Vad är en stor hund?

Jag tycker att hundar är stora först när de börjar närma sig ponnystorlek, men så är jag gammal hästmänniska också så det är förmodligen en miljöskada. :angel:

Skulle jag gissa så tänker nog majoriteten att det mesta kring 25-30 kg och över är en stor hund, så typ något som en labbe av icke övergödd modell? Det är oftast väldigt luddigt när det handlar om begränsingar hos t ex hyresvärdar och transportföretag, så för dem verkar inte finnas någon bestämd definition.

Enligt mina mått är Labbe och uppåt stor, collie och spaniel är mellanstora och terrier aktigt är små :).

Irlänsk Varghund, st bernard osv är XL :P

Fast går man efter knähund så beror det ju på hur stort knä matte/husse har och hur mycket hund som får hänga utanför ;).

Allt är ju relativt. När jag växte upp hade vi en tollare och jag minns min förfäran över att vissa tyckte att hon var en liten hund. I min värld var hon medelstor. Nu efter många år med golden får jag erkänna att jag ofta reagerar på att tollare ser så små ut. 😎

Men ska man dra en gräns skulle jag nog säga hundar upp till 10 kg är små. Men det är klart, om man bara tänker sig två kategorier av hundar är det kanske rimligare att hävda att hundar över 30 kg är stora, även om min springerhane på 25 kg inte brukar upplevas som liten direkt. 😀

I min värld så är liten hund upp till 40 cm i mankhöjd, mellanhund är mellan 40-60 cm och stor hund är 60+ cm (jättestor: 80+ cm) Men det finns ju inte någon officiell måttstock för detta vilket gör det lite svårt att tyda vad folk menar när de säger stor och liten hund. Om man har en hund som skulle kunna vara endera beroende på så hade jag nog ringt och frågat. Har man Chihuahua eller Grand Danois så är det inte mycket att fundera på.

Jag tänker det som mer än "liten och stor".
Jag tänker på pyttesmå hundar, allt som är som papillon och mindre. Sedan små hundar, som är mellan papillon och shiba kanske. Sedan mellanstora hundar som är från shiba till salukitik. Som stora hundar räknar jag allt som är mellan salukitik och typ 70cm, men också rejält kraftiga hundar eller feta hundar. Sedan finns det ju jättestora hundar, borzoier, varghundar, grand danois... och så landseer och liknande.

Varför göra det enkelt för sig? :angel:

Innan jag fick hem Frej tyckte jag att shelties i hans storlek var (för) små hundar :o. Medelstor hund var allt ungefär i storlek med en labrador. Nu tycker jag labradorer, golden, schäfrar och alla andra i liknande storlek är stora hundar.

Riktigt stora: grandis, leonberger, landseer m. fl.

Enligt mina mått är Labbe och uppåt stor, collie och spaniel är mellanstora och terrier aktigt är små :).

Irlänsk Varghund, st bernard osv är XL :P

Fast går man efter knähund så beror det ju på hur stort knä matte/husse har och hur mycket hund som får hänga utanför ;).
En collie är ju enligt rasstandarden upp till 61 cm hög i manken medan en labbe är upp till 57 cm, hur kan du då tycka att labbe är stor och collie mellanstor? :p

Intressant med så många olika svar! (Hade iofs inte förväntat mig att det skulle finnas ett enhetligt svar :D)
Men det äe verkligen fascinerande att det finns så många olika tolkningar!
Jag tycker ju inte att labbe eller Golden är direkt stora, men utgår från att andra (typ hyresvärdar) tycker det. För mig är stor hund Berner sennen, Borzoier eller typ ridgebackhanar pch uppåt :o Och Golden är lagom :angel:

Sen tänker jag även att päls gör att vissa raser upplevs större? Typ om vikt/mankhöjd är detsamma så kommer hunden med mycket päls att upplevas större?

Jag tänker att det där med stor hund har lite olika betydelse beroende på samanhang.
Om man exempelvis pratar om hundrasers storlek så ser jag tex våra Schäfrar som medium.
Om man pratar om den som husdjur rent allmänt så ser jag dem som stora. Då tycker jag en hund ses som stor runt 15-20 kg.

Något som påverkar hyresvärdens bedömning av ”stor hund” är nog hens hundvana. En icke hundvan hyresvärd tycker nog att kelpie är en stor hund, medan en hyresvärd som själv har hund tänker cc, borzoi och gd. :D

Ja, jag tror inte det skulle funka så bra om man försäkrade en ev. hyresvärd att man inte har en stor hund, och så dyker man med en labbe i kopplet.

I min värld är labbe och uppåt stora hundar.
Grand danois är mer ... gigantiska typ.

Ja, jag tror inte det skulle funka så bra om man försäkrade en ev. hyresvärd att man inte har en stor hund, och så dyker man med en labbe i kopplet.

I min värld är labbe och uppåt stora hundar.
Grand danois är mer ... gigantiska typ.
Nä precis :D

Jag tänker också labbe och uppåt, tror jag. GD går väl typ som shetlandsponny.

Om nån säger att de har en liten hund tänker jag max JRT/bordet terrier i storlek.
En stor hund är för mig typ Engelsk springer spaniel och större.
Typisk mellanstor är cocker spaniel.

Om en hyresvärd skriver ’inga stora hundar’ så tänker jag max cockerspaniel ungefär.
Så beror lite på kontext.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 124
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 540
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 875
Senast: geting
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg
  • DIY hästvård