Vad är en stor hund?

Jag tänker mig att om hunden väger lika mycket som en vuxen människa så är chanserna att det är en stor hund rimligt goda.

(Att min dvärgschnauzer på 15.3 lbs sedan själv tycker att han är lika stor som en SUV och gärna grälar med gräsklipparen spelar mindre roll.)

Något som påverkar hyresvärdens bedömning av ”stor hund” är nog hens hundvana. En icke hundvan hyresvärd tycker nog att kelpie är en stor hund, medan en hyresvärd som själv har hund tänker cc, borzoi och gd. :D
Ja, jag tror inte det skulle funka så bra om man försäkrade en ev. hyresvärd att man inte har en stor hund, och så dyker man med en labbe i kopplet.
Nä precis :D

Jag tänker också labbe och uppåt, tror jag. GD går väl typ som shetlandsponny.

Det kan bli en rätt intressant diskussion om inte annat när en står där med sin stora hund och säger "men hunden känner sig liten! Storlek är bara en känsla!" :D

Men ja, det kan nog vara klokt att kommunicera vad för ras en har om hundens storlek är avgörande :) En hyresvärd svarade på frågan om djur var tillåtna med "om det inte är större än en häst så absolut". Det är lite enklare att tolka :up:

Jag har det senaste suttit och läst bostadsannons (inte för egen del) och i flera annonser har det stått ”inga stora hundar” eller ”enbart små hundar” eller något annat liknande.

Och alltså, finns det ens någon exakt definition av vad som är en stor respektive liten hund? För mig känns det väldigt godtyckligt (liten hund är mer självklart för mig :o:D) så därför undrar jag helt enkelt vad ni ansvar vara en stor hund? Eller en liten hund?

Det är nog en tolkningsfråga.
Har tyckt schäfer storlek varit stor hund tills jag träffade på pyrinee. Då är schäfer storlek medium🤣.

Sen gällande storlek och hyresvärdar så kan inte en hyresvärd, så vitt jag vet, lagligt förhindra en hyresgäst från att ha en hund, oavsett storlek, om inte djurförbud (pälsdjur) gäller för fastigheten. Och såsom jag har förstått det är det endast i så kallade allergilägenheter som en hyresvärd kan ha djurförbud.

Tala om det för hundarna. Häromdagen höll jag på att få världens sötaste golden i knät när jag kom gående på trottoaren.
Ehhehehe, så skulle en golden aaaaaldrig göra!

Jag tror de flesta tänker på hunden som "stor" om den är för stor för att lyfta och bära/ha i knät.
En golden är definitivt en liten hund då! :D Nä men förstår absolut hur du menar, även om jag tänker att typ hundar i golden-storlek inte helt sällan går att bära men ändå kanske räknas som stor :)

Ehhehehe, så skulle en golden aaaaaldrig göra!
Alltså den var så söt. Smet liksom bakom matten för att få hälsa, hon sa lite hjälplöst att hon inte ville att hunden skulle hälsa på alla men då var det redan för sent.

Naturligtvis bar den på en vante. Matten hade vantar på båda händerna men sa att hon alltid tog med en extra som hunden skulle få bära på hemvägen. :D

Alltså den var så söt. Smet liksom bakom matten för att få hälsa, hon sa lite hjälplöst att hon inte ville att hunden skulle hälsa på alla men då var det redan för sent.

Naturligtvis bar den på en vante. Matten hade vantar på båda händerna men sa att hon alltid tog med en extra som hunden skulle få bära på hemvägen. :D
Det låter som en golden :love: Vantar är liksom livet

Min malle ar précis runt 70cm hog och vaguer runt 30 kg. Jag upplever honom absolutely inte som stor.
Min gammla rottis tik var 60 cm och (sa slim att ett par stycken Fran Rottweiler clubben I Sverige tyckte hon var for “mager”) hon vagde runt 40 kg. HON upplevdes av de flesta som stor.
Jag trod att det Ocksa beror mycket pa hundens allmanna utstralning

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 124
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 540
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 875
Senast: geting
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg
  • DIY hästvård