Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Vadå inte riktig dressyrhäst? Han är ju både rädd för samma spånbalar och samma presenning som han går förbi varje dag, kan det bli mer riktig dressyyyyrhäst än så? :angel: ;)

kl
Min dressyrhäst är
e. Zalmiak Firfod ue. Voltaire uue. Alaska III

http://www.allbreedpedigree.com/limoza

Startade några gånger i LB förra året med godkända procent. I år hoppas jag att vi rider LA framåt sommaren/hösten. Långsiktiga målet är msv

Styrkor: Hon har en bra utstrålning. Helt ok gångarter, vacker att se på, känslig för hjälper.

Svagheter: Svår att få att jobba, väldigt tittig och spänner sig lätt, helt enkelt mycket som rör sig i huvudet;)

Har dåligt med nya bra bilder. Så lägger in en 1,5 år gammal bild
l122.JPG

Min häst är född 2004 och e. Florencio - Feiner Graf.
Styrka: Otroligt bra gång, trevligt psyke, otroligt vacker.
Svagheter: Ryttaren :p
Målet är att utbilda och komma så långt det går.

n604235682_1676402_6042.jpg

Min häst är efter Ferro, eller Olympic Ferro som han kallas. När jag köpte min häst för snart två år sedan så hade jag ingen aning om vem Ferro var och vart rätt chockad när jag fick reda på, efter köpet, att det var värdens bästa dressyrhingst enligt BN world stallion ranking.
QUOTE]

Kul! Är Ferrofantast! Har själv en uppfödning som är efter Métall som i sin tur är efter Ferro, morfar är Tolstoy
I1546158W528H396V20081107T203746Z.jpeg

Född 06 och är under inridning, ska visas på 3-årstest
I1546147W528H396V20081107T203738Z.jpeg

Här tillsammans med farbror Flipzon 20 år.

Senast ändrad av en moderator:

Vad är det för träns :love:
Vill ha!

Nu är ju inte vi ett renodlat dressyrekipage precis:angel:
Men vi jobbar på det & har t.o.m. köpt dressyrsadel & ridstövlar nu:D

Van Remo -04:a
e: Valsis(MSV hoppning) u: Reforma(MSV dressyr)
Vi har ju inte kommit så långt i vår utbildning, tar det oerhört försiktigt med honom pga hans storlek. Men vårt mål är att bli så bra som möjligt, både ryttare & häst. Och kanske våga starta nån liten dressyrtävling:p
Han har taktmässig & luftig trav, samt ett ordentligt scoop i galoppen!
25879404.jpg

25879431.jpg

Senast ändrad:

Val. f-00
e: Waliant (ee:Weltmeyer) - Lombard - Gladiator

Går regional LA, målet är att komma så långt som möjligt (först och främst till MSV A - vill ju tävla med frack och hatt! :D).

Styrkor: Bra skritt och galopp, lättlärd, smart, snygg att titta på, utstrålning, försöker alltid göra vad man ber honom om.
Svagheter: Travökningarna - men vi jobbar på det...

IMGA1472.jpg

Tack för att du lägger till för- och nackdelar på hästarna. Det är verkligen intressant att få lite nya intryck av stammar. Bra initiativ!

Min lilla Hugin är:
Född 2004 (4,5 år)
e: Saigon
ue: Falleur

under inridning, tagen sent pga lite skador.

Vallack f 00 e Zephyr U Pontus fux med mycket vitt, 168cm hög men känns stor. Fantastik häst med stora gångarter hög ridbarhet målet är att han ska debutera MSV till våren.
Sto f 02 e Wetano u Asterix fux bläs 163cm, riktigt tjej häst, otroligt känslig, lydig, fantastiskt psyke, otroligt rörlig och mjuk. Enda minus är att galoppen är något stor och blir svår att samla stundtals. Inte startad ännu.

Sto född 1996, mkh: 169 cm är av rasen Brandenburger, tysk. Imp 2005.
e: Restorator - (2a led)Rembrandt/Jacaranda
u: Lorelei - (2a led)Normandie/Leuchter

Började tävla regionalt lite smått förra året, bästa regionala resultat är: LB:3 på 68,48% och LA:4 på 66,66%. Red lokalt innan och red nån klass på över 70%.

Mål: Göra bra ifrån oss nu när säsongen drar igång med DIV II lag och kunna starta Msv i slutet av året.

Fördelar: arbetsvillig, trevlig, snäll, lyhörd, lydig, lätthet för samling i galopp, bra & fin mellantrav, fin/bra energi.
Nackdelar: kan bli för uppmärksam på ljud, skvittig, ser allt, kan spänna till/nervig (får då korta steg), skritten.

Jag har flera men det är mina två favoriter som jag tror är mest intressanta då de andra är mestadels italienska men även en spansk hingst.

Den ena är född 2000, Wolkenstein II - Forrest xx(samma far som shutterfly). Har förtillfället bara gjort en start, motsvarande la med 69%. Jobbar på, gör de flesta rörelser i msv.

Styrkor: Har fantastiska gångarter, lätt för samling och ökning. Har redan fått ett par steg passage genom långa halvhalter. Tränade med valentina truppa förra helgen(em guld youngrider) och fick höra från flera håll att min otto har bättre gångarter än hennes stjärna.

Svagheter:
Huvudet. Den svåraste häst jag någonsin ridit. Måste medicineras mot schitzofreni regebundet.

2504478.jpg

1059316.jpg

Den andra är efter Rubin royal - Weltmeyer. 2003.
Ligger för långt efter i utbildningen, är överkänslig så han lyckas skada sig varje månad. Lyckades tävlingsdebutera förra helgen på vinterchampionatet i italien med en andra plats. Tyvärr fick han en ven exploderad på hemvägen och har nu tre veckors vila framför sig.

Styrkor: Taktfasta gångarter, kanon skritt och även galopp. Traven utvecklas för varje dag. Stabil i huvudet

Svagheter: Skadar sig titt som tätt vilket alltid gör att man går tre steg frammåt och två steg tillbaka. Är halvblind på ett öga, skadat bakknät, vrickat sig tre gånger och fått en exploderad ven bara det senaste halvåret. Men man får inte ge upp!:banana:

4701365.jpg

Har sökt i sökfunktionen men får ingen träff så jag skapar en ny tråd!

Jag vill veta vad det är för stam på era hästar samt vilken nivå ni tävlar på och vad era mål är!
Samt er hästs styrka och eventuell svaghet.

Detta är mycket intressant för mig då jag dels vill ha lite koll på vad ni ryttare tycker är intressant då det ger mig vägledning i egna val sen.

e: Big Spender ee: Tibur (kommer inte ihåg mamman...)

Tävlar än så länge på klubb/lokal, då han har vart i träning ett år lite drygt med avbrott för sommarbete och vintervila.
Målet är att inom sex år starta Msv B med godkända procent.

Galoppen är hans största plus, har lätt för samling och den är taktfast och bra. Väldigt bra psyke har han också!! Lättlärd och är sjukt snygg!
Han största svaghet är att han rusar vid travökningar, men det är på väg bort. Halterna är inte heller klockrena. Sen är det lite "småfix" på hästen, annars är han fin! =) jag är supernöjd med honom.

Nyfiken - Medicineras mot schitzofreni? Hur ställer man diagnosen schitzofreni på en häst o hur medicineras man för det?

Kul med så lovande hästar! Hoppas 6-åringen slipper fler skador i framtiden...

Har ett svenskt halvblod ,valack,född 2003 e:Biggles ue:hekla ee:Briar.Han är väl på L.A nivå.Ska först tävlas om ca ett år,eftersom det är min egen ska jag ta det väldigt lugnt och förhoppningsvis få en skadefri gammelman en dag...Är väldigt lik pappa Biggles,lugn och fin .

Senast ändrad:

Har ett sto f. 2005 e: Biggles u: Pamira (F2) ue: Dammen. Är inriden i alla gångarter men är nu dräktig med Damino SD (Bruksprovsvinnaren :love: ). Ska använda henne som dressyrstjärna :)

Är lik sin pappa i utseende och är väldigt cool och lung, inte rädd för saker även om det skulle smälla en bomb brevid henne, hon går fram överallt men har ändå mycket vilja och tempertament.

*knapp*

Min "Dressyrhäst"
e. Warsteiner -Lambert - Diamant
10 år gammal vallack

http://i151.photobucket.com/albums/s133/estivuz/P1010054.jpg (jättegammal bild, har inga bra dressyrbilder)

Placeringar i LA:1, men jag har mest tävlat hoppning.
Målet i år är att rida jämna bra LA-program med bra procent. Vill starta en LA:6 i år.

Styrkor: Stadig, stabil, mycket utstrålning. Taktmässig.

Svagheter: Nu har han ändrats så himla mycket i vinter. - Innan vintern hade jag sagt: Tycker ej om dressyr, seg, tjurig och orörlig. Idag är det en helt annan häst så jag säger svagheten är travökningarna.

Nyfiken - Medicineras mot schitzofreni? Hur ställer man diagnosen schitzofreni på en häst o hur medicineras man för det?

Kul med så lovande hästar! Hoppas 6-åringen slipper fler skador i framtiden...

ang medicineringen så är allt sådant väldigt annorlunda i ett land som italien. Då han började medicineras hade jag inte hand om honom, och kan därför inte svara på den exakta "diagnosen", men rent generellt så ger man mycket mer sprutor och dyl här än i sverige. På gott, men oftast på ont. I detta fallet har det hjälp otroligt mycket då det är en häst som har varit farlig, inte bara vid ridning utan även vid hantering. Men nu medicineras han var 4e vecka, med målet att kunna sluta ganska snart.

När det kommer till sexåringen så har jaginte gett upp hoppet, visst hästen skadar sig. Men utvecklas ändå så mycket vid varje ridpass. Sen är ju dessa hästar bara 2 av mina 7-8 hästar som jag har i träning, men det är som sagt mina favoriter, just därför att dom har utvecklats 10 000 steg sen jag har fått chansen att jobba tillsammans med dem..!

*kl*

Min dressyrhäst köptes som blivande hopphäst, men förra året började jag skola om honom då han inte tyckte hoppningen var så värst kul. Innan vår första dressyrtävling fick han en hovbensfraktur, men nu har jag börjat rida honom igen. Eftersom han vilat över hela vintern så är han ju numer en riktig lurvpelle. :p

Daiko *2003
e. Turbo Van't Gestelhof (e. Darco - Furioso Z)
ue. Landsdown (e. Landgraf I - Fra Diavolo)

För fullständig stamtalva klicka här!

Styrkor: Rolig att rida, snäll, pålitlig. Trevliga grundgångarter, även om de inte är lika "wow" som på en dressyrstammad häst. Numer positiv till arbete och gör oftast fina galoppfattningar från såväl halt, skritt som trav.

Svagheter: Kan fortfarande bli lite väl sävlig emellanåt, så jag får inte bli för bekväm och låta honom "lulla på" utan vara noggrann med att aktivera honom så att han håller sig alert tex när han tycker att vi kan ta det lilla lugna hellre än att länga sig ordentligt... ;)

IMG_2160.jpg

IMG_2142.jpg

IMG_3653.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Min dressyrhäst är e. Last Liberty 988 ue. Partisan. Född 2003. Började "tävlingskarriären" 2008 och avslutade säsongen med 63% i LA:1 vilket jag tycker helt ok för en 5-åring.

Målet i år är att ta oss igenom alla LA-klasser för att nå medelsvår 2010.

Hans styrkor: Otroligt ridbar och en riktig arbetsnarkoman. Elastisk med fina gångarter med ett stort pluss för galoppen. Lätt för sidvärtes rörelser och kommer ha lätt för att trampa enl. min tränare.

Minus: Han blir otroligt spänd första klassen på tävling men är jättefin på andra. Har låååånga bakben som han överarbetar

Sedan har jag en påläggskalv född 2007 e. Loredes ue. Partisan. Stor snygg med flotta rörelser. Snygg front och högrest. Långa ben. Tror mycket på honom.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 556
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 725
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar