Nu är jag nog lite ute på styvalinan och kanske lite över gränsen, men en människa som upprepade gånger är otrogen och sårar sin/a partner/s - tror du att den kan utvecklas till att inte göra det?
Om någon säger att den är tillsammans med någon som tidigare slagit sina partners - tror du att den kan "växa ifrån" det oxå? - Jag tror tyvärr inte att dom gör det. Förlåt om jag är hård... För mig är det NÄSTAN samma sak, man saknar empati för en annan människa.
Alla förhållanden är olika. Och alla personer är olika. Med en person kan jag gilla hårt sex, men med en annan person tycker jag inte alls att det är tändande. Det beror ju helt på personen. Lite så fungerar otrohet också. I vissa förhållanden har man ett större behov av att vara otrogen än vad man har i ett annat. Man utvecklas ju som människa, man tänker annorlunda ju längre man lever, det händer saker med folk och ju mer folk varit med om ju mer gråskala får deras liv.
Klart att folk ändras! Det finns människor som med utbildning fått helt andra åsikter och syn på livet än vad de hade innan. Samma sak med sjukdom. Folk som innan sjukdomen var väldigt hämmad kan efter sjukdomen få åsikten att livet är till för att levas och kör på med alla möjliga saker personen aldrig hade gjort innan. Ju mer man lever ju mer prioriterar man om.
För mig handlar inte otrohet om att sex ska vara fyllt varken med skam eller moralkakor, jag säger mera sex till folket, men inte på bekostnad av att någon annan blir sårad och det är där jag tror att otroheten blir laddad. Det är inte sexet i sig, det är lögnen kring den som gör ont.
Nej, nej, nej, nej. Du har så fel! Det finns människor som vet att partnern ljuger om saker och det stör dem inte alls i samma utsträckning för att det handlar inte om någonting som "drabbar" dem själv eller som är så viktigt som moralen och normerna sagt till oss.
Det finns människor som lever med partners som är missbrukare på ett eller annat sätt. Folk ljuger om hur mycket de dricker, om hur mycket de sover, om hur mycket de äter, hur mycket en klänning kostade eller ett par skor, etc, etc. Men folk störs inte av det, eftersom vi lärt oss att det är inte lögnen som är fel, det är att man hade sex med någon annan.
Hade du reagerat lika hårt om din partner kom hem och berättade att han inte spelade på travet idag, trots att du vet att han gjorde det? Ni har ju ändå lovat varandra att ni ska spara pengar så ni kan köpa den där gården. Nu har han brutit ett löfte och ljugit för dig! Hur reagerar du? Gör du slut? Ringer du till dina vänner och gråter ut - hur kunde han göra såhär MOT MIG??