Hijabis i stallet!

Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst..
Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något halvår senare och har efter det haft ett hästuppehåll på 10 år men är nu igång igen så är ganska ny som muslim i hästmiljö.
Det har sina fördelar och utmaningar precis som i övriga samhället och hade varit intressant att utbyta lite tankar och erfarenheter som hijabis i stallet.
Det är ju sunnah att kunna rida så egentligen borde vi kanske varit fler muslimer i stallet.. var så jag fick idén att min dotter skulle få prova rida för att se om intresset fanns.
Har ett par bekanta hijabis vars barn har ridit på ridskola.

Är medveten om att ämnet kan vara känsligt för vissa.
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig - men trådstarten glädjer mig! Jag älskar hästar och vill så gärna att fler ska få känna magin runt dem. Tack!

Upplands ridsportförbund startade här om året ett fritidsprojekt på ridskolorna i Uppsala. Då har jag sett att de som besöker fritids på de större ridskolorna har mer blandad bakgrund :up: hoppas att det fortsätter så och att dessa barn även fortsätter med egen häst efter ridskoletiden :)

Oj nu tänker jag skriva något. Hej och hå, here we go.

Hon får inte lov att gå in i bönesalen på en moske pga att hon är kvinna men att jobba i ett stall då är det tvunget att vara hijab? Ridsportförbundet har väl tidigare sagt att man inte får använda halsduk i stall? Det får man väl inte på ridskolor?

Hijab är väl en ganska stor lös tygbitar som är dragen runt halsen, väldigt likt en stor sjal. Jag kan tänka mig att användandet av hijab är ett problem runt arbete med hästar , ja.

Oj nu tänker jag skriva något. Hej och hå, here we go.

Hon får inte lov att gå in i bönesalen på en moske pga att hon är kvinna men att jobba i ett stall då är det tvunget att vara hijab? Ridsportförbundet har väl tidigare sagt att man inte får använda halsduk i stall? Det får man väl inte på ridskolor?

Hijab är väl en ganska stor lös tygbitar som är dragen runt halsen, väldigt likt en stor sjal. Jag kan tänka mig att användandet av hijab är ett problem runt arbete med hästar , ja.

Det finns varianter av hijab som inte är stora lösa tygstycken utan mer som tex en skidmask. Det använder jag utan problem och helt utan att ens tänka på det.

Tänkte osökt på den här tråden och svar som att det är en ickefråga och helt accepterat. Tyvärr inte överallt och för alla

https://sverigesradio.se/artikel/do-utreder-diskriminering-vid-stall-mot-elev-i-hijab

Det är ju alldeles för lite information i inslaget. Jag vill ha mer info innan jag dömer någon.

Personen kan ha ansett att hijaben var en säkerhetsrisk (jmf med halsduk). Vad folk har på sig när de är i stallet på sin privata tid är en sak och helt upp till dem men när man arbetar i stall d.v.s. är elev eller anställd så måste arbetsgivaren säkerställa säkerheten på arbetsplatsen.

Det finns varianter av hijab som inte är stora lösa tygstycken utan mer som tex en skidmask. Det använder jag utan problem och helt utan att ens tänka på det.

Vet vi att den aktuella kvinnan hade en sån hijab då? En skidmask ser jag inget problem med. Men ett stort tygstycke runt halsen känns farligt.

Det är ju alldeles för lite information i inslaget. Jag vill ha mer info innan jag dömer någon.

Personen kan ha ansett att hijaben var en säkerhetsrisk (jmf med halsduk). Vad folk har på sig när de är i stallet på sin privata tid är en sak och helt upp till dem men när man arbetar i stall d.v.s. är elev eller anställd så måste arbetsgivaren säkerställa säkerheten på arbetsplatsen.
Om det var en säkerhetsrisk så hade den kritiserande personen inte behövt ta upp hijabbärarens religion...

De tar informationen ur DO-anmälan. Men visst kvinnan kanske ljuger som en häst travar, rent generellt finns den risken med.

Något mer information

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...skriminering-vid-stall-i-sundsvall-do-utreder

Kvinnan kan ju ha uppfattat det som diskriminering av religiösa skäl om handledaren ansåg att hennes hijab inte var säker i stallet. Handledaren har ju ändå ett ansvar för den hen handleder. Vi vet ju inget om vilken typ av hijab hon hade. Om hon hade en vanlig som jag ser på stan till vardags eller en mer sportig variant. Den sportigare varianten tycker jag inte att det borde vara nåt problem med. I så fall är det solklar diskriminering! Men många av de varianter jag ser på stan till vardags hade jag nog tyckt var en säkerhetsrisk. DO som vet mer får utreda det.

Är det verkligen så otänkbart att diskriminiering finns i stall? :confused:

Det är precis som att alla blir skyddsombud när hijab nämns och samtidigt har vi en massa vita norm-tjejer som leder två hästar samtidigt, inga handskar, ingen hjälm, ingen stålhätta.

Det är precis som att alla blir skyddsombud när hijab nämns och samtidigt har vi en massa vita norm-tjejer som leder två hästar samtidigt, inga handskar, ingen hjälm, ingen stålhätta.

Vad folk gör på fritiden är deras egen ensak. Men på arbetsplats är reglerna annorlunda eftersom arbetsgivaren kan dömas om den inte säkerställt en säker arbetsmiljö. Det är inte upp till var och en att själva bedöma sånt. Det bästa hade väl varit om det fanns tydliga regler för hur kläder ska vara vid arbete i stall och att dessa regler hade delats ut till alla elever innan arbete i stall.

Vad folk gör på fritiden är deras egen ensak. Men på arbetsplats är reglerna annorlunda eftersom arbetsgivaren kan dömas om den inte säkerställt en säker arbetsmiljö. Det är inte upp till var och en att själva bedöma sånt. Det bästa hade väl varit om det fanns tydliga regler för hur kläder ska vara vid arbete i stall och att dessa regler hade delats ut till alla elever innan arbete i stall.
Arbetsgivare, skolor (och andra delar av samhället som omfattas av lagen) behöver också följa diskrimineringslagen. Om en arbetsgivare/skola/ect inte följer diskrimineringslagen kan den dömas för detta, precis som med arbetsmiljölagen. Visst, det finns vissa fall där diskrimineringslagen får stå tillbaka pga tex hygienskäl men det är inte särskilt vanligt och väldigt viktigt att sådana fall prövas i domstol. Inget här fallet har DO gjort bedömningen att driva ärendet vidare, och det gör dom ju inte utan utredning. Jag tänker alltså att det finns en stor risk att det är just diskriminering.

Sen funkar det inte heller rakt av att en arbetsgivare bestämmer vilken klädsel som gäller på arbetsplatsen och att det är lika för alla. En sån sak skulle kunna vara indirekt diskriminering om ”regeln” i teorin är neutral och samma för alla, fast den i praktiken drabbar vissa personer/grupper negativt (utifrån någon av diskrimineringsgrunderna, tex religion).

Ja verkligen, och gärna samtidigt med två stora Ikeakassar med massa hö i för inte orkar man gå två gånger så man tar med sig allt man kan på samma gång 🫠 Nä, en sådan hijab är nog den minst säkerhetsmässiga risken i stallen..

Arbetsgivare, skolor (och andra delar av samhället som omfattas av lagen) behöver också följa diskrimineringslagen. Om en arbetsgivare/skola/ect inte följer diskrimineringslagen kan den dömas för detta, precis som med arbetsmiljölagen. Visst, det finns vissa fall där diskrimineringslagen får stå tillbaka pga tex hygienskäl men det är inte särskilt vanligt och väldigt viktigt att sådana fall prövas i domstol. Inget här fallet har DO gjort bedömningen att driva ärendet vidare, och det gör dom ju inte utan utredning. Jag tänker alltså att det finns en stor risk att det är just diskriminering.

Sen funkar det inte heller rakt av att en arbetsgivare bestämmer vilken klädsel som gäller på arbetsplatsen och att det är lika för alla. En sån sak skulle kunna vara indirekt diskriminering om ”regeln” i teorin är neutral och samma för alla, fast den i praktiken drabbar vissa personer/grupper negativt (utifrån någon av diskrimineringsgrunderna, tex religion).

Så du menar att hänsynen till personens religiösa uppfattning ska gå före hänsynen till personens säkerhet? Jag tvivlar på att arbetsmiljödomstolen hade hållit med dig om eleven hade skadats p.g.a. en olämpligt utformad hijab. Notera att jag tycker att det finns lämpligt utformade hijaber också, de som är lite mer sportiga.

Så du menar att hänsynen till personens religiösa uppfattning ska gå före hänsynen till personens säkerhet? Jag tvivlar på att arbetsmiljödomstolen hade hållit med dig om eleven hade skadats p.g.a. en olämpligt utformad hijab. Notera att jag tycker att det finns lämpligt utformade hijaber också, de som är lite mer sportiga.
Jag menar ingenting om det här fallet, mer än att om DO i sin utredning sett att risken för att det faktiskt är diskriminering är stor, så tror inte jag att arbetsgivaren i det här fallet har öppnat upp för att eleven kan få uttrycka sin religion genom klädseln med ”rätt typ av hijab”. Med andra ord tror jag inte att det handlar om säkerhetsaspekten (men det kan såklart vara eller bli ett försök till efterhandskonstruktion från arbetsgivaren). Det blir ofta såhär i diskussioner om diskriminering, att exempel dras till sin spets så att de knappt ens är realistiska, eller iaf inte särskilt troliga. Det verkar viktigt att få visa sin poäng med att det KAN vara viktigt och nödvändigt att frånta människor sina grundläggande rättigheter.

Det är klart det GÅR att använda hijab och jobba i stall utan att det blir en säkerhetsrisk. Tror du inte det? Om arbetsgivaren hade ställt krav på en viss typ av hijab men välkomnat personen om den ställde upp på det, skulle det här ärendet inte vara ett case för DO.

Jag menar ingenting om det här fallet, mer än att om DO i sin utredning sett att risken för att det faktiskt är diskriminering är stor, så tror inte jag att arbetsgivaren i det här fallet har öppnat upp för att eleven kan få uttrycka sin religion genom klädseln med ”rätt typ av hijab”. Med andra ord tror jag inte att det handlar om säkerhetsaspekten (men det kan såklart vara eller bli ett försök till efterhandskonstruktion från arbetsgivaren). Det blir ofta såhär i diskussioner om diskriminering, att exempel dras till sin spets så att de knappt ens är realistiska, eller iaf inte särskilt troliga. Det verkar viktigt att få visa sin poäng med att det KAN vara viktigt och nödvändigt att frånta människor sina grundläggande rättigheter.

Det är klart det GÅR att använda hijab och jobba i stall utan att det blir en säkerhetsrisk. Tror du inte det? Om arbetsgivaren hade ställt krav på en viss typ av hijab men välkomnat personen om den ställde upp på det, skulle det här ärendet inte vara ett case för DO.

Fast det kräver ju att arbetsgivaren har koll på plagget hijab och alla religiösa regler som har med den att göra. Om arbetsgivaren säger att du får inte jobba i stallet med din hijab för att vi inte tillåter plagg som sitter på det sättet om halsen så tycker jag att det är gemensamt ansvar att hitta en lösning som både följer de religiösa reglerna samt är säkert ur arbetsmiljösynpunkt. Arbetsgivaren har en skyldighet att inte diskriminera men ingen skyldighet att kunna alla religioners (och dess inriktningars) alla regler. Det varierar också väldigt mycket vilka regler enskilda troende väljer att följa så det tycker jag är upp till den troende att informera om och hitta acceptabla alternativ som även uppfyller arbetsplatsens regler och arbetsmiljölagarna. Sen får man ju göra det tillsammans för arbetstagaren kan inte förväntas ha koll på alla arbetsmiljöregler som arbetsplatsen har.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 445
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Vet inte var jag ska börja, tycker allt börjar gå mig över huvudet just nu.... Ska ta saken i så korta drag som möjligt bara så ni...
Svar
13
· Visningar
1 988
Senast: Liten
·
Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 626
Senast: a1agnlju
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 576
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka