brukar laga quorn till mej ibland så jag tycker absolut inte det är några problem att laga olika till olika personer). Äter inte barnen jättemycket till middag är det inga problem, då efterfodrar jag med en korvmacka nån timme efteråt.
Jag har en smakpolicy som innebär att äldsta sonen får chansen att smaka på nya grejer, om det så är med en liten liten slick och ett uääärk. Yngsta sonen äter i princip allt och hellre nyttig mat än godis så det är inte alls lika strikta regler för honom. Äldsta är precis som jag, känner inte hungern men ett gigantiskt sockerbehov. Jag jobbar fortfarande på att betinga om den känslan och faktiskt äta riktig mat istället för att löpa amok i skafferiet.