Vad är er syn på otrohet?

Jag tycker så här... Vill man kn*lla så ska man få göra det. Att vilja ha ensamrätt till någons kropp och sexualitet (som då uppenbart inte är med på det) hör hemma på 1200-talet.
Det är väl lite det som diskuteras. I många förhållanden är bägge parter överens om att ligga med nån annan är otrohet. Är man överens om det är det otrohet att ligga med nån annan. Är man överens om att det är ok med ett ligg här och där, ja då är det ju inget konstigt med det.

Känns väldigt typiskt buke att märka ord.
@Michaelsdotter har flera gånger betonat att det är lögnen och sveket som kommer av lögnen som är det dåliga.
Har man lovat varandra exklusivitet så får man väl banne mig berätta om man är otrogen och därefter bestämma hur man vill gå vidare. Att smyga med det ser jag inte som en bra idé och jag läser in att det är det Michaelsdotter vänder sig emot.
Sen att hon valde att säga att otrohet är en av de värsta sakerna man kan utsätta en annan människa för, det är väl inget att haka upp sig på. Att det alltid finns de som har det värre är inte det man tänker på om man själv mår dåligt (vilket jag gissar många gör efter att de fått reda på att partnern varit otrogen).

Sen att hon valde att säga att otrohet är en av de värsta sakerna man kan utsätta en annan människa för, det är väl inget att haka upp sig på.
ÅH, mitt favoritbukeargument. "Sluta haka upp er på vad jag skriver! Fatta vad jag menar istället för att läsa vad jag faktiskt skriver!". Värdelöst argument i min värld.

När man skriver "otrohet är bland det värsta man kan göra mot en annan människa" så, oavsett om man vill eller ej, eldar man på en syn på trohet och monogami som är direkt farlig. Så är det bara. Känner man sig okej med det - kör på! Om inte - tänk på hur fan du uttrycker dig. Simple as.

Nu är jag nog lite ute på styvalinan och kanske lite över gränsen, men en människa som upprepade gånger är otrogen och sårar sin/a partner/s - tror du att den kan utvecklas till att inte göra det?
Om någon säger att den är tillsammans med någon som tidigare slagit sina partners - tror du att den kan "växa ifrån" det oxå? - Jag tror tyvärr inte att dom gör det. Förlåt om jag är hård... För mig är det NÄSTAN samma sak, man saknar empati för en annan människa.
Alla förhållanden är olika. Och alla personer är olika. Med en person kan jag gilla hårt sex, men med en annan person tycker jag inte alls att det är tändande. Det beror ju helt på personen. Lite så fungerar otrohet också. I vissa förhållanden har man ett större behov av att vara otrogen än vad man har i ett annat. Man utvecklas ju som människa, man tänker annorlunda ju längre man lever, det händer saker med folk och ju mer folk varit med om ju mer gråskala får deras liv.

Klart att folk ändras! Det finns människor som med utbildning fått helt andra åsikter och syn på livet än vad de hade innan. Samma sak med sjukdom. Folk som innan sjukdomen var väldigt hämmad kan efter sjukdomen få åsikten att livet är till för att levas och kör på med alla möjliga saker personen aldrig hade gjort innan. Ju mer man lever ju mer prioriterar man om.

För mig handlar inte otrohet om att sex ska vara fyllt varken med skam eller moralkakor, jag säger mera sex till folket, men inte på bekostnad av att någon annan blir sårad och det är där jag tror att otroheten blir laddad. Det är inte sexet i sig, det är lögnen kring den som gör ont.
Nej, nej, nej, nej. Du har så fel! Det finns människor som vet att partnern ljuger om saker och det stör dem inte alls i samma utsträckning för att det handlar inte om någonting som "drabbar" dem själv eller som är så viktigt som moralen och normerna sagt till oss.

Det finns människor som lever med partners som är missbrukare på ett eller annat sätt. Folk ljuger om hur mycket de dricker, om hur mycket de sover, om hur mycket de äter, hur mycket en klänning kostade eller ett par skor, etc, etc. Men folk störs inte av det, eftersom vi lärt oss att det är inte lögnen som är fel, det är att man hade sex med någon annan.

Hade du reagerat lika hårt om din partner kom hem och berättade att han inte spelade på travet idag, trots att du vet att han gjorde det? Ni har ju ändå lovat varandra att ni ska spara pengar så ni kan köpa den där gården. Nu har han brutit ett löfte och ljugit för dig! Hur reagerar du? Gör du slut? Ringer du till dina vänner och gråter ut - hur kunde han göra såhär MOT MIG??

Tror ni på fullaste allvar att en tex en kvinna som har en partner som är otrogen gång på gång mår bra?
Varför förutsätter du att den som blir bedragen vet om det?

Jag tror att de allra flesta partners inte har en aning om att deras partner är otrogen emot dem, eftersom det inte händer på deras tid. Det händer på jobbresor, när tjejen är i stallet, när killen spelar innebandy, osv. Det är ju inte så att man ställer in kvällens aktivitet med sin partner för att man tänker ligga med någon annan. Det är ju bara smaklöst och då bryr man sig inte speciellt mycket om sin partner. Jag tror att de flesta otroheter sker när den ena partnern ändå inte finns tillgänglig.

Oj vilken diskussion..! Alla tycker ju såklart olika men för mig ÄR otrohet så otroligt fult, man gör inte så mot den man älskar. Skulle aldrig någonsin förlåta ett sådant felsteg, absolut inte. Tilliten skulle för alltid vara raserad. Men alla är olika, alla tar olika hårt på händelser i livet.

Alla tycker ju såklart olika men för mig ÄR otrohet så otroligt fult, man gör inte så mot den man älskar.
Fast en otrohet är ju inte riktad MOT någon. Man är otrogen FÖR sin egen skull. Man gör det inte för att vara elak mot sin partner. Visst kan bieffekten bli att partnern, om den mot all förmodan får reda på otroheten, blir sårad. Men allting har ju att göra med hur man ser på saker och ting.

För mig hade det varit betydligt värre om min partner slog mig, stal från mig, etc. Jag hade tagit hårdare på att min partner tog alla mina pengar och drog. Det hade tagit åratal för mig att komma tillbaka ekonomiskt där jag är idag!

Precis! Vi alla ser ju olika på saker och ting :). Hur jag skulle uppleva det behöver inte vara likadant för en annan. Sen vet jag ju inte då jag varken varit utsatt för otrohet (min partner har själv blivit bedragen av sin första kärlek vilket höll på att knäcka honom, vi har syn på otrohet; svek och allt vad det innebär) och heller aldrig har bedragit honom under våra snart 4 år tillsammans. Underlättar ju som sagt om man ser lika på saker och ting; som partners i ett förhållande alltså. Men som sagt. Intressant diskussion blev det av det hela.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 836
Senast: Imna
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
34 571
S
Relationer Jag har vart ihop med min kille i ca 3 månader. Jag är 23 och han är 30, alltså lite åldersskillnad. Han har vart singel länge och bara...
2
Svar
34
· Visningar
9 482
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 058
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10