Vad är ett anständigt liv?

Det tycker jag verkar vara en oerhört hög nivå på ett anständigt liv.
Bil, ponny, tvättmaskin och diskmaskin är väl ändå vad som går under avdelningen lyx?

I sak har du rätt. Men det beror på individen.
Ser man hästen som porslinsdocka, tävlingsmaskin och statussymbol, förstår jag.

MEN för många svenskar är häst ett gånghjälpmedel och sjukgymnastikverktyg, för att inget annat fungerar
MEN för många svenskar är diskmaskin ett hushållshjälpmedel, för att man har rätt till hushållshjälp var fjortonde dag och inte vill ha ett berg i lägenheten...

Dessa många svenskar är vi med olika former av funktionsnedsättning.
Så... enligt mig och många svenskar med mig, är inte Sverige VITT eller svart, som ett fåtal svenskar anser.
 
En familj kan bestå av en eller två vuxna och ett eller flera barn eller en eller två vuxna (eller för all del fler vuxna om man vill) och ett eller flera husdjur. Man kan få närhet och kärlek från ett husdjur likväl som från en människa.
Jo att hundägaren får ut mycket glädje och kärlek från en hund, det begriper jag.
Men att de barn som skall bli vuxna människor i morgon jämförs med dessa hundar skaver något fruktansvärt.
Hundar kan aldrig ge den mentala och intellektuellt samhörighet som en annan människa kan ge.
Det är alltid ett dominansförhållande där ägaren har rätten att bestämma.
Med familjemedlemmar kommer man överens.
Till sammans.
Och med tiden på mer eller mindre lika villkor.
 
Man kan väl handla tillsammans eller dela på kostnaden?
Eller turas om.
Man måste ju ändå äta.

Ja om det sociala sammanhanget tycker att man är tillräckligt viktig för att anpassa matvanorna till ens egen ekonomi. Många kanske gör en aktivitet och sen passar på att käka ute. Har man inte råd så går man hem och käkar själv. Eller så säger man att man inte har råd så kanske någon bjuder men då är man inte med på samma villkor som de andra.
Bara för att ett problem kan ha en lösning i vissa fall betyder det inte att det inte är ett hinder i någons vardag.
 
Jo att hundägaren får ut mycket glädje och kärlek från en hund, det begriper jag.
Men att de barn som skall bli vuxna människor i morgon jämförs med dessa hundar skaver något fruktansvärt.
Hundar kan aldrig ge den mentala och intellektuellt samhörighet som en annan människa kan ge.
Det är alltid ett dominansförhållande där ägaren har rätten att bestämma.
Med familjemedlemmar kommer man överens.
Till sammans.
Och med tiden på mer eller mindre lika villkor.
Man behöver inte ha ett dominansförhållande till sin hund, man kan ha ett förhållande likvärdigt med ett yngre barn. Men nej man fostrar ju inte hundar till att blir egna individer som på sikt ska flytta hemifrån, men åh andra sidan verkar inte alla föräldrar fostra sina barn så heller.
 
Djur har ju den plats vi ger dem, på gott och ont. Menar du att barn har sin status för att de en dag blir vuxna?
Ja.
De är människor med sin egen rätt i samhället.
Därför att de blir just vuxna och därmed samhällsbärande.


Ponera att någon inte vill ha barn, utan vill ha hund – istället för, inte utöver barn. Om den personen skaffar en tax, och menar att de två tillsammans utgör en familj, och taxen kostar långt mycket mindre än ett barn, så är taxen fortfarande lyx och de i det här fallet oönskade barnen en rättighet?
Ja.
Just därför att taxen för evigt fortsätter att vara bara tax och barn blir vuxna och helt egna människor.
Taxen kommer inte vidare i livet.

Vi har alla varit barn men ingen människa föddes som tax.
 
Man behöver inte ha ett dominansförhållande till sin hund, man kan ha ett förhållande likvärdigt med ett yngre barn. Men nej man fostrar ju inte hundar till att blir egna individer som på sikt ska flytta hemifrån, men åh andra sidan verkar inte alla föräldrar fostra sina barn så heller.
Vilket ju är ett verkligt problem.
Det där med föräldrarna.
Vissa borde kanske ha hållit sig till hund?
 
Jo att hundägaren får ut mycket glädje och kärlek från en hund, det begriper jag.
Men att de barn som skall bli vuxna människor i morgon jämförs med dessa hundar skaver något fruktansvärt.
Hundar kan aldrig ge den mentala och intellektuellt samhörighet som en annan människa kan ge.
Det är alltid ett dominansförhållande där ägaren har rätten att bestämma.
Med familjemedlemmar kommer man överens.
Till sammans.
Och med tiden på mer eller mindre lika villkor.
Dominansförhållande? Eller kanske ett förhållande som kan beskrivas i ungefär samma termer som en förälder som har ansvar för, tar hand om, och fattar beslut åt sitt barn?

Ja.
De är människor med sin egen rätt i samhället.
Därför att de blir just vuxna och därmed samhällsbärande.

Ja.
Just därför att taxen för evigt fortsätter att vara bara tax och barn blir vuxna och helt egna människor.
Taxen kommer inte vidare i livet.

Men snälla tänk lite på vad det innebär att du villkorar någons rätt i samhället på det viset! Det är inte alls alla barn som växer upp till att bli "samhällsbärande" vuxna som kan 'komma överens på lika villkor' eller erbjuda samma 'mentala och intellektuella samhörighet'. Är det den potentialen ett barn måste ha för att få sin status i samhället ser det mörkt ut för alla barn med vårdintensiva funktionsnedsättningar. För att inte tala om alla vuxna med dem.
 
I sak har du rätt. Men det beror på individen.
Ser man hästen som porslinsdocka, tävlingsmaskin och statussymbol, förstår jag.

MEN för många svenskar är häst ett gånghjälpmedel och sjukgymnastikverktyg, för att inget annat fungerar
MEN för många svenskar är diskmaskin ett hushållshjälpmedel, för att man har rätt till hushållshjälp var fjortonde dag och inte vill ha ett berg i lägenheten...

Dessa många svenskar är vi med olika former av funktionsnedsättning.
Så... enligt mig och många svenskar med mig, är inte Sverige VITT eller svart, som ett fåtal svenskar anser.
Jag har ju redan halkat in på att hunden kan vara ett socialt hjälpmedel.
Så jag är helt med här.
 
Men snälla tänk lite på vad det innebär att du villkorar någons rätt i samhället på det viset! Det är inte alls alla barn som växer upp till att bli "samhällsbärande" vuxna som kan 'komma överens på lika villkor' eller erbjuda samma 'mentala och intellektuella samhörighet'. Är det den potentialen ett barn måste ha för att få sin status i samhället ser det mörkt ut för alla barn med vårdintensiva
En funktionsnedsättning ingår ju inte i planen när föräldrar skaffar barn.
Det är en olycklig omständighet.
Något som måste hanteras på bästa sätt.

När man skaffar en tax så ingår det i planen att den alltid har lägre intellekt än en människa samt att den antagligen inte lever mer än 15 år.
 
Ja, vi talar nog fortfarande förbi varandra. Ser det inte som särskilt konstigt att behöva utveckla det man skriver, det är ofta så kommunikation funkar.

På samma sätt är väl djur ett uppdrag att vårda, och att ha ett djur handlar om att ta hand om en annan individ. Så det jag menar är, i likhet med ditt tidigare resonemang, anser du att barn är extra utanför det anständiga livet, eftersom du menar att t.ex. @TinyWiny s djur är det?
Ett barn är en egen medborgare med rättigheter. Ett djur kan man avliva om djurägaren inte klarar av uppdraget.
 
Dominansförhållande? Eller kanske ett förhållande som kan beskrivas i ungefär samma termer som en förälder som har ansvar för, tar hand om, och fattar beslut åt sitt barn?
När barnen är små ja.
Men det är ju meningen att de skall bli större och komma långt över nivån på en hund.
 
Ett barn är en egen medborgare med rättigheter. Ett djur kan man avliva om djurägaren inte klarar av uppdraget.
Tycker man om sin hund så är det inte bara att avliva det för att man inte klarar uppdraget, det är inte ett uppdrag för övrigt. Inte för mig iallafall, det är en levande individ som har rätt till ett bra liv och pga det så gör iallafall jag allt för att hunden ska ha det bra.
 
Ja om det sociala sammanhanget tycker att man är tillräckligt viktig för att anpassa matvanorna till ens egen ekonomi.
Eller är i samma situation.
Mina vänner brukar inte ha problem med att jag bjuder.
De förstår att de är värdefulla för mig på sina egna sätt.
De bjuder mig på annat än pengar.
Sådant som jag uppskattar mycket.
 
En funktionsnedsättning ingår ju inte i planen när föräldrar skaffar barn.
Det är en olycklig omständighet.
Något som måste hanteras på bästa sätt.

När man skaffar en tax så ingår det i planen att den alltid har lägre intellekt än en människa samt att den antagligen inte lever mer än 15 år.
Tråkigt att se på funktionsnedsättning som en "olycklig omständighet" för övrigt...vilken människosyn alltså..och jo, många hundar verkar ha mycket mera intellekt än vissa människor. Hundar är kloka djur.
 
Att träffa andra människor är faktiskt helt gratis.
Det kostar inte mer att äta tillsammans med någon än att äta ensam.
Eller att gå en promenad tillsammans med någon i stället för ensam.
Eller att titta på TV tillsammans i stället för ensam.
För många blir det en kostnad att åka till vänner tex buss, bil etc.
Visst om man har en granne att umgås med men det bygger ju på att man vill och kan umgås med de som man har gångavstånd till.
 
Tråkigt att se på funktionsnedsättning som en "olycklig omständighet" för övrigt...vilken människosyn alltså..och jo, många hundar verkar ha mycket mera intellekt än vissa människor. Hundar är kloka djur.
Jag tror inte att någon förälder önskar sig ett funktionsnedsatt barn om de kan välja.
Det är alltså en situation som inte är självvald.
Men en hund väljer man.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 842
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 758
Senast: Wille
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 117
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 999
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp