Hijabis i stallet!

Fast det kräver ju att arbetsgivaren har koll på plagget hijab och alla religiösa regler som har med den att göra. Om arbetsgivaren säger att du får inte jobba i stallet med din hijab för att vi inte tillåter plagg som sitter på det sättet om halsen så tycker jag att det är gemensamt ansvar att hitta en lösning som både följer de religiösa reglerna samt är säkert ur arbetsmiljösynpunkt. Arbetsgivaren har en skyldighet att inte diskriminera men ingen skyldighet att kunna alla religioners (och dess inriktningars) alla regler. Det varierar också väldigt mycket vilka regler enskilda troende väljer att följa så det tycker jag är upp till den troende att informera om och hitta acceptabla alternativ som även uppfyller arbetsplatsens regler och arbetsmiljölagarna. Sen får man ju göra det tillsammans för arbetstagaren kan inte förväntas ha koll på alla arbetsmiljöregler som arbetsplatsen har.
Tycker du det verkar som att det varit en sån dialog i det här fallet?

Och, diskrimineringslagen tar inte hänsyn till okunskap. Den mesta diskrimineringen beror faktiskt på att man inte vet bättre, och inte att man har ont uppsåt. Oavsett vilket kan man bli dömd för diskriminering, eftersom det är konsekvenserna av handlandet som bedöms och inte uppsåtet (till skillnad från många brott i Brottsbalken).
 
Tycker du det verkar som att det varit en sån dialog i det här fallet?

Och, diskrimineringslagen tar inte hänsyn till okunskap. Den mesta diskrimineringen beror faktiskt på att man inte vet bättre, och inte att man har ont uppsåt. Oavsett vilket kan man bli dömd för diskriminering, eftersom det är konsekvenserna av handlandet som bedöms och inte uppsåtet (till skillnad från många brott i Brottsbalken).

Ingen aning. Jag tycker att vi har för dålig information för att avgöra vad som hänt, om någon av dem varit samarbetsvillig och villig att hitta en lösning eller inte. Handledaren kan vara en rasistisk idiot eller så är eleven väldigt strikt och vägrade anpassa sig och använda en sportig variant. Vi har ingen som helst aning då informationen är för dålig. Det finns dessutom de (plural) som vinner på att det i media skapas en konflikt i såna här fall. Så jag är alltid försiktig med att döma innan jag har tillräcklig fakta.
 
Ingen aning. Jag tycker att vi har för dålig information för att avgöra vad som hänt, om någon av dem varit samarbetsvillig och villig att hitta en lösning eller inte. Handledaren kan vara en rasistisk idiot eller så är eleven väldigt strikt och vägrade anpassa sig och använda en sportig variant. Vi har ingen som helst aning då informationen är för dålig. Det finns dessutom de (plural) som vinner på att det i media skapas en konflikt i såna här fall. Så jag är alltid försiktig med att döma innan jag har tillräcklig fakta.
Ja det blir intressant att läsa vad DO kommer fram till. Min erfarenhet är att DO bara utreder en bråkdel av ärendena som kommer in till dom (även om det blivit bättre sista åren) så att de jobbar vidare med det tycker jag säger nåt om allvarlighetsgraden i det.
 
Ja det blir intressant att läsa vad DO kommer fram till. Min erfarenhet är att DO bara utreder en bråkdel av ärendena som kommer in till dom (även om det blivit bättre sista åren) så att de jobbar vidare med det tycker jag säger nåt om allvarlighetsgraden i det.
Håller med här. Dessutom, om det är ett stall som är med i en sport inom svenska ridsportförbundet så emotgår ett ev förbud mot hijab inte bara svensk lag utan även idrottsförbundets regelverk. En ridskola har till exempel inte rätt att ha ett regelverk mot hijab, vilket är bra att veta (så nej, @tara det finns nog inte ridskolor som säger ifrån till hijab, har du varit på någon ska de anmälas).

Är det trav eller galoppstall är det oklart vilka regelverk förbunden har. Galoppen är dock så internationellt erkänd och jag har sett flera hästskötare med hijab även här i de nordiska länderna så där tror jag inte det är något problem ur just den aspekten, det finns många muslimer som jobbar inom galoppen.

Bra att UD utreder. Hoppas handläggaren åker dit rejält. En sådan handläggare ska vi givetvis inte ha i svenska stall som vill ta emot praktikanter från svensk skola.
 
Oj nu tänker jag skriva något. Hej och hå, here we go.

Hon får inte lov att gå in i bönesalen på en moske pga att hon är kvinna men att jobba i ett stall då är det tvunget att vara hijab? Ridsportförbundet har väl tidigare sagt att man inte får använda halsduk i stall? Det får man väl inte på ridskolor?

Hijab är väl en ganska stor lös tygbitar som är dragen runt halsen, väldigt likt en stor sjal. Jag kan tänka mig att användandet av hijab är ett problem runt arbete med hästar , ja.
Om du nu bryr sig specifikt om den potentiella osäkerheten med en hijab (som flera redan sagt är lite av ett ickeproblem, det finns smidiga som passar bättre till ändamålet), varför tar du ens upp att män och kvinnor ofta ber i olika rum? Det är liksom inte ens alltid så, det finns moskéer där män och kvinnor förvisso är separerade, men i samma sal. Det har noll och ingenting med säkerhet i ett stall att göra.
 
Ja oj vad farligt det är med en hijab i stallmiljö.

1721473091127.png
 
Kvinnan kan ju ha uppfattat det som diskriminering av religiösa skäl om handledaren ansåg att hennes hijab inte var säker i stallet. Handledaren har ju ändå ett ansvar för den hen handleder. Vi vet ju inget om vilken typ av hijab hon hade. Om hon hade en vanlig som jag ser på stan till vardags eller en mer sportig variant. Den sportigare varianten tycker jag inte att det borde vara nåt problem med. I så fall är det solklar diskriminering! Men många av de varianter jag ser på stan till vardags hade jag nog tyckt var en säkerhetsrisk. DO som vet mer får utreda det.
DO skulle inte startat utredning utan grund. Det är inte bara anmäla något till DO och så blir det utredning.

Så ja teoretiskt kan tjejen ljuga. Sannolikt gör hon inte det.
 
Ja oj vad farligt det är med en hijab i stallmiljö.

Visa bifogad fil 149571
Jag har mängder av bilder från ridskolor där tjejer och kvinnor rider i vanliga hijabs som inte är ett dugg problem. Hade tänkt lägga ut någon men många är under 18 och har inte okkejat att vara objekt för den här formen av diskussioner. Lär väl ändå inte räcka mot inskränkta människor som knappt vet hur en hijab fungerar och sitter :-/
 
Bra att UD utreder. Hoppas handläggaren åker dit rejält. En sådan handläggare ska vi givetvis inte ha i svenska stall som vill ta emot praktikanter från svensk skola.
Bra tillägg med förbundets regler.

Och, lite OT men jag har genom jobbet hört flera berättelser från lärare på yrkesprogram, där handledare på praktikplatser inte vill ta emot elever baserat på namnet (givetvis arabiskklingande namn). Med argumenten att det är viktigt att eleven förstår instruktioner för annars är det en säkerhetsrisk. Och då har de inte ens träffat, pratat med och fått en uppfattning om hur eleven pratar, med andra ord rasistiskt bs.
 
Bra tillägg med förbundets regler.

Och, lite OT men jag har genom jobbet hört flera berättelser från lärare på yrkesprogram, där handledare på praktikplatser inte vill ta emot elever baserat på namnet (givetvis arabiskklingande namn). Med argumenten att det är viktigt att eleven förstår instruktioner för annars är det en säkerhetsrisk. Och då har de inte ens träffat, pratat med och fått en uppfattning om hur eleven pratar.
Så tråkigt. Jag jobbar inte med flyktingar längre men väl på arbetsförmedlingen. Tack och lov har jag inte stött på det än (stöter vi på folk som blivit nekade till exempel praktikplats måste vi anmäla den arbetsgivaren då såklart af ska ha nolltolerans mot sådant).
 
DO skulle inte startat utredning utan grund. Det är inte bara anmäla något till DO och så blir det utredning.

Så ja teoretiskt kan tjejen ljuga. Sannolikt gör hon inte det.

Fast DO måste ju först utreda för att ta reda på om det finns en grund. Efter det kan de bedöma vad som hänt. Det vet de inte innan utredningen är klar.
 
Fast DO måste ju först utreda för att ta reda på om det finns en grund. Efter det kan de bedöma vad som hänt. Det vet de inte innan utredningen är klar.
De allra flesta anmälningar som kommer in utreds inte. Utreds en anmälan så har DO utifrån anmälan bedömt att det är anledning att gå vidare med den.

Så nej en startad utredning betyder inte det skett diskriminering. Men det betyder att mer talar för att det förekommit diskriminering än som talar för att det inte förekommit det.
 
De allra flesta anmälningar som kommer in utreds inte. Utreds en anmälan så har DO utifrån anmälan bedömt att det är anledning att gå vidare med den.

Så nej en startad utredning betyder inte det skett diskriminering. Men det betyder att mer talar för att det förekommit diskriminering än som talar för att det inte förekommit det.
Jag tänker att det talar väl för att det är en situation värd att redas ut, att det behöver etableras praxis.

Sport-hijab är ju ingen skillnad mot vinterhuvorna som är vanliga häruppe. Nej till den är solklar diskriminering.

Men en större traditionell behöver väl utredas om det rent objektivt kan vara en säkerhetsrisk i stallmiljö?

Personligen tror jag inte ens att den största tant-hijaben bör vara ett problem, så länge som den är tunn nog för att en hjälm ska sitta bra ovanpå. Men å andra sidan bär jag både halsduk och hoodie i stallmiljö.
 
Det här är en hjälmhuva. Vad jag vet orsakar de inga olyckor eller ses som säkerhetsrisk i stall. Inte heller tex buffar anses som det. Förekommer flitigt i mängder i nästan varje stall norr om Dalälven i alla fall.

Så de som anser att hijabi är en säkerhetsrisk får gärna förklara vad som skiljer?
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240720-133515.png
    Screenshot_20240720-133515.png
    221,4 KB · Visningar: 15
Jag tänker att det talar väl för att det är en situation värd att redas ut, att det behöver etableras praxis.

Sport-hijab är ju ingen skillnad mot vinterhuvorna som är vanliga häruppe. Nej till den är solklar diskriminering.

Men en större traditionell behöver väl utredas om det rent objektivt kan vara en säkerhetsrisk i stallmiljö?

Personligen tror jag inte ens att den största tant-hijaben bör vara ett problem, så länge som den är tunn nog för att en hjälm ska sitta bra ovanpå. Men å andra sidan bär jag både halsduk och hoodie i stallmiljö.
Det finns ganska omfattande praxis dock kring hijabi och vad som kan berättiga ett förbud, just för det på så många grunder försökts förbjudas

Dock kan att det är en praktikant och kopplad till utbildning föranleda att DO utreder då det blir lite allvarligare då
 
De allra flesta anmälningar som kommer in utreds inte. Utreds en anmälan så har DO utifrån anmälan bedömt att det är anledning att gå vidare med den.

Så nej en startad utredning betyder inte det skett diskriminering. Men det betyder att mer talar för att det förekommit diskriminering än som talar för att det inte förekommit det.

Ja, alltså kan man inte bedöma vad som har hänt enbart utefter att DO startat en utredning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 882
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Vet inte var jag ska börja, tycker allt börjar gå mig över huvudet just nu.... Ska ta saken i så korta drag som möjligt bara så ni...
Svar
13
· Visningar
1 972
Senast: Liten
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 435
Senast: raggsock
·
Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 608
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp