Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?
Har just nu 3 dressyrhästar, äger bara 2...eller 1+ 1/2
Häst nr 1 (inte min häst) sto född -94 E Cortez U Zaffran E Pontus Diplom sto, gick på sin tid alla finaler i alla championat. Varit fölledig i nästan 10 år och igångsatt nu igen
Hoppar mkt bra.
Fördelar: Extremt välutb, stor flashig gång, taktfast, vacker, minns förvånandsvärt mkt. arbetsmyra och stöpt i sin form. Vädligt självsäker. En riktigt läromästare som gör rätt om du gör rätt. Rids av en 10 åring utan problem.
Neg: Tittig, har inte riktigt kommit igång mentalt med arbetet än, stark i huvudet och självklart ganska svag i kroppen än men vi är på väg.
19 år så får man ha lite handikapp. skygg för hästmöte.
Häst nr 2 (min, dotter till ovanstående) Sto f 02 E Schwadroenur U Corint E Cortez. För tillfället i bebisboxen (se nedan). Utb tom MSV och hoppar mkt bra.
Förd: Evighetsmaskin, galet bra bakben, inte flashig som sin mor men rör sig mer dansande och lätt. Sätter sig väldigt lätt och har mkt lätt för att trampa. Muskla sig väldigt fort. Väldigt självsäker och orädd.
Neg: Tittig och mkt i huvudet, lätt uttråkad å blir då lite väl påhittig. Har än så länge svårt med takten i byten. Dåligt sadelgjordsläge, bra eller dåligt: titta på gräs å går upp 50 kg-> sadelgjordsläge. En häst man inte får vila på utan måste jobba varenda sekund annars har man tappat allt arbete och får börja om. Blir väldigt lätt alldeles för taggad och stutsig (piff o puff lite när och hur som helst) och har även hon svårt för hästmöten. väldigt lätt i framdelen emellanåt. Och emellan det väldigt lätt i alla fyra...
Häst nr 3 (min lilla fölis som ska bli alldeles för bra för mig!!) Sto f 13 E BH Zack U Soya E Schwadroenur. Liten bebis av det extremt söta slaget
Förd: Än så länge vad jag kan se; väldigt ädel, högställd å långlinjerad. Rör sig lätt som sin mor men, om det nu är önsketänkande eller vad, lite mer gest i frambenen som sin far. Mors bakvagn. Verkar mjukare än sin mor bakom pannan. Väldigt självsäker och orädd, lekte med plastpåsar å IKEApåsar (inte oövervakat
) innan 1 månad. Har fått mammas avslut, alltså inget sluttande kors.
Neg: Väldigt självsäker. Jag undrar jag hur stor hon blir... tror hon inte blir mer än 165
, mamma bara 160 efter sin mormor. Har inte sett de där flashiga gångarterna som jag drömde om--- än (hoppas jag).
I alla fall så himla kul att ha 3 generationer av detta lite galna stosläkte. Så häftigt att kunna jämföra å fundera på vad Spånkan tänker bli.