Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror att en grupp kan fungera mycket väl även utan ledare, och detta utan någon större ansträngning, det borde vara ganska naturligt. Men i regel så finns det en ledare och det är där som problemet skall sökas. Informella ledare är det största hotet.
I den här aktuella gruppen, så får vi inte veta vem som är ledaren och hur denne agerar, som kompensation så erbjuds vi en syndabock att fokusera problematiken på.
Jag har själv faktiskt under mitt eget 45-åriga liv, ingått i en mängd olika grupper, vilket har gett mig erfarenheter av hur dessa fungerar. Jag vill inte låta som dom där som säger att dom har kört bil i fyrtio år, som motivering till att överskrida hastighetsbestämmelserna, men jag har en hel del material som jag kan betrakta på ett neutralt sätt, och därför kunna dra vissa slutsatser.1. På vilket sätt menar du att det borde vara naturligt med välfungeranden grupper utan ledarskap?
2. Och varför borde problemet sökas hos den som är i ledarrollen?
Jag har själv faktiskt under mitt eget 45-åriga liv, ingått i en mängd olika grupper, vilket har gett mig erfarenheter av hur dessa fungerar. Jag vill inte låta som dom där som säger att dom har kört bil i fyrtio år, som motivering till att överskrida hastighetsbestämmelserna, men jag har en hel del material som jag kan betrakta på ett neutralt sätt, och därför kunna dra vissa slutsatser.
Jag har också många gånger sett den verklige ledaren, fegt gömma sig bakom andra människor, och gång på gång låta dessa ta alla smällar. Det är ett systematiskt tillvägagångssätt.
1. Det kallas att samarbeta, du har säkert hört talas om det i alla fall.
2. För att uppnå relevant resultat.
Intressant för en som är väldigt intresserad av gruppsykologi
Det värsta som kan hända i gruppen tror jag är en sammansättning där alltför många konkurerar om samma position i gruppen, dvs har liknande egenskaper och liknande rollönskemål. Då tror jag det är bäddat för konflikter istället för samarbete.
En grupp utan ledare tror jag omöjligt kan existera. Det finns enligt mig ALLTID en ledare. Men det är inte säkert att det är den man vid första anblicken tror är ledaren
/snurpe
Nej! Verkligen inte! Jag är helt NY!Har du bytt nick?