Vad är det hemska med att vara hora?

Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Vilken fråga är det vi vill ha svar på?

1. Existerar "den lyckliga horan"?
eller
2. Ska sexköp legaliseras?

För jag anser att även om svaret skulle vara "ja" på fråga 1, så är svaret "nej" på fråga 2.

/Lady_S
Precis sa.

Det skulle vara intressant att veta om alla har som argumenterar for "den lyckliga horan" ocksa argumenterar for legaliserat sexkop med allt vad det innebar.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Det skulle dessutom vara intressant att veta varför det är så viktigt för så många att argumentera för existensen av den lyckliga horan. Varför är det så viktigt att övertyga omgivningen om hennes existens?
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Det är lite som snömannen. Finns de som säger sig sett och det finns desom tror på dess existens. Men det finns få bevis.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Det skulle dessutom vara intressant att veta varför det är så viktigt för så många att argumentera för existensen av den lyckliga horan. Varför är det så viktigt att övertyga omgivningen om hennes existens?

Ställ frågan tvärtom, varför är det så viktigt att övertyga omgivningen om att alla som prostituerar sig oavsett form mår dåligt på ett eller annat sätt och ser ner på sig själv?
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Så kan det vara. Men när det gäller Snömannen, så måste man ju ändå medge att livet blir roligare om han visar sig finnas. Tillsammans med Loch Ness-odjuret, liksom. Världen blir ju ett roligare och mer fantastiskt ställe om de finns.

Men den lyckliga horan? De flesta som tex i den här tråden argumenterar för hennes existens är så vitt jag kan bedöma inte potentiella kunder, så det är inte för sitt eget samvetes skull de vill att hon finns. Så varför?
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Ställ frågan tvärtom, varför är det så viktigt att övertyga omgivningen om att alla som prostituerar sig oavsett form mår dåligt på ett eller annat sätt och ser ner på sig själv?

Jag tycker att det draget är betydligt mindre genomgående i diskussionen.

Själv tycker jag att båda bilderna är överdrivet svartvita, och att de flesta i den här diskussionen tolkar varandra som mer svartvita än det finns vettig anledning till.

Att sedan några försöker hitta på exempel på prostitution som antingen är helt hypotetiska eller är väldigt svåra att ens tolka som prostitution, för att visa att den lyckliga horan finns, gör ju inte saken mer begriplig.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Min tanke är också att är det gratis så är det svårare att hålla isär sex och känslor på ett sätt, det är lätt att gränserna flyter ihop. Är det betalning så betalar köparen för en tjänst, båda har trevligt och sen skiljs åt utan några krav eller skyldigheter och båda vet vad som gäller. Det är enkelheten som många vill ha.
Du skulle alltsa inte ha nagot emot om en partner har en historia av att kopa sex, och uttalar sig positivt om det "Det ar bra harligt att kopa sex istallet for att ha kk, man slipper allt krangel"? Du skulle kanske overvaga att betala en kk en femtiolapp (eller femhundring, eller femtusen eller vad din ekonomi nu tillater) for att slippa de komplicerade kanslorna som du tanker dig foljer med gratissex?

Om det var lagligt alltsa, det ar forstas en hypotetisk fraga.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Fast det dar stammer inte, man havdade aldrig nar lagen drevs att det huvudsakligen var fraga om att bekampa trafficking. Lagen var mycket kontroversiell just for att den hade en annan motivation an den traditionella.

Det ar latt att saga moralkaka, moralism osv, for da behover man inte fundera djupare over fragan utan kan avfarda den genast utan reflektion. Overlag tycker jag att anvandandet av den typen av ord, moralkaka, pk osv, ofta sker av lathet - man slanger ur sig ett ord for att framstalla sig sjalv som liberal och sin meningsmmotstandare som en konservativ prast fran medeltiden, istallet for att komma med ett faktiskt argument.

lagen är lite äldre än så och drevs bla från början av de som jobbade med gatuprostituerade. Den kom sen i händerna på en reaktionär socialminister som ville kriminalisera både köp och sälj.

det råkar vara en av de frågor som han som skriver golits inlägg rent akademiskt kan rätt mycket om, men som skulle få svårt att få plats på buke. Så han som skriver golits inlägg må vara lat, det är för all del sommar och semester..
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Vi pratade inte om mat för dagen. Vi pratade om att ha en osund inställning till pengar och prylar. Man kan spendera pengar och skaffa sig materiella ting i all oändlighet; men i slutänden finns det annat i livet som är viktigare och som inte går att köpa för pengar; som kärlek och vänskap. Det finns även så mycket att glädjas åt i livet som är gratis; som tex en vacker soluppgång.

Om man, efter att ha shoppat kläder för alla sina pengar, prostituerar sig för att man vill åka på en resa, så har man tappat greppet om tillvaron.

För att?

... Det är lätt att göra prostitution som en fråga av rätt eller fel. Som moral eller omoral, för de flesta är det mycket mer komplext än så.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

lagen är lite äldre än så och drevs bla från början av de som jobbade med gatuprostituerade. Den kom sen i händerna på en reaktionär socialminister som ville kriminalisera både köp och sälj.

det råkar vara en av de frågor som han som skriver golits inlägg rent akademiskt kan rätt mycket om, men som skulle få svårt att få plats på buke. Så han som skriver golits inlägg må vara lat, det är för all del sommar och semester..
Du tanker sa. Ja om man gar langre tillbaka i tiden sa hade man andra resonemang kring det.

:D Ar det semester sa ar det.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Du skulle alltsa inte ha nagot emot om en partner har en historia av att kopa sex, och uttalar sig positivt om det "Det ar bra harligt att kopa sex istallet for att ha kk, man slipper allt krangel"? Du skulle kanske overvaga att betala en kk en femtiolapp (eller femhundring, eller femtusen eller vad din ekonomi nu tillater) for att slippa de komplicerade kanslorna som du tanker dig foljer med gratissex?

Om det var lagligt alltsa, det ar forstas en hypotetisk fraga.

Det är som hetro-kvinna troligare att du har en partner som sålt sexuella tjänster. Så hur känns det?
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

För allt vad jag känner till så är det förvisso sant att många som prostituerar sig är män, men vad jag har förstått är det också så att dessa (hyggligt unga) män prostituerar sig vid färre tillfällen och under kortare period i livet än hyfsat många av de kvinnor som prostituerar sig gör.

Ser jag till min bekantskapskrets i vid mening, verkar det också förhålla sig så (det säger dock inget om statistiken och omvänt). Av de män jag känner, är det ett par tre stycken som jag inte skulle bli särskilt förvånad om de har tagit/fått betalt för sex någon gång, men jag känner inte en enda kvinna som jag tror har sålt sex (undantaget kvinnliga prostituerade narkomaner på ett behandlingshem där jag jobbade för decennier sedan).
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Ställ frågan tvärtom, varför är det så viktigt att övertyga omgivningen om att alla som prostituerar sig oavsett form mår dåligt på ett eller annat sätt och ser ner på sig själv?

och om nu alla ställer den frågan.. hur ska då den som prostituerat sig kunna få en annan bild av sig själv?

Genom att måla en svart-vit bild av den prostituerade, eller för all del missbrukaren, så är snarare anledningen att bekräfta sin egen präktighet, än att försöka förstå sakfrågan.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Det är som hetro-kvinna troligare att du har en partner som sålt sexuella tjänster. Så hur känns det?
Tekniskt sett ar jag bisexuell. Att jag ar kvinna stammer dock.

Det ar vanligare att kvinnor och barn prostituerar sig an att man gor det. Den genomsnittliga sexkoparen ar man.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Tekniskt sett ar jag bisexuell. Att jag ar kvinna stammer dock.

Det ar vanligare att kvinnor och barn prostituerar sig an att man gor det. Den genomsnittliga sexkoparen ar man.

nja, då gör man barn könsneutrala. Vilket är lite orättvist
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

nja, då gör man barn könsneutrala. Vilket är lite orättvist
Vad du sager ar alltsa att fler vuxna man an kvinnor saljer/har salt sex, globalt sett? Tillagg: Dvs att fler man och pojkar prostituerar sig, an kvinnor och flickor, ar det det du menar?

Eller antyder du att heterosexuella kvinnor har forhallanden med barn?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Varför ska man ta betalt för någonting alls om man gillar det man gör? Tänker man så så skulle man egentligen aldrig kunna jobba med något man tycker om att göra för det ska göras gratis.

Min tanke är också att är det gratis så är det svårare att hålla isär sex och känslor på ett sätt, det är lätt att gränserna flyter ihop. Är det betalning så betalar köparen för en tjänst, båda har trevligt och sen skiljs åt utan några krav eller skyldigheter och båda vet vad som gäller. Det är enkelheten som många vill ha.

Men det där svarade inte på min fråga. Min fråga var varför någon vill betala för sex när hen vet att hen skulle få samma sak gratis? Det jag tycker är osmakligt med sexKÖP är att jag förutsätter att köparen tror att hen INTE skulle få sexet gratis, för då tror jag att hen inte hade velat betala för det. Det innebär i så fall att köparen betalar för ett samtycke.

Menar du att köparna vet att säljaren lika gärna kunde ha haft sex gratis, men att de vill betala ändå?

Och när det gäller enkelt sex, så verkar alla KK-relationer jag känner till fungera precis så utan inblandning av pengar. Hur blir en KK-relation enklare genom att den ene betalar den andre?
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Vem av parterna i ett KK tycker du lika gärna skulle kunna ta betalt ?
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Det är inte upp till mig att avgöra ju.

I mitt eget fall hade jag kunnat ta betalt... men nu är det ju ingen som vill ha sex med mig, än mindre betala för det ;)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 184
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 110
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 206
Senast: Enya
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 885
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp