Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Golden Boy (Ajax)
1983
Okänd härstammning

Vi tränar LD/LC nivå just nu, ska börja tävla nu & vara med i en LD:2 på söndag... Målen är att vi ska ställa upp minst en Lb i vår, ev nån gång nästa år. Vill även ställa upp i någon lokal tävling med han.

Styrkor: Smidig och lär sig nya saker fort. Fint temprament och när han vill så gör han sitt bästa.

Svagheter: Vill inte alltid göra som man ber honom om, Låtsats eller gör inte sitt bästa jämt fast man vet att han kan mkt bättre då han gjort de förut.

Nyahagen065.jpg

Ja, vi betäckte henne som 2,5-åring =).
Tack så mkt! Ja, är verkligen typiskt! Såg henne trava ett par meter igår... Wow :love:!

Zalza

De La Gardie - Lane Court xx

Hela familjeträdet

Styrkor: Trevliga, reglerbara och utvecklingsbara gångarter - Stor ridbarhet och underbart temprament. Sammarbetsvillig rakt in i själen. Hoppar även bra.

Svagheter: Ngt x-ad i fram - biljarderar. Detta fanns inte som föl enligt uppfödare. Annars är det jag som är största svagheten.

Vi har som mål att befästa MSV B och siktar på JSM nästa år

exteriört i februari:
18768703.jpg

20389589.jpg

Min häst är:

f.-03
e. Fielmann (Florestan-Lauries Crusador xx)
ue. Grosso Z

Kom från Tyskland för ett år sen. Var då riden endast 20 gånger. Vi har lyckats styra runt två LB:1 med poäng mellan 4 o 8 ;)

Hans starka sidor...
Snygg, härlig utstrålning, alltid arbetsvillig, ridbar direkt du sätter dig i sadeln, lätt för sig, rör sig taktfast med bra mekanik, älskar sin matte :laugh:

Hans svagheter... Hmm, svårt ;)
Parallellförskjuten båda fram, tittig, lite stökig i trailern.

Har som sagt tävlat honom endast två gånger än o han behöver få mer rutin då han fortfarande är grön men jag har höga förväntningar på honom.
Målet är iaf St. Georg på ett bra, stabilt sätt. Även om det skulle ta stopp där tävlingsmässigt så vill jag iaf att min häst ska kunna utföra rörelser ur de svåra programmen.
Jag tränar för A-tränare 1 ggr/v så jag tänker satsa allt jag kan för att nå min dröm :)

Winitou
e.Whinny Jackson
ue. Saros xx

Tävlar upp till LA:6 nu, ska starta MSV senast i Maj är det tänkt. Sen får vi se hur långt vi tar oss.

+ Snygg och har stor utstrålning, positiv, känslig, ett stort plus för hans travökningar.

- Blir lätt spänd, har svårt att komma genom ryggen.

21868592.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Mitt djur är e den holländska hingsten Lancet som Emma Hindle just nu rider.

har svårt att uttala mig om styrkor och svagheter, har för liten erfarenhet för att avgöra vad som är hans/mina tillkortakommanden. Är övertygad om att han varit på en annan nivå med en annan ryttare, men jag slår honom i varje fall inte varje dag. ;)

Testade min nya kamera idag :banana:, resultatet blir där efter, kommer bli bättre när jag hittat alla inställningar och har bättre förutsättningar :D(höll på att mörkna, mörka moln, det började regna....).
Här kommer ialf ett par bilder på Fackellilja i sin medelbra trav, hon kan mkt bättre :love:!
DebutOlympuskameran27okt035.jpg

DebutOlympuskameran27okt037.jpg

DebutOlympuskameran27okt038.jpg

Senast ändrad:

Jag är ingen tävlingsmänniska, hakar på någon klubbtävling ibland men dressyr är mitt intresse med inriktning centrerad ridning. Eftersom jag inte har några tävlingsmål så skippar jag det.

Johan Briljant, vbl travare, valack född 1991, 163,5 cm
e.Callit ue.Pershing (US)

Han har startat någon LC/LB klubbdressyr, vårat mål är att ständigt att bli starkare kroppsligt

+ han är mycket stabil i psyket, hetsar aldrig upp sig om man försöker ta fram lite ytterligare ur honom, han är en fantastisk läromästare, inverkar eller sitter man inte rätt på honom så anstränger han sig inte och stannar helt enkelt av, har verkligen lärt mig att rida på honom. Tre vägvinnande trevliga gångarter med takt

- exteriör, överbyggd med korta framben, har svårt att få plats, lite för lat ibland :angel:

22955185.jpg

19712175.jpg

You'll See, vbl travare, sto f.1996, 168 cm
e.J.R.Broline (US) ue.Vibrante

Målet är att få en lugn och stabil dam, kanske starta någon klubb med henne också när hon är redo.

+ Känslig, rör sig i uppförsbacke när hon samlar sig, hög ridbarhet, lättlärd, maffig kroppsbyggnad, stor, lätt för galoppen

- mycket nerv när det gäller ridningen, här får man verkligen vara försiktig med vad man gör, är lite orolig i munnen, kan bli stark

22881491.jpg

23709365.jpg

Val f 96 Amiral- (Ceyma 48) Maraton- Ceylon. Mycket svensk stam!
Tävlar upp till LA:6, målet är MSVB nästa år.

Drömmålet långsiktigt är nog MSVA/St Georg

Styrka: Ridbarheten, traven, lätthet i rörelserna, känsligheten.
Svaghet: Blir lätt spänd,och har temperament. Inte helt enkel att rida.

cenhemmaapril2008109.jpg

Någon annan som har amiralhäst btw?

Åhh!:love: Samma stofamilj som min fölis! Ceymas mor, Ceynette är också mor till Ceyritza (e Napoleon) som är mormor till mitt stoföl e Highlander.

Gillar din häst! Hoppas att min fölis får något av hennes utstrålning!

KL

Häst nr 1: Sto, tysk import, 8 år, e Quando Quando
Fördelar: mycket rörlig, härlig utstrålning, har lätt för allt
Nackdelar: explosiv (särskilt i bytena), blir lätt spänd i ryggen

Häst nr 2, Valack, 5 år e Master
Fördelar: mycket snygg, gör fina byten med gest naturligt
Nackdelar: lat och bekväm

Häst nr 3, Sto, 3 år, e Metall
Fördelar: Bra bakbensaktivitet, bra temperament
Nackdelar: Lite för bakskygg än så länge och om hon blir stressad så har hon ingen broms

Häst nr 4, Hingst, 1 år, e Corlensky G
Fördelar: Snygg, svart med bläs och 4 vita strumpor:love:
Nackdelar: något kort hals som jag hoppas han kommer växa i

Bilder!! :D
och längre, mer utförliga stammar! ;) mamman, morfar, mormors far osv..

Åh herregud, då måste jag ju börja engagera mig;)
Nåväl, ska se vad jag kan rota fram!

Häst nr 1 är i alla fall 1.72 e Quando Quando-Diamir, Tävlas i msv b
Häst nr 2 är 1.73 e Master-Nepal-Immer, vinster t.o.m LA1, placeringar t.o.m LA4
Häst nr 3 är 1.65 e Metall-Dardel, precis inriden
Häst nr 4 är bara en bebis e Corlensky G-Chapman

Ska se om jag hittar lite bilder...

Senast ändrad av en moderator:

Ponnysar oxå? Kram kram ;D

Självklart ponniesar också! De var jag som var otydlig i rubriken:)

Jestis Acteur:
Val, f.-99 E. Akinos - Alibi
http://www.allbreedpedigree.com/jestis+acteur
Tävlat upp till MSV:A, kan allt till GP.
Styrka: Har stora fina gångarter med plus på galoppen! Och har en enorm utstrålning.
Svaghet: Kan bli lite spänd...
23810866.jpg

23810840.jpg

Hilton
Val, f.-93 E. Westerland - Derrik
http://www.allbreedpedigree.com/hilton21
Tävlad upp till GP, med mig upp till Msv:A
Styrka: En jätte fin trav, fina längningar. Har jättelätt för samling och seriebyten.
Svaghet: Att han kan bli överkänslig emellanåt:P
25471847.jpg

Mögelholts Obsession "Holger"
Val. (D-ponny) f-90 E. Casper 910003
Tävlad upp till FEI som ponny och nu MSV:B som häst:laugh:
Styrka: Är alltid positiv o älskar att jobba plus bra gång.
Svaghet: Kan bli staaaaaaark....
1823014.jpg

1238692.jpg

Senast ändrad:

Tetris M
e: Quite Easy (Quidam de Revel - Landgraf I)
u: Tjitjolina 24482
e: Tabac (Bonaparte - Figaro)
u: Lina 15127
e: Lambert (Emir - Juan) - Falstaff (Utrillo - Bohéme xx) - Brisad - Toreador - Kaifas - Tagetes

För den riktigt stamtavlenördige så är hon på mödernet ganska linjeavlad på Gaspari och Utrillo. Bonaparte och Falstaff är helbrödrar liksom Emir och Figaro.

Styrkor: Ambitiös, energisk och väldigt trevlig häst att åka på tävling med! Väldigt känslig och lätt häst att rida.

Svagheter: Lång rygg och det är svårt att få henne att komma under sig, vill gärna bara krylla ihop sig och vara bakom hand. Ingen jättegång, men det passar mig så det är ingen direkt svaghet.

Mål: Främst att hon ska hålla. Har en gammal skada i ett bakben, men den verkar peppar peppar hållas i schack med lite innovativ träning. Håller hon hoppas jag på start i msv i framtiden.

25173638.jpg

21306008.jpg

Det var så roligt att få se två Rubinrot-hästar direkt efter varandra så jag lägger till min också så blir vi tre!

Kandar (F.1), e: Rubinrot u: Karamell (F.1) ue: Gauguin de Lully.
Född 2005.

Lite sen då hon är ganska stor och barnslig ännu så inget 3-årstest för oss i år.
Jätte-jättesnäll att rida, stabil och med bra huvud om än med lite känslighet (så hellre ta det lugnt första gångerna så att allt går bra, sedan sitter det i sten och är aldrig läskigt!).
Skritten är ren och med bra takt utan att vara allt för stor (vilket för mig kan vara bra, mer ridbar på det här viset och ändå klart tillräckligt övertramp). Traven bästa gångarten med god takt, lätthet och lite luft i. Dessutom balanserad, mjuk och lätt, trots att det är en stor häst med vad jag tror kan bli ganska mycket power?!
Galoppen är svår att säga något om ännu, bra takt och ganska luftig men stooor och ännu utan tillräcklig kontroll under ryttare! ;)

Målet är att rida minst MsvB tillsammans på ett bra sätt.
Hästen har säkert kapacitet till mer än så men kan vi tävla MsvB och träna lite högre är jag jättenöjd, jag har själv aldrig tävlat mer än LA:6 tidigare.
Angående unghästtest (kvalitets, championat och Breeders) får vi se hur det blir, är hon inte i fas med dem så struntar vi i det.

PLUS: Tre bra gångarter. Född på tygel. Mjukhet i kroppen (=lösgjord fysiskt och psykiskt från att jag tar tygeln). Positiv och snäll att rida. Cool men ändå med viss känslighet.

MINUS: Inte så himla liten och ädel utan snarare stor (cirka 170-172) och ganska lång (enligt mig inte för lång, och heller inte svag men kanske lite längre än vad som varit modernt på slutet). Lite sent färdig, vi missar eventuellt unghästtesterna men å andra sidan är det ju inte på dem som man ska tävla om rosetterna! ;)

21086009.jpg

23675933.jpg

Ännu ett plus kanske, vacker svans? ;)

23675915.jpg

Då är vi fyra stycken med Rubinrotavkommor. Jag har en 04 som är e. Rubinrot ue. Frueling. Konvalescent just nu efter en olycka i transporten, men har enligt mig inga svagheter:D Eh, förresten ridmässigt och gångartsmässigt duger han för mina mål. Jag vill starta St Georg ngn gång och han gick championatet 2008 med mig på ryggen! och vi fick 68,7%. Med ngn annan hade betygen varit högre. Plusset ligger på skritten och galoppen och att han är född på tygeln. Lättlärd och mån om att göra rätt. Väldigt social både med hästar och människor, läs sin människa, alltså jag...

Det enda negativa med honom är väl att han är barnslig och brötig. Hetsar han upp sig är det svårt att få ner honom i varv. Är ett monster när vi är hos veterinären men ridmässigt toppen.

Hörde av min hovslagare att Rubinrot nedärver följande mycket tydligt:
Runda hovar
Stort huvud
Långt kors
Buffliga och lite hingstiga innan de accepterar sin ledare

Stämmer det på era? På min stämmer det!

Ska försöka komma på hur man lägger in bilder.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 725
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar