Vad äter ni till middag?

Sv: Vad äter ni till middag?

Med köttbullar som möjligt undantag (dvs om de är hemlagade och goda, inte färdigköpta, inte smaklösa) så fattar jag faktiskt inte hur man ens kommer på idén att introducera en ettåring för de där rätterna. Barnet har väl knappast själv gått fram till frysdisken och föreslagit fiskpinnar?

Nu lät du faktiskt lite fisförnäm tycker jag.... :angel:

Man kanske faktiskt tycker fiskpinnar, korv, pannkakor och makaroner är helt okej vardagsmat?

Det gör jag. Och jag äter och gillar det själv.

Och jag gillar OCKSÅ annan mat.

Har du några bra tips på nyttig mat som går snabbt att laga då?

kl

Vår snarat ettåring är också kräsen tyvärr. Han fick en bit äggröra för någon vecka sen, då började han gråta. Och den goda kokta torsken som jag mosat och blandat med smör, citron, dill och potatis klöktes han av. Välling och gröt äter han inte och han gillar inte majskorn som annars verkar vara populärt.

Jag vill inte ge honom för mycket charkprodukter som korv och färdiga köttbullar (har faktiskt aldrig fått det) eftersom det inte är så nyttigt. Fiskpinnar blir det ibland dock.

Han är förtjust i exempelvis följande:

Pasta, tagliatelle är greppvänligt.
Pannkakor
Crepes med spenat och ost
Pesto
Parmesan
Tomatsås
Makrill i tomatsås
Varmrökt lax
Yoghurt
Frukt
Smörgås
Lammfärssås med örtkryddor
Fiskpinnar

Ofta äter han inte vår mat utan vi får fylla på med burk. Men inte alla sorter funkar. :grin:

Men han är inte så gammal ännu.

*knapp lån*
De viktiga är väl att barn äter...
Väljer dom favoriter, så gillar man läget.
Tids nog väcks nyfikenheten för annan mat. Då får man hänga med i svängarna.

*Jenny*

Jag undrade snarare hur det går till när pannkakor blivit uttjatat för de vuxna redan när man har en ettåring. För mig är det snarare något aningens äldre barn brukar föreslå. Och jag ser det som helt ok barnmat, näringsinnehållet kan inte vara alltför illa. Man kan ju också höja andelen ägg i smeten om man vill.

Jag har ett barn som äter ALLT. Jag är tacksam över det, något fruktansvärt, då jag är hemskt kräsen (det är inte kul att vara så kräsen). Men här hemma blir det varierad kost, försöker göra nya saker och bara modifiera dom lite så att även jag fixar att äta det.

Däremot så kan han ha två dagar han inte äter något, och sen tar igen det med råge i tre dagar, för att sedan inte äta något under en dag, för att sen äta bra i en vecka. Jag tvingar honom aldrig att äta, äter han bara en sked så är det bra med det. Däremot sitter han gärna kvar vid matbordet, tjatar och dricker ett glas vatten medans vi äter (de dagar han själv inte är hungrig).

Mina föräldrar som inte är kräsna har bjudit min son på de allra mest skumma maträtterna. Nåväl, barnet mitt äter det - och tycker det är gott.

Trodde aldrig han skulle bli en sån allätare med tanke på att han vägrade äta något annat än bröstmjölk innan 8 månaders ålder. :angel:

Sadar var min aldsta ocksa, han var 13 manader innan han borjade kaka mat (mer an 2 majskorn eller lite gnag pa en bulle). Han vagrade dessutom ersattning, valling och allt annat vi provade med.

Som tur var laste jag i nan trad att det faktiskt inte var helt ovanligt, sa jag slappnade av, ammade och lat det ta den tid det tog. Det ar sa mycket enklare att vara foralder om man slipper kanna sig stressad.

Jag tanker att det nog blir folk av fiskpinnebarnen ocksa. Jag sjalv levde pa honungsmackor och oboy mellan 12-20 ars alder, sen borjade jag sakta men sakert intressera mej for mat.

Så tänker jag också. Det stod så bra i en bok vi fick på BVC att vi ofta vill att barnet ska äta tidigt, mycket och av allt, att det nästan blir som en instinkt, men att de flesta barn reglerar det där själv och äter när de är redo.

Vill de bara äta köttbullar en period så är det inte hela världen.

Eller hur! Sen kan man ju smyga i ganska mycket i just farsratter, typ rotfrukter mm. om man kanner att barnet behover mer naring.

Mina barn alskar frukt och bar och det ater vi varje dag. Tror man kommer langt pa det. Ingen av mina ar undernarda i alla fall.

Oj ettåring, min första åt det mesta vi satte fram, hon gillade dock tex soppa bättre än pannkaka osv vid ett års ålder och lite över. Tvåan vägrade äta överhuvudtaget tills han var närmare två, han ammade enbart...

Vi äter väldigt olika här hemma beroende på dagsform och hur bråttom vi har, i och med att mina barn är större och har aktivteter så blir det korv och makaroner vissa dagar för att det går fortast att överhuvudtaget hinna få i sig mat.

Men mat som är lite mer genomtänkt som är "vardagsmat" hemma hos oss är:
Olika kycklinggrytor med ris, där varierar jag lite efter vad jag har hemma, men ofta är det ialla fall kyckling, fetaost, grillad paprika, lite starka chorizokorvar nedskurna, lite olika grönsaker.
Köttgrytor av olika slag, lite beroende på så blir det ris/pasta/potatis till Här kan det verkligen varierar på smak och innehåll.
Fisk, maken gillar att fiska och vi har ofta gös eller stora abborrar hemma, godast är att röka dem men det går att hitta på mycket annat!
Kassler är bra "nödmat" som går snabbt, kanske inte till en ettåring men när de blir större och klarar lite saltare mat. Kassler i pastasallad, kassler i ugn med annanas och nötter, kassler med svamp och pasta osv.

Idag blev det morotsbiffar med pasta och kokta morötter.
Verkar gå hem hos 4 åringen alla fall

Sadar var min aldsta ocksa, han var 13 manader innan han borjade kaka mat (mer an 2 majskorn eller lite gnag pa en bulle). Han vagrade dessutom ersattning, valling och allt annat vi provade med.

Som tur var laste jag i nan trad att det faktiskt inte var helt ovanligt, sa jag slappnade av, ammade och lat det ta den tid det tog. Det ar sa mycket enklare att vara foralder om man slipper kanna sig stressad.

Jag tanker att det nog blir folk av fiskpinnebarnen ocksa. Jag sjalv levde pa honungsmackor och oboy mellan 12-20 ars alder, sen borjade jag sakta men sakert intressera mej for mat.

Jag har aldrig bekymrat mig över min sons matvanor. Jag vet att han äter när han är hungrig, och jag hade inga problem att amma honom länge heller. Så länge han växte och gick upp i vikt som han skulle fanns ingen anledning till att försöka tvinga i mat.

Som sagt, mycket enklare att vara förälder om man slipper känna sig stressad. :)

Jag undrade snarare hur det går till när pannkakor blivit uttjatat för de vuxna redan när man har en ettåring. För mig är det snarare något aningens äldre barn brukar föreslå. Och jag ser det som helt ok barnmat, näringsinnehållet kan inte vara alltför illa. Man kan ju också höja andelen ägg i smeten om man vill.

Det är väl inte helt ovanligt att det finns äldre barn i familjen som har önskemål om mat?
Plättar och pannkaka är ju också mat som väldigt många barn (och vuxna) tycker om. Visar det sig att det är en av de få rätter som barnet överhuvudtaget äter så finns det en risk för uttjatning redan som ettåring.

En stor favorit här hemma för både stora och små är http://www.matklubben.se/recept/koettgryta_med_vitloek_gjord_paa_hoegrev_11947.html . (Högrev, Gul lök, Röd lök, Morot, Kryddpepparkorn, Vitpepparkorn, Rosépepparkorn, Lagerblad, Köttbuljong, Vitlök, Salt, Smör, Grädde, sen är receptet ung som kalops för de som inte har inlogg)
Brukar alltid frysa in resterna så det finns barnportioner. Pasta och köttfärssås funkar alltid. Vi äter mycket köttbitar med grönsaker/potatis och sås.
en snabbrätt är curryris med kyckling, den åt jag som liten. koka ris, blanda ner curry och olja. Sen ner med kycklingbitar (grillad eller rester av kyckling) och (burk)champinjoner eller andra grönsaker.
Köttfärsbiffar med olika innehåll.
ytter/innerlår brukar vi strimla och steka grönsaker till. Tex paprika och aubergine och sen en kall CF-sås.

Våran dotter är inte så förtjust i mjölmat som pannkaka eller smörgåsar. Den enda mjölprodukt hon äter mycket av är välling.

Båda mina tjejer (4,5 och 2 år gamla) älskar fisk. En av de absoluta favoriterna är ”Fisk under täcke”. Väldigt mild (men smakrik) mat som passar de flesta:

1 klick margarin
1 vitlöksklyfta
400 g fiskfilé (tex ett sånt där fryst hokie-paket)
½ tsk salt
1 burk crème fraiche
2 tsk fransk senap
1 dl riven ost

Smörj en form och pressa vitlöksklyftan i botten. Skär fisken i bitar och lägg i formen. Strö över salt. Blanda crème fraiche och fransk senap, bred över fisken. Strö över den rivna osten.
In i ugnen i 30 min i 250 grader.
Servera med ris (tycker iaf jag)

Hoppas det smakar :bump:

Liknande trådar

Småbarn Jag försöker hitta recept på mat som barnen gillar. Sonen kastar det mesta på golvet och dottern äter nog som de flesta snart 3-åringar...
Svar
14
· Visningar
875
Senast: cherie
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 149
Senast: cherie
·
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 555
Senast: amsway
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 746

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat