Inte för ett anständigt liv, i mina ögon. Diskmaskin, ponny, utflyktbil, massor av böcker - inte val av den magnituden. Om jag skulle hitta på något själv som krav för ett anständigt liv skulle det vara att ha råd med en stickling eller en kaka någon gång ibland. Att behöva leva i en sanitär olägenhet, inte kunna tvätta sig, behöva gå med trasiga skor där regnvattnet läcker in - det är inte anständigt. Mer den nivån.
En stickling kräver ju också ett visst ekonomiskt utrymme, kruka, jord, plätt osv.
Jag tror inte en kaka någon gång i bland duger faktiskt.
Dessutom skrev jag någonting i de första posterna som jag inte orkade upprepa senare eftersom ändå ingen lyckades läsa och förstå vad jag skrev där. Jag skrev att alla har inte samma krav på boendestandard osv utan olika saker är viktiga för olika personer så det är viktigt att kunna göra ett val. Tex offra boendestandarden för någonting man kanske tycker är viktigare, tex ett husdjur. (eller eller eller diskmaskin, bil, bok osv)
Här är frågan
Måste bostaden ha en viss storlek för att duga?
Förutom även kläder på kroppen och en säng att sova i vad behöver man?
Svaret är, att det är olika. För en person kanske bostaden måste ha en viss storlek för att duga. För en annan är det egalt, hen vill hellre bo i ett litet skyffe med sin häst/hund, även om det innebär brunn och utedass. Så vad man behöver är inte samma sak för alla. Man behöver en valmöjlighet.
(I en situation då alla skulle få en viss standardiserat allting, även om det är en riktigt bra nivå, skulle sannolikt många bli olyckliga, eftersom många vill ha olika.)
Ja jag tror att man för att må bra, mentalt, behöver en valmöjlighet.
Sedan kanske jag läste just anständigt liv, som liv där du känner att du har det bra, inte lägsta nivå som staten bör förse med.