Sv: Vad är det med mig?
Det är detta jag tycker verkar väldigt ansträngande. Med djuren går det ganska bra när jag verkligen anstränger mig men jag har verkligen inget tålamod med människor. Människor förstår ju vad man säger så därför är ända anledningen att de inte gör som man säger att de skiter i det... Jag vet t ex mycket väl varför jag åt i vardagsrummet fast jag inte fick, för att jag ville och tyckte mamma var löjlig...
Men är det verkligen därför som man inte gör som någon säger? och vad är det som säger att man ska lyda i alla lägen?
I många fall (är min erfarenhet iallafall) är orsaken att man inte förstår, om jag säger en sak till min sambo så kan han ju uppfatta det helt annorlunda än vad jag menade, det beror ju inte på att jag varit otydlig eller att han inte bryr sig utan det beror på att man har olika referensramar.
Om jag ber honom att hänga upp tvätten och han struntar i det/glömmer det och jag blir besviken/arg så kan jag antingen förklara för honom varför jag ville att han skulle hänga upp tvätten, dvs jag har för ont för att kunna det själv, eller så kan jag ställa mej och skrika på honom att han är en värdelös idiot.
Han kan då höra att jag säger att han är en idiot fast jag säger att jag har för ont för att kunna det själv.
Dvs. han hör det han tror att han ska få höra, inte det jag faktiskt säger.
(Ja han är tyvärr van vid från sin mor och sin fd att få höra att han är en värdelös idiot
och är van vid att höra mycket gnäll)
Om jag då lugnt och stilla kan få honom att lyssna på vad jag faktiskt säger så har vi ju vunnit oerhört mycket bägge två.
Som i fallet med din mamma som inte vill att du ska äta i storarummet, fick du någonsin reda på varför hon inte ville det? hörde du någonsin henne säga varför eller hörde du bara att du inte fick och var tvungen att göra tvärtemot bara för att hävda din rätt?
Jag vill absolut inte att mina barn ska lyda mej, jag vill att de ska tänka själva.
Säger jag att de ska städa sitt rum och de säger -ja mamma så hade jag tagit tempen på dem för då hade det varit något fel, hade de däremot svarat, -japp, jag ska bara göra färdigt det här först, eller frågat varför måste jag göra det just nu så hade det varit normalt.
Bara för att man talar samma språk så innebär inte det att det är enkelt att förstå.
Vi har här hemma ett skämtsamt uttryck -nu äter du upp, med glimten i ögat. Hade någon sagt så till mej för drygt 20 år sedan så hade det gjort att jag hade spytt upp maten och inte ätit något på länge efter.
Jag var anorektiker då, påväg att kämpa mej tillbaka, men om någon påpekade vad jag åt, hur jag åt eller hur mycket/lite jag åt eller bara att jag åt, så innebar det att det låste sig precis och jag bara spydde.
Orsaken var att jag blev anorektiker för att det var det enda i mitt liv jag kunde kontrollera och när jag då uppfattade någon som att de skulle bestämma över mitt ätande, även om de sa det med skämtsam ton så klarade jag inte det.
För mina referensramar sa mej att allt som har med mat att göra är tvingande.
Så det är inte så enkelt som att människor förstår vad man säger, precis som min hund fattar det mesta av vad jag säger så missuppfattar han mej ibland.
Men, har man gemensamt tagit sig igenom den där väggen av missförtånd och verkligen lär sig att lyssna på vad den andre säger och inte vad man tror att hen säger, då har man kommit väldigt långt.
Har man sedan insikten om att respekt krävs från båda håll så har man kommit ännu en bit längre.
Människor som pratar svenska pratar ändå väldigt många olika språk.