Vad är detta för sulky?!(bilder)

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare lilla hoven
  • Startdatum Startdatum
L

lilla hoven

Jag är totalt okunnig i ämnet sulky...
Att den inte är en modern är jag fullt medveten om, då jag haft den ståendes hemma i flera år. Någon kunnig i ämnet som kan berätta vad detta är för sulky?!

salubilder007.jpg

salubilder008.jpg

salubilder009.jpg

Sv: Vad är detta för sulky?!(bilder)

Hej. Jag har en likadan gammal sulky, men kan för mitt liv inte komma på fabrikatet på den. Dessvärre kan jag inte kolla då den står i tryggt förvar på en loge alldeles för långt härifrån. :crazy: :angel:

Oki...
Finns inget märke på den, inte vad jag hittar iallafall!

Visst ser den ut att vara i aluminium?
Hade för ett tiotal år sedan (redan då var den omodern) en bekant som köpte en likadan billigt på annons. Någon råkade sedan backa över vagnen med en traktor och de fick ut 10 000 kr (!) på försäkringen för vagnen. Även om sulkyn var gammal och omodern så var det visst något extra med att den var i aluminium. Nu var detta förmodligen extrem tur för dem att de fick så bra betalt men ändå.
Jag vet dock inte heller vilket fabrikat det är men de var rätt vanliga på 70-talet.

Jag tror inte det är en Forsby-sulky för det har jag en och den har trekantig profil på aluminiumskaklarna och sitsen sitter inte på en utbyggnad som på den du har. Skulle vara om Forsby gjorde någon specialvariant då. Men jag tror du kan utesluta det märket. :confused: Jag tycker din vagn är snygg!

Tack, tycker oxå den ser helt ok ut!!
Nu har jag pratat med en kompis som är aktiv inom travet. Hon visade bilder för sin svärfar, han sa att den var poppis bland kallblodskuskar av den lite äldre generationen:rofl: .... Han tyckte att den såg jättefin ut, och det var ju kul!

Japp, den är i aluminium!!
10000kr?!? :eek: Måste haft en bra försäkring!!!

Tror det är en gammal Forsby, den som ngn sa att det är trekantig profil på är ju även för Modesele. Den här är för gamla remmselen.

Tror det är en gammal Forsby, den som ngn sa att det är trekantig profil på är ju även för Modesele. Den här är för gamla remmselen.

Det är svårt att se på bilden om det är trekantsprofil på skaklarna!
Min gamla Forsby sulky är för remsele och har trekantsprofil i skaklarna så om det är en Forsbysulky på bilden är den ombyggd med "läppen" som sitsen är fastsatt på. Forsbysulkyn hade det här böjda röret vid däckfästet för att få mer bakvikt för att "lyfta" hästen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 695
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 480
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 633
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?