Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Forsythia
f-03, 165cm, egen uppfödning
e.Don Primero ue.Tip Top - Maraton - Galant - Lansiär - Juan - Barbarossa - Jambos(hanoveranare)

Tävlar idag LB-LA, med vinster och placeringar i LB upp över 77%(2 gånger).
I LA placeringar upp till 70%.
Målet är att komma upp i de högre klasserna med henne då hon har väldigt lätt för sig.

Starka sidor: Har som sagt väldigt lätt för sig, passage, samling. Plockar poäng oftast bara genom att komma in på banan o visa sig =). Härlig distinkthet och luftighet i traven som kommer allt mer ju starkare hon blir. Älskar verkligen hennes galoppökningar när vi får till dom!
3 bra gångarter som fortfarande utvecklas (bla 9a på ökad galopp i LA, 8or på ökade skritten, 8or i arbetstrav, fått ända upp till en 9a på gångarterna i LB :eek: :love: ).
Svaga sidor: Krånglar till det då hon sälv inte alltid riktigt inser hur lätt hon faktiskt har för att göra rörelserna rätt :D. Försöker gärna göra lite på sitt eget sätt och gör det då än jobbigare för sig :p. Blir dock bättre o bättre.

Juli375.jpg

080908025.jpg

april055.jpg

april120.jpg

Läcker häst! Fina bakben! :d

kl

Gallegs
f-04 ca 167 cm impoterades till sverige i februari och jag köpte honom i maj
e: Gvidons ue:Gigess xx

Starka sidor: han är nyligen inriden så de är svårt att skriva allt för mycke men han är en genomärlig häst men hjärtat på rätt ställe som alltid är arbetsvillig och gör sitt bästa. tror de finns ganska mycke att plocka fram i honom när han är riden mer och blivit starkare.
svagheter: något kort i kroppen och halsen och blir gärna lite statisk i formen om han får bestämma själv. kunde alltid rört sig bättre:D

film som visades i annonsen:
http://www.fejmtv.se/videoklipp/20ac0d00c42d65df

enda ridbilderna jag har. första gången i vi rider helt ensamma och ja vad ska man säga;) finns en del att önska haha

IMG_0143.jpg

uppställd lite tokigt med saker på
003.jpg

naken i hagen
Foto0382.jpg

Senast ändrad:

Fackellilja
f-06, strax över 160, egen uppfödning
e.Topaasch ue.Don Primero - Tip Top (se ovan)
Är 2,5år och ska nästa år betäckas, har redan ett par intressanta kandidater. Hon skadade sig tyvärr allvarligt som litet föl och kommer aldrig bli ridbar pga ett krossfrakturerat cesamben i höger framkota. Så målet med henne är bara att hon ska hålla livet ut och ge många bra föl.

Starka sidor: 3 superbra gångarter i naturlig uppförsbacke, redan som föl satte hon sig i övergångarna både upp och ner :love:. Mjuk o gosig i temperamentet som en nallebjörn.
Svaga sidor: Hennes skada...

SM021.jpg

Flis075.jpg

1 år
6sept033.jpg

2 år
21juni030.jpg

Hennes pappa Topaasch (KWPN e.Jazz ue.Zeoliet - Ulft)
Topaasch.jpg

Topaasch2.jpg

Topaasch3.jpg

Vilken häftig häst! :d
Har inte sj någon Amiral-häst, däremot vänner som har ett fuxsto e.Amiral. Trevligt sto med trevliga gångarter, lite humör också.:bump:

Min kallblodstravare ska bli dressyrhäst så :D

e: Brännapål
ue: Troll Jahn

Mål: Han är ju bara 3, men han ska göra sidförandes helt okej fram till jul och ta galoppfattningarna bättre.

Styrkor: Lättlärd, snäll. Han vill jobba och är för det mesta samarbetsvillig.

Svagheter: Lite för lättlärd egentligen, han lär sig saker och gör dom sen utan mitt kommando för han tycker han kan bäst. Blir lätt stressig i traven så det gäller att man har riktigt mycket klister i rumpan.

Så rider jag ett sto ibland.

Marina född 1995
Master-Amiral- Stanford

Väldigt bra svensk stam, avlad för dressyr med blev mest hoppning. Går just nu med föl e. Camaro M.
Är lite konstigt bygd och felriden, så började min mamma med henne förra sommar och nu blir det dressyrhäst ändå. Var meningen att dom skulle starta en lätt klass nu i sommar men hon fick en skada i transporten så hon fick stå december-juni.

victovie och tornblomma: tack! era hästar är ju inte helt fel heller...
:d

Fix Victoria
f.-05, 145cm, haft sen hon var 6 månader
e.Vermont RP133 u.Fix Julie ue.Juno Rory RC - Kingsettle Tankah RP - Count Cristo - Suliman - Reo

Utbildad till LB plus skänkelvikning. Är betäckt med Jarno o kommer föla slutet av mars. Är köpt som avelssto med sikte på bra dressyravkommor (och gärna med hoppförmåga). Hon rör sig bra och förhoppningen var att hon skulle få gångartsdiplom på 3-års i våras, men tyvärr ett poäng ifrån. Däremot fick hon Hoppdiplom istället!
Målen senare är att starta 5- och 6-årschampionaten (vilken gren får vi se då, troligen dressyr båda kanske eller skifta). Och därefter avelsboxen.

Starka sidor: Otrolig ridbarhet, lycklig varje gång man sitter upp! Positiv och sprudlar av energi i hela sin personlighet, väldigt social.
Svaga sidor: Hm.. Översocial? :D Går du ut i hagen med en kamera så får du till 90% bilder på en sammetslen mule och chansen är liten på att få en på hennes profil om man inte är snabb :angel:...
Lite svår att hålla hullet på och känslig mage.

IMG_9676.jpg

maj048.jpg

maj097.jpg

maj090.jpg

Elviz:
Eloge - Good Future
val f-00 Tävlat tom MSV:B, målet är att rida MSV:A nästa sommar
Styrkor: Lätt för det tekniska som tex. serier
Svagheter: Ett jäkla humör, gillar inte andra hästar och vissa människor.

Ellington:
Eloge - Goldlöwe
val. f 99, tävlat tom MSV, målet är att rida MSV:A nästa sommar
Styrkor: Älskar att jobba, sina gångarter och är alltid på bra humör. Kan inte tro att han kan vara besläktad med ovanstående :confused:
Svagheter: Lite svårt att hålla ordning på sin stora kropp!

Ravelli:
Bocelli - Trofè
Hingst f-05
Målet är att tävla några lätta klasser nästa år och sen GP när han blir vuxen:laugh:
Styrkor: Gångarterna ffa galoppen, snygg
Svagheter: Lite otålig och väldigt barnslig!

Immi Donno (betyder "jag är kung" på galliska)
Don Romantic - Bourbon
Hingst f - 07
Svagheter: ser inte riktigt klok ut just för tillfället
Styrkor: Hans gångarter, men de ser man inte mycket av nu för tiden eftersom han knappt orkar gå. Växer och växer och växer... Fick 899 på gångarterna som föl, trots att han såg ut som en älg. Var 6 månader när han visades= stor och ful.
Mål: Svår dressyr

Ramses:
Figaro R - Trofè
Hingst f - 08
Svagheter: Lite väl kaxig
Styrkor: Gångarter, Snygg!
Fick 48 på fölvisningen, 8 : or rakt igenom. Hade hoppats på mer men var bara 6 veckor när han visades, så han var lite outvecklad och minst av alla.
Mål: Svår dressyr

Vet inte hur man lägger upp bilder....:confused:

Magic "Magge"
Sv.h
Gigolo - Maraton
2001
Utbildad MSVB mot MSVA. Tävlad med plac till MSVB. Gick Breeders som 5-åring. Siktar mot svår dressyr. Fördelar: Bra modell, bra gångarter (grymt bra skritt), otroligt bra psyke, mkt lätt för samling & har en enorm teknik. Nackdelar: Svår mun (superkänslig), är lite hingstig (slår av lite ibland när man rider/okoncentrerad & kan bli väldigt stark.
Magge1.jpg

Romance "Ove"
Sv.h
Rubinrot - Vermonth
2005
Under utbildning/inridning/inhoppning. Ny i "gänget". Siktar främst på championatet nästa år då han blir 4:a. Långsiktigt på svår dressyr. Fördelar: Otroligt bra gång, bärig och luftig, enormt sammarbetsvillig & har den rätta "nerven". Nackdelar: Vi får se om "nerverna" hamnar på rätt sida, annars kan nog de bli en nackdel. ;) I övrigt inga!
R11.jpg

//Magda

Gudars nå mycket snygga och duktiga hästar ni har... självförtoendet svajjar kraftigt nu :)

1. Dynamik
Sto 8år efter Don Schuffro-Pontus. Har idag placering i LA, Närmaste måletär väl MSV nästa år ochsen är det väl svår klass som är det långa målet.
+ Gången, utseendet otroligt ambitiös
- Överambitiös ibland, het
http://www.pixbox.se/pic_show_id23932429.html

2 Rubellit
Sto 4 år efter Rubinrot- Bratin. Dräktig med Friendship (eFlorestan) Startad Lc, stadig form och påbörjat skänkelvikning, målet?? Så långt det går :)
+ Gången, sitt flicksöta utseende, otroligt mjuk. Super psyke. Inte rädd för något. Skimmel
- Lång väg kvar, lite för liten (160 cm bara )
http://www.bukefalos.com/g/showimag...e&direction=ASC&imageuser=39966&cutoffdate=-1

Det var så roligt att få se två Rubinrot-hästar direkt efter varandra så jag lägger till min också så blir vi tre!

Kandar (F.1), e: Rubinrot u: Karamell (F.1) ue: Gauguin de Lully.
Född 2005.

Lite sen då hon är ganska stor och barnslig ännu så inget 3-årstest för oss i år.
Jätte-jättesnäll att rida, stabil och med bra huvud om än med lite känslighet (så hellre ta det lugnt första gångerna så att allt går bra, sedan sitter det i sten och är aldrig läskigt!).
Skritten är ren och med bra takt utan att vara allt för stor (vilket för mig kan vara bra, mer ridbar på det här viset och ändå klart tillräckligt övertramp). Traven bästa gångarten med god takt, lätthet och lite luft i. Dessutom balanserad, mjuk och lätt, trots att det är en stor häst med vad jag tror kan bli ganska mycket power?!
Galoppen är svår att säga något om ännu, bra takt och ganska luftig men stooor och ännu utan tillräcklig kontroll under ryttare! ;)

Målet är att rida minst MsvB tillsammans på ett bra sätt.
Hästen har säkert kapacitet till mer än så men kan vi tävla MsvB och träna lite högre är jag jättenöjd, jag har själv aldrig tävlat mer än LA:6 tidigare.
Angående unghästtest (kvalitets, championat och Breeders) får vi se hur det blir, är hon inte i fas med dem så struntar vi i det.

PLUS: Tre bra gångarter. Född på tygel. Mjukhet i kroppen (=lösgjord fysiskt och psykiskt från att jag tar tygeln). Positiv och snäll att rida. Cool men ändå med viss känslighet.

MINUS: Inte så himla liten och ädel utan snarare stor (cirka 170-172) och ganska lång (enligt mig inte för lång, och heller inte svag men kanske lite längre än vad som varit modernt på slutet). Lite sent färdig, vi missar eventuellt unghästtesterna men å andra sidan är det ju inte på dem som man ska tävla om rosetterna! ;)

21086009.jpg

23675933.jpg

Ännu ett plus kanske, vacker svans? ;)

23675915.jpg

Jag har en valack på foder e Chicos Boy- Feingau f 04.
Vi har startat LC och ska nu göra vår sista tävling för året imorgon.
Eftersom han ska tillbaka till sommaren så är mina mål inte så högt satta, vill att han ska göra LA rörelser innan han åker hem iaf. Gör idag lite småövningar ur några LA-program. Betonar SMÅ:)

Styrka: Rör sig taktmässigt, bra i skallen dock känslig.
Svaghet: Skallen kan ibland sätta sig mot:) Envis som få, lite småvrång.

http://www.facebook.com/photo.php?pid=939412&l=3dcbd&id=540346632

Imorgon hoppas jag kunna skriva in stammen på min nye pärla och hans mamma:angel:

Nu är de hemma!:)

Lillkillen född 2008

Highcruiser-Weltbürger- Bellini

Kan inte säga så mycket om styrka och svagheter ännu:love:

Gabrielle (SWB)
1996
Weltbürger- Bellini - Cyrano

Mamma till ovanstående
Inköpt som avelssto och hoppas att hon kan ge oss flera trevliga avkommor och mig blivande tävlingshästar..
Känns komplett, har lämnat trevliga okomplicerade avkommor som dessutom kan röra sig fint.:love:
Hon är bla mamma till Oliver e: Bocelli som går finalen på Flyinge nu till helgen som kommer.
Dräktig med Highcruiser igen.

Hon rids ju inte men hon får vara med ändå på ett hörn, hoppas det inte gjorde något:o

egerwind
sv. hblvallack f. 92 e. egerländer-landrat-alpen fürst
aldrig tävlad, men utb. LA/LA. mitt mål är att han ska tycka att ridningen är kul, men det är med ett blandat resultat.

+ duktig hoppare (ändå ska jag hålla på med dressyr!) byggd i uppförs, stark överlinje, vägvinnande galopp, bra skritt. kan vara riktigt härlig om han har en bra dag!
- stor och grov, stupande bog och ganska markbundna rörelser. har mycket humör!
13258110.jpg

23673076.jpg

23673080.jpg

aicha :love:
welsh cobsto f. 92 e. cippyn red repeater
tillhör grans nbs, rider henne ngn gång i veckan.

utb LA dressyr, men det finns mkt att hämta, är bl.a. piafferad på töm. vi debuterar i en klubbis till veckan, LB närmare bestämt ;) riktigt härlig häst. hon kan gå med nybörjare likväl som hon kan tända till under duktiga ryttare. gillar att visa upp sig.
+ stor samlingsförmåga och hittar lätt till uppförsbacken. bogfria rörelser, brett travregister, ökad trav är hennes paradnummer. mkt ambitiös!
- ryttaren framför allt. hon är lite sned i korset, ena galoppen tenderar att bli lite knattrig. kan bli lite spänd.

24082392.jpg

24082387.jpg

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 725
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar