Jag har i många år (inte längre, men) kört i tvåhästars utan mellanväggen. Den enda nackdel jmf med det som jag ser med enhästars är just att man inte har samma möjlighet att låta en häst som vill/behöver det stå smalt. Kör aldrig två (för låg lastvikt).
Att jag nu kör med mellanväggen i igen, är för att en fd bredåkare behövde få mer stöd av väggar, dvs han behövde få börja åka smalt. Var inte krångligare än att kånka fram och damma av mellanväggen och sätta i den. Men hade jag haft ett enhästars (eller ja 1.5hästars snarare om man jmf bredden med den i tvåhästarssläp) så tja då hade jag fått köpa ett nytt släp för han skulle kunna åka smalare.
Andrahandsvärdet är nog högre på tvåhästars med, just för möjligheten att välja.
Nu när jag kör smalt så jag har ogärna saker i tomma spiltan (pga olycksrisken), men att kunna ha det är ju givetvis en fördel, ffa om man ska ha foder med sig som man kanske inte vill ha i bilen. Även när jag hämtat saker som vagnar, möbler osv så hade jag ibland fått hyra om jag haft enhästars då det blivit för smalt.
Men ffa - bristen på valmöjlighet om hästen som åker bra brett behöver/vill åka smalare t ex. Eller för all del om nästa häst vill si eller så.