Otrohet förutsätter att det finns en definierad "trohet".
Det allra viktigaste för mig i en relation är ärlighet, omtanke, tydlighet. Inte exklusivitet.
Om jag är tillsammans med någon som vill vara exklusiv, ok, då kan jag vara det. Det viktiga är vad man kommer överens om. Det är inte ok att ljuga, smyga, gå bakom ryggen oavsett det gäller sex eller godis eller nåt annat.
Om man inte kräver exklusivitet så slipper man ägandekänslor, svartsjuka och kontrollbehov. Begreppet otrohet löses upp. Det går inte att äga någon annan. Argumentet att man kan förlora sin älskade om det är ok att hen (och jag själv!) har sex med någon annan är inte användbart för det kan hända ändå.
Och så har jag aldrig fattat varför just sex ska vara så avgörande. Om min älskade ligger med andra så tar det inget från mig, samma sak vice versa. Bara vi är ärliga och alla inblandade vet om vad som gäller. Det är fegt att ha flera relationer utan att alla vet om varandra.
Sen tycker jag personligen att det är mycket jobbigare om min älskade har större förtroende för någon annan, att hen kan prata om saker som hen inte kan prata med mig om eller lämnar ut saker som jag sag i förtroende. Det skulle såra mig rejält.
Sen, att ha sex med någon som är "upptagen" - det är inte mitt problem. Jag har ansvar för mina relationer, inte andras.