Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Min valack, 16 år, KWPN Kalimero efter G. Ramiro Z, u Emaire. Har tidigare gått internationellt hoppning 150 cm, men pga liten kotskada ville förra ägaren inte ta några risker så han har gått svår A dressyr, även kür intermedi..nånting :P
Nu hålls vi på msv b hemma och tävlar lätt a bara för att det är kul. Har egentligen inga större planer på att gå längre, har ganska dåliga tävlingsnerver och killen har nog tävlat sitt i det hela stora :)

Hans styrkor är hans gångarter, starka vilja, hans härliga lynne och viljan att alltid vara till lags.

Svagheterna är nog att han lätt stressar upp sig innan man kommer ut på banan. Och så är han hiskeligt lättirriterad i stallet :P

På bilden ser han precis något intressant och tappade koncentrationen :angel:

23978767.jpg

fina hästar alla har! :love:

jag svarar med fast jag o pållen är blåbär + att pållen inte är halvblod :angel:

Kallblodstravare, f.91, e Slogum Tor - Bestmin, ca 157 cm.
29sept029.jpg

Målet är att år 2009 rida LC dressyrprogram med minst 55% (på klubbnivå). har precis hittat en massa nya knappar på pållen o det är verkligen jättekul :love:

Det är väl självklart att också du ska svara!:)

Sköthästen
e. Ravell ue: Grundsee
Sv. Halvblod, 8 år

Går MsvB hyffsat stadigt på 65-70%. Startat MsvA:1 men pga lite missförstånd och hård domare, endast 59%. Målet är S:t George. Då jag inte rider polle själv så har jag svårt att uttala mig om styrkor/brister. Just nu är det piruettarbetet som inte vill sig. Han saknar lite styrka och flänger iväg. Har en tendens att bli stark i handen och ånga iväg när han blir trött. Men när han väl kommer tillbaka och kommer upp fram, ja då finns det inte mycket att gnälla på :love:

Senast ändrad:

Hur pass mkt gång krävs det i en St Georges? Kan alla hästar med en ok ryttare rent krasst gå det? Även modell normalbegåvad ridskolehäst tex? Att hästen "går" en viss klass, vad innebär det? Startat? Eller godk procent?
Undrar bara :)

Har du någon bild på honom? Hade varit kul att se då min kompis har en valack e. Ravell - Corrado WL :)

Här är snyggingen

n1250487634_30070626_9031.jpg

Vad jag fått lära mig så präglar Ravell sina avkommor ganska markant utseendemässigt. Har sett en (halv)syrra till hästen ovan och de är jättelika!

Lasse e: Last Liberty ue: Robin Z född 2004
Min egen uppfödning, avlad för hoppning men lämpar sig även för dressyr. Är inte så gammal och bara grundriden, jobbar mycket på framåtbjudning, takt och övergångar. Har startat två dressyrklasser med godkänt resultat och ska rida en Lc:2 till helgen.
Styrkor: Gångarter, takt och ett bra psyke
Svagheter: Liten (160) Skadedrabbad otursfågel
Mål: Har vi inte några direkt utan det blir väl lätta klasser och försöka få till stabila snygga rundor!
På bilderna är han 3år, har inga nya ridbilder
11-11-07lasse5.JPG

11-11-07lasse3.JPG

Startat är för mig att man ridit med godkänt resultat ett par gånger.

Jag tror inte att man behöver ha så jätte bra gång i st george, däremot är ridbarhet, samarbetsvilja och förmåga till samling viktigare. Båda mina hästar har väldigt mycket mer kapacitet än vad de visar (på de filmerna jag visat), sen hittar jag ögonblick ibland där man känner hur mycket mer som finns, sen har jag ju en annan svårt att ta fram det.

På den ridskolan jag arbetade tidigare fanns det väll någon enstaka häst som skulle kunna gå st george.

Däremot när det börjar handla om piaff och passage, serierbyten osv, dvs svår klass krävs det mycket mer.

Tjusig! Dock inte lik kompisens för fem öre :p Han är nämligen gulbrun, vilket förmodligen kommer från Bernstein då. Tänkte denna kanske var det med :)

min hingst -03 är e. Focker som är e. Marinier KWPN ue. Anart.
hehe.. ingen dressyrstam direkt!
Men han ska bli min dressyrpålle :)
Styrkor: Hans gångarter, alla tre! och hans underbara tremprament! och hans "naturliga" form.
Svagheter: Kommer inte riktigt på några.. kanske att han är lite loj ibland.
Mål: Komma ut och tävla, då han bara är riden under ett år, och att jag ska kunna sitta på honom ordentligt :)
23892120.jpg

21020581.jpg

23441336.jpg

Alla bilder finns på www.Rebeckasundell.zoomin.se

Jag har en precis nyinskaffad 2,5 årig hingst efter Sir Donnerhall ue. Rubinstein.
Inridningen ska påbörjas så jag har ingen aning om hur han kommer bli ridmässigt än ;)
Han är iaf enligt mig riktigt fin med fin resning och i övrigt bra exteriör och rör sig bra samt verkar ha ett riktigt bra huvud.
Nackdelarna har jag inte kommit underfund med än.
Återkommer med bild...

Frida
f.-99, 170cm, egen uppfödning.
e.Tip Top - Maraton - Galant - Lansiär
Vi tävlar upp tom MsvA, har vinster o placeringar i MsvB (drygt 72% som bäst).
Målet är att bli starkare o stabilare i MsvA och starta i YR-SM (nästa år mest realistiskt)

Starka sidor: Otroligt snäll men ändå med än väldig personlighet i temperamentet :love: (har ett helt fantastiskt kroppsspråk, även folk som kan noll om hästar förstår nästan alltid vad hon försöker säga :p ), naturligt väldigt lätt för samling i tex galoppiruetter och för sidvärtsrörelser.
Svaga: Mycket häst att få ihopa, inte så kvick i benen, lätt spänd(nerver) o blir då giraff, mkt känslig rygg. Har perioder med panik i bytena(får prestationsångest).

Hennes lugna sida
mars068.jpg

Och den inte fullt så lugna..
mars048.jpg

juli024.jpg

Senast ändrad:

Jag har oxå en efter Concorde som jag tävlar LB med och siktar på MSV. Är oxå lite töntig trots 11 år gammal. Men ett underbart psyke i övrigt. Min är dock lite grövre modell...:)

Jooo.. Ravell är ju efter Bernstein :)
Hursomhelst såg han fin ut på kortet! Har en häst i stallet efter Ravell, han är visserligen gulbrun, men samma form på huvudet!

Oj, tänkte inte så långt :p

Jo det är samma på syrran. Samma huvud och ögon. Just syrran har samma fäg också.

Val f 96 Amiral- (Ceyma 48) Maraton- Ceylon. Mycket svensk stam!
Tävlar upp till LA:6, målet är MSVB nästa år.

Drömmålet långsiktigt är nog MSVA/St Georg

Styrka: Ridbarheten, traven, lätthet i rörelserna, känsligheten.
Svaghet: Blir lätt spänd,och har temperament. Inte helt enkel att rida.

cenhemmaapril2008109.jpg

Någon annan som har amiralhäst btw?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 725
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar