Vad är detta för blomma?

Beppo

Trådstartare
Jag har haft den här blomman så länge jag kan minnas men har ingen aning om vad det är för blomma. Nu är första gången den blommar dessutom på säkert 10 år. Blomman är verkligen jättevacker! Funderingar på om det kan vara någon form av porslinsblomma?

Så kära bukare... vad är det för skönhet som blommar hos mig?

Blomman

Hela växten - nja, nästan hela :laugh:

Sv: Vad är detta för blomma?

Då hade jag rätt i mina misstankar om att det kunde vara en porslinsblomma :-)

Är de svåra att få o blomma?

Är de svåra att få o blomma?

Jag har för mig att de inte gillar att flyttas och att stå på vissa ställen. Tyvärr har jag tagit död på min porslinsblomma men jag flyttade med den under många år - på vissa ställen blommade den hela tiden, på andra inte alls.

okej... då trivdes den nog inte där jag hade den förut då.... är jätteglad att den äntligen vill blomma!

det ser inte ut som en wayetii när jag tittar på bilderna från sidan du länkade till... Mina blommor är mkt mörkare!

Jag har 2 porslinsblommor som blommar som galningar. Tog dem som sticklingar på Stenkvista lantbruksskola 1991. Nu har de 29 blommor och de doftar så starkt på kvällen att jag får ha balkongdörren öppen. De står i söderfönster men i indirekt solljus. Det är synd att de skräpar ner så mycket men vackra är de.

Ser blommorna ut så här?

864e613ac890e3785cc903ca37587d41.jpg

Du skulle jag säga att det är en Hoya pubicalyx, det är vad jag har :laugh:

Min blommar som en tok just nu :banana:

nej, mina ser inte ut så... de är inte ludna och har ingen extra blomma på den stora blomman.... De är desstuom mörkare i färgen än din vackra blomma!

Till och med jag visste att det var någon slags porslinsblomma:).
Mamma har en som är väldigt lik men med vita blommor och den blommar ofta och mycket.
Har uppfattat den som lätt att få att blomma vbara den trivs.
Men min uppfattning är nog inte värd så mycket, du vet väl hur många blommor jag har;).

Snygg färg på blomman i alla fall:).

Okej, men på din bild så har ju blommorna inte slagit ut än.
Du kanske kan ta en ny blid när de slagit ut så ska jag hjälpa dig med vilken sort det är :laugh:

Det får du göra :laugh: *nyfiken*

Så här kan det se ut, en klase med knoppar och en med utslagna blommor.

personal

Nu blommar den ordentligt o jösses vad den "stinger" ja för gott luktar den inte. har den i sovrummet men måste nog flytta på den. :)

Vet inte riktigt vad jag ska göra av den snart... den börjar bli för stor för sin "spalje" kanske finns större att köpa? :confused:

upptäckte att bladen som stått närmast fönstret blivit helt gula och på vissa ställen med vita fläckar på... vad kan det bero på? för stark sol?

här kommer bilder på blommorna iallfall... någon som vet vad den heter nu då?

Vad fin den blev nu när blommorna slagit ut!
Jag skulle gissa på att det är en Hoya carnosa, men för att vara helt säker skulle jag vilja ha en bild på bara ett blad också :D

Här kommer bild på ett blad!
blomman luktar inget vidare och har nu fått flytta ut från sovrummet. funderar på om man kan ställa den på balkongen om det blir varmare väder.

Vet du vad det är för vita prickar jag fått på bladen? Skadedjur eller är det normalt?
En del blad på baksidan mot fönstret har börjat gulna.... för varmt?

Liknande trådar

Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 546
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 676
Senast: hollypolly
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 336
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 879
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2