Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Här är han, min Rubinrotavkomma, när han fortfarande var fyra år. Nu är han fem:eek:. Vad ska man nu skylla på?

Nja, vet inte om det där stämmer på min Rubinrot. Runda hovar, ok, men min har ett jätte litet huvud, har C på tränset. Ser nästan ut som en liten ponny :) Men hon är också otroligt valpig och vinglig än, nu har hon ju blivit 5, men det är då inget som märks :)
Snäll i psyket och en fantastisk ridbarhet.

Har era Rubinrot avkommor ärft några olater. Har både sett och hört att det är ganska vanligt. har en bekant med en rubinrot valak som väver väldigt mycket och min drar lite luft ibland. Har hört fler med både krubb-bitning och luftsnappning.

Låter mer att de är underaktiverade och inte pga gener från R-blodet som ger olater.

Min dressyrpojke är efter Ragazzo - Bernstein. Vi har inte kommit så långt för han är en färsk 05:a. Dock med framtiden för sig!

+ Utstrålning, snygg typ. Alltid positiv, lätt och sammarbetsvillig! :love: En känslig men klok häst. Sen är han naturligtvis otroligt go att hantera.
- Det är lite svårt att peka ut det negativa nu eftersom han inte på långa vägar är "färdig". Det skulle vara att han kan bli lite het på gröten ibland, men tror att det mestadels är unghästfasoner som vi kommer att kunna jobba bort.

Långsiktiga målet är St George. Kortsiktiga är att starta en LB i år med ändamålsenlig god procent.

3102527961_67406d0e01.jpg

3163460057_f973c4d72a.jpg

Min dressyrkille heter Romano Star e.Romantic Star - Akzent I

Fördelar: Snygg och lättriden. Väldigt ridbar, rättar sig själv och är fruktansvärt samarbetsvillig! Mycket koncentrerad på banan och gör sällan något som inte ryttaren ber honom om. Rör sig trevligt, räcker helt klart till för mig :) . Underbar häst!

Nackdelar: Hänger sig lite i vänstertygeln, kan vara jobbig att rida/hantera utomhus där han är ganska tittig och skuttig plus att han är ouppfostrad i stallet. Vi jobbar på allt det här.

Mål: Att starta Mvs om ett par år, att under 2009 rida alla LA-programmen med godkänt resultat.

Har bara suddiga inomhusridbilder på honom, då jag bara haft honom sedan i 4 mån har vi inte hunnit få några bra utomhus ;) Man ser iaf lite hur han ser ut :)

PA053273copy.jpg

Romeo.jpg

Låter mer att de är underaktiverade och inte pga gener från R-blodet som ger olater.

Jo, det är väl inget som de kan nedärva direkt. Däremot kan de ju ha mycket nerv. Även om min är tyskstammad på mammans sida så har den inte speciellt mycket nerv.

Har en gammal stam på min, nämligen: Lansiär
Har väl inga direkta mål. Pållen kan det mesta, han är utbildad till MSV, (det kan inte jag;))
Så mitt mål är att lära mej. Vi startade LC:1 med 54%, så målet är att bli bättre än så.
Funderar om jag ska köpa mej det där täcket, där det är broderat.
"Jag kan dressyr, värre är det med matte":D

Senast ändrad av en moderator:

Frida
f.-99
e.Tip Top u.Bordighera(36) ue.Maraton - Galant - Lansiär - Juan - Barbarossa - Jambos(hannoveranare) - Ruster - Amos
Målet är att bli starkare o stabilare i MsvA och starta i YR-SM (nästa år mest realistiskt)

Tänkte fylla på mitt mål litegranna då hon utvecklats mer än jag vågats hoppas på bara under de senaste månaderna. Grundmålet är detsamma, men långsiktigt sett hoppas jag att vi förhoppningsvis kanske ska kunna starta Intermediaire 1 i framtiden (i annat fall kunna rida igenom det bra på hemmaplan).

kl

Cheddar
(obs, döpt: Cezar Still)
valack, f.1998, 160 cm
Rödskimmel, Sv halvblod/Welshponny

Stam: Tryck här!

Fördelar: att Cheddar är en positiv och arbetsvillig häst. Sedan har en skritt som heter duga, och galoppen är heller inte helt fel - behövs dock mer arbete.
Cheddar har lätt att lära sig och tycker att det är kul, han är även väldigt rörlig.

Nackdelar: blir tung och behöver mkt ben för att jobba inunder sig. Är inte heller så förtjust i att använda bakbenen :crazy:

Mål:
09: debut i LA
Längre fram; ev. start i Msv:B (man måste sikta mot stjärnorna för att åtminstone ta sig till månen ;))

25186033.jpg

25152320.jpg

Här är mitt sto född-05 e. Hochadel-A Jungle Prince-Hitchcock-Garibaldi

+ supertrevlig och snäll häst, rörlig och smidig. Vacker som en dag och väldigt samarbetsvillig. Bra typ och modell.

-inga spektakulära gångarter, liten (bara 160). Lite tittig och feg, men det kan även skyllas delvis på åldern.

Kortsiktiga mål: att delta i kvaliteten i höst och att starta i våra första tävlingar i LC-LB under året.
Långsiktiga mål: minst medelsvåra klasser. Rörelsemässigt och resultatmässigt tror jag inte hon kan hävda sig i högre klasser men vi ska absolut sikta högt :D

20648382.jpg

20648708.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Vilken pärla! Vacker som en dag! Lycka till på kvalite'n.

Tack! Vi ska försöka satsa på klass 1 i alla fall, men gångarterna lär inte räcka till diplom eller några championatsfinaler... Men jag älskar henne ändå :D

Jag har ingen aning om hurvida det är ärftligt eller inte. Jag vet bara att min har gjort det sen föl och mamman gör det inte. Sen tycker jag att det är lustigt när man hör så många Rubinrot-avkommor som har någon typ av "stress" defekter.
Sen spelar det inte mig så stor roll, jag tycker att Rubinrot-avkommornas höga ridbarhet slår över eventuella defekter så jag lägger inte så stor vikt vid det, men jag va bara nyfiken att höra om det var fler som hört något om det.

Sto född -02 efter Ragazzo 998-Chirac 611.

+ Underbart vacker, trevlig och klok häst, rör sig lätt, bra gångarter. Mattes pärla!
- inte särskilt stor. Runt 163 cm. Lite feg och tittig.

Är mycket känslig! Både för- och nackdel...

DSC_0009.jpg

Sto född -93 efter Chirac 611-Gassendi.

+ supertrav, vacker som en dag, klok, samarbetsvillig.

- ibland svårt att komma upp med ryggen, kan "falla isär" lite.

vanessa4.jpg

Jag har ingen aning om hurvida det är ärftligt eller inte. Jag vet bara att min har gjort det sen föl och mamman gör det inte. Sen tycker jag att det är lustigt när man hör så många Rubinrot-avkommor som har någon typ av "stress" defekter.
Sen spelar det inte mig så stor roll, jag tycker att Rubinrot-avkommornas höga ridbarhet slår över eventuella defekter så jag lägger inte så stor vikt vid det, men jag va bara nyfiken att höra om det var fler som hört något om det.

Jag hade bara hört bra saker om R-blodet tidigare, men nu har jag hört att de kan stressa upp sig. Nu när jag promenerar den pga konvalescens kan jag nog inte skylla på stammen, men utrustad med hjälm och pisk måste jag vara eftersom han står på bakbenen och fäktar. Kanske dåligt uppfostrad, men att stp i liten hage och vara nyss fyllda fem kan inte vara lätt.

Jag håller med dig om att ridbarheten slår allt. Ingenting verkar vara svårt att göra eller lära sig.

Tack! Vi ska försöka satsa på klass 1 i alla fall, men gångarterna lär inte räcka till diplom eller några championatsfinaler... Men jag älskar henne ändå :D

Visst är det kul att ha lite delmål på vägen med unghästarna. Jag satsade enbart på championatet eftersom jag inte orkade köra iväg och löshoppa honom tillräckligt ofta. Visst var det många stjärnor med men det var verkligen en upplevelse att rida bland alla de duktiga. Min hade fått högre med en annan ryttare men det är ju liksom hela grejen att få göra det själv.

Så ha det som ett delmål men inte ett måste, hon kan ju vara inne i en sen växtperiod eller tänder som tappas. Men värd att älskas är hon den vackra svarta!
:)

Din första lät precis som min på + & - sidan :D plus gångarter då. Jättefina hästar båda två.

Visst är det kul att ha lite delmål på vägen med unghästarna. Jag satsade enbart på championatet eftersom jag inte orkade köra iväg och löshoppa honom tillräckligt ofta. Visst var det många stjärnor med men det var verkligen en upplevelse att rida bland alla de duktiga. Min hade fått högre med en annan ryttare men det är ju liksom hela grejen att få göra det själv.

Så ha det som ett delmål men inte ett måste, hon kan ju vara inne i en sen växtperiod eller tänder som tappas. Men värd att älskas är hon den vackra svarta!
:)

Jo, det är självklart ett delmål och inte hela världen om det inte går att vara med eller prestera på max. Men kul att sträva emot i alla fall :laugh:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 725
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar