Vad är det för fel på enhästars transporter?

LucyShow

Trådstartare
Har kommit fram till att det blir en sådan inom kort men funderar på varför det inte finns fler/köps fler? De flesta åker med en häst, både pga att de bara har en men även pga vikt o B/BE kort bilar totalvikt o allt vad det är. Utrymmet för en häst är bättre i enhästars. De är generellt billigare. Osv osv... Vad är problemet jag inte kan komma på?

Även om jag alltid bara kör med en häst, så skulle jag inte vilja ha en enhästars.
Jag använder släpet för att göra i ordning hästen (sadla mm) på tävlings/träningsplats och då behöver jag plats.
Hästen åker brett, utan mellanvägg.

Jag har i många år (inte längre, men) kört i tvåhästars utan mellanväggen. Den enda nackdel jmf med det som jag ser med enhästars är just att man inte har samma möjlighet att låta en häst som vill/behöver det stå smalt. Kör aldrig två (för låg lastvikt).

Att jag nu kör med mellanväggen i igen, är för att en fd bredåkare behövde få mer stöd av väggar, dvs han behövde få börja åka smalt. Var inte krångligare än att kånka fram och damma av mellanväggen och sätta i den. Men hade jag haft ett enhästars (eller ja 1.5hästars snarare om man jmf bredden med den i tvåhästarssläp) så tja då hade jag fått köpa ett nytt släp för han skulle kunna åka smalare.

Andrahandsvärdet är nog högre på tvåhästars med, just för möjligheten att välja.

Nu när jag kör smalt så jag har ogärna saker i tomma spiltan (pga olycksrisken), men att kunna ha det är ju givetvis en fördel, ffa om man ska ha foder med sig som man kanske inte vill ha i bilen. Även när jag hämtat saker som vagnar, möbler osv så hade jag ibland fått hyra om jag haft enhästars då det blivit för smalt.

Men ffa - bristen på valmöjlighet om hästen som åker bra brett behöver/vill åka smalare t ex. Eller för all del om nästa häst vill si eller så.

Varför vilja ha enhästars?
Jag ser faktiskt ingen fördel alls, bara nackdelar.
Ska jag hämta hö så får jag in mycket mer i en tvåhästars, vill kunna köra möbler etc också.
Åker jag iväg på läger eller meeting är den lediga spiltan proppfull med tävlingsskåp och foder.
Jag kan köra två hästar osv.

Varför vilja ha enhästars?
Jag ser faktiskt ingen fördel alls, bara nackdelar.
Ska jag hämta hö så får jag in mycket mer i en tvåhästars, vill kunna köra möbler etc också.
Åker jag iväg på läger eller meeting är den lediga spiltan proppfull med tävlingsskåp och foder.
Jag kan köra två hästar osv.

När jag funderade på enhästars var det för att man fick "mer för pengarna" då. Dvs ett nytt enhästars (1,5 hästars) med massor av finesser kostade mindre än ett nytt tvåhästars av budgetvariant och utan några som helst finesser. Och då jag ändå aldrig hade väggen i. Dessutom var köra två inte aktuellt övht, jag har inte bil till det så lastvikten rymde inte mer än en häst ändå.

Men, som synes av svaren i tråden blev det ett tvåhästars ändå-

När jag funderade på enhästars var det för att man fick "mer för pengarna" då. Dvs ett nytt enhästars (1,5 hästars) med massor av finesser kostade mindre än ett nytt tvåhästars av budgetvariant och utan några som helst finesser. Och då jag ändå aldrig hade väggen i. Dessutom var köra två inte aktuellt övht, jag har inte bil till det så lastvikten rymde inte mer än en häst ändå.
Precis vad jag kommit fram till. Jag åker inte på meetings långt bort (finns massor med nära tävlingar där jag bor) eller kör hö (det fixar stallägaren). Jag behöver ett släp som min iofs stora häst går in i och som jag kan dra med det kort och den bil jag har. Så om jag inte har behov av vad ni skriver ovan så är det egentligen bara ett eventuellt sämre andrahandsvärde vi pratar om?

Precis vad jag kommit fram till. Jag åker inte på meetings långt bort (finns massor med nära tävlingar där jag bor) eller kör hö (det fixar stallägaren). Jag behöver ett släp som min iofs stora häst går in i och som jag kan dra med det kort och den bil jag har. Så om jag inte har behov av vad ni skriver ovan så är det egentligen bara ett eventuellt sämre andrahandsvärde vi pratar om?

Och om din häst då skulle vilja åka smalare/bredare (dvs det du skulle kunna åstadkomma med en tvåhästars och mellanvägg), samt hur ev framtida hästar vill åka.

Min häst verkar nöjd med det mesta. Förändrar sig livet blir ju andrahandsvärdet aktuellt. Funkar en 1,5:a med häst och fölis förresten, någon som vet. Eller är det bara "reklam"..?

För många år sedan fanns det en undersökning något av hästmagasinen, som visade att enhästars låg betydligt bättre bakom bilen. Att man dessutom får dubbla axlar till låt tjänstevikt är en fördel för de flesta med b-körkort.

Jag har ett enhästars och har själv inga nackdelar med det. Det beror ju helt på vad man är ute efter och hästens behov. Mitt släp är anpassat efter min nuvarande häst. Inte den jag kanske ska köpa om 10 år.

Jag har gott om plats i bilen för att få med mig hö för ett par dagar, och sadelkammare så grejerna stoppar jag in där.

Möbler och annat har gott om plats!
Mitt släp är 130 cm brett.
Ska jag köra hö får jag plats med ca 35 balar. Jag har testat.

Som sagt, man får ju skaffa det släpet ens häst behöver, och på köpet kanske man får det man önskar sig samtidigt.

Har kommit fram till att det blir en sådan inom kort men funderar på varför det inte finns fler/köps fler? De flesta åker med en häst, både pga att de bara har en men även pga vikt o B/BE kort bilar totalvikt o allt vad det är. Utrymmet för en häst är bättre i enhästars. De är generellt billigare. Osv osv... Vad är problemet jag inte kan komma på?

Utrymmet är inte bättre i en enhästars jmf med en tvåhästars om du bara skall köra en häst? Flytta eller ta bort mellanväggen så har hästen 30-40 cm mer plats.

De jag har sett på vägen har varit smala och höga, vingliga i kurvor och vind.

För många år sedan fanns det en undersökning något av hästmagasinen, som visade att enhästars låg betydligt bättre bakom bilen. Att man dessutom får dubbla axlar till låt tjänstevikt är en fördel för de flesta med b-körkort.
Bensinförbrukningen blir tydligen betydligt mindre också.

En anekdot jag fick höra var att för många herrans år sen när Fautras JMS var nya hamnade den på förstasidan av något magasin där man körde ett test på bana. JMSen var den enda enhästarsvagnen. På bilden går släpet (det var tomt) på två hjul i en jätteskarp sväng och alla förfasades. Vad man inte talade om var att det gick i 140 km/h och släpet kom ner på alla fyra efter svängen.

Jag hade en Henra 1.5hästars på prov i en vecka. Körde både med och utan häst. Låg stabilt och trevligt, inga konstigheter någonstans. Å andra sidan ligger mitt tvåhästars enkelaxlade trevligt med. Men kan man få boogie är det ju en fördel (det var det på Henran). Ingen skillnad i bränsleförbrukning - men då var släpen ju samma vikt (ge/ta några hundra kg)

Jag tittade också på enhästars men det faller på bristande lastutrymme. När man bor i norra Sverige blir det många resor på meeting. De enhästarssläp som jag tittat på vinner jag lite i vikt mot för mitt Umesläp. De verkar rent generellt vara ganska tunga. Fautras väger minst 720 kg och Ifor Willams 767kg. Mitt Ume A60 väger 760kg. Henran är ju den som är lite lättare.

Jag upplever inte alls andrahandsvärdet som lägre, tvärtom är det väldigt bra.
Jag kommer nog aldrig mer ha tvåhästars, finns ingen anledning.
Har b kort och en häst.
Ser bara fördelar med mitt släp. Det ligger perfekt bakom bilen, hästen står i mitten så balansen blir bra.
Det är lätt, smalare än bilen, enkelt att backa med, samtliga hästar har gillat det.
Jag åker väldigt mycket själv och tycker det är super att kunna göra iordning hästen i släpet.
Rymmer massor om man vill köra annat i det.
Kan verkligen rekommendera ett!
Kan lägga till att det inte är ett dugg ostabilt i vind, tvärtom faktiskt eftersom hästen står mitt bakom.
Bor på slätten och här blåser det ofta och mycket.

@LucyShow; om jag känner hästvärlden rätt så är det för att enhästars inte är så stora, vräkiga och med inbyggd kaffemaskin typ
( observera ironisk underton)
Det är ju ytterst sällan man ser ett enhästars, de kanske upplevs för små och gingliga?

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 390
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
10 588
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 519
Senast: Sedna
·
Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera... 2
Svar
27
· Visningar
3 011
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Bråkande hundar
  • Vad heter den här?