Vad är denna häst??

Sv: Vad är denna häst??

Har också en fjordis som har lätt att lägga på sig.
Tyvärr har han varit skadad så han har tappat stora delar av sina fina tävlingsmuskler :(

Men... han äter nu, och rids ca 4 dagar i veckan i lugnt tempo:
7 kg hö, 2 dl grund, 1 dl betfor

När han var i tävlinsgskick åt han:
7 kg hö, 4 dl grund och 2 dl betfor

Och det har ha hållt sig kanonfin på :)

Ja muskler skulle min häst behöva mer av....men vi jobbar på det...

Sen ska han gå ner lite till! Men det får inte gå för fort ska gå i lagom takt. Till sommaren kanske han kan ha fått bort lite mage och fått lite fina muskler!

Det är bara att jobba på..
Med en bra foderstat och bra träning så kommer resultat komma :D

Om du menar fjordingen så e det en han!
Lika fet på alla kort??

Hon menar kanske MIN, för det är ett sto! Och, ja, hon är nog ganska fet även om hon har gått ner några kilon sedan i somras tack vare en sträng diet. Tyvärr är min lilla "tjockis" skadad (muskelskada i bogen) så vi kan inte motionera alls...:(

Jo vi får se sen om hon svarar igen :)

Urch va tråkigt med skadad häst...därför min ser ut som den gör oxå han var skadad i sommras han.

Men din tjockis ;) e jätte fin tjej...va e hon för ras?

"Tjockisen" är en haflinger :D. En väldigt lättfödd hästras, precis som fjordingen ju oftast är! Jag brukar säga att en haflinger kan leva på ett halmstrå, en barkbit och ett gammalt löv och ändå vara i överhull ;)...

Har du lust kan du ge tips på bra träning...roligt med nya uppslag...

Dels dressyrträning regelbundet, helst flera gånger i veckan.
Ut i skogen och rid på olika underlag, upp och ner, alltså mycket varierad träning.
Klättra, ut och galoppera över någon äng eller liknande.

Du kan även involvera lite bommar i markarbetsträningen om du inte hoppar regelbundet för att få lite variation :)

Det viktigaste är att du är konsekvent och inte ger upp fast det känns hopplöst ibland ;)
Var seriös och ta träningen på allvar och inte latja runt, även om träningen ska vara rolig.

Det kan även vara bra att longera/tömköra nån gång i veckan eller mer sällan för att hästen ska kunna jobba utan sadel på ryggen.

Fått lite svar eller är det något mer du vill veta eller ha tips om?

"Tjockisen" är en haflinger :D. En väldigt lättfödd hästras, precis som fjordingen ju oftast är! Jag brukar säga att en haflinger kan leva på ett halmstrå, en barkbit och ett gammalt löv och ändå vara i överhull ;)...

Ja man behöver ju bara nämna mat så blir han ju några kilo jockare juh

Dels dressyrträning regelbundet, helst flera gånger i veckan.
Ut i skogen och rid på olika underlag, upp och ner, alltså mycket varierad träning.
Klättra, ut och galoppera över någon äng eller liknande.

Du kan även involvera lite bommar i markarbetsträningen om du inte hoppar regelbundet för att få lite variation :)

Det viktigaste är att du är konsekvent och inte ger upp fast det känns hopplöst ibland ;)
Var seriös och ta träningen på allvar och inte latja runt, även om träningen ska vara rolig.

Det kan även vara bra att longera/tömköra nån gång i veckan eller mer sällan för att hästen ska kunna jobba utan sadel på ryggen.

Fått lite svar eller är det något mer du vill veta eller ha tips om?

Det är ungefär sådär vi gör så vi är på rätt spår...Bara att fortsätta kämpa...vi tränar inge speciellt annars hoppar inte regelbundet eller tränar dressyr regelbundet.
Men vi försöker rida på ridbanan ganska ofta och träna de dressyr övningar vi kan.
Brukar arbeta mycket från marken med honom oxå. Promenader och tömkörning...ska börja köra honom oxå men selen har inte kommit än...

I dag var vi ute och gick i skogen 30 min. Inte så någon riktig stig utan vi gick över stock och sten...både jag och hästen tyckte det var kul men jobbigt!

Visst ja...gärna mer tips om du kommer på mer!!

Senast ändrad:

kl
Hej.

För att få ut mer av träningen när du kör kan du lägga nått mer i vagnen så den blir tyngre och om du tömkör ute kan du även låta han dra på ett traktordäck eller nåt.

Kram

kl
Hej.

För att få ut mer av träningen när du kör kan du lägga nått mer i vagnen så den blir tyngre och om du tömkör ute kan du även låta han dra på ett traktordäck eller nåt.

Kram

Dra däck brukar vi göra i bland...men jag tro nog min många överviktkilon räcker i Rockarden...och i bland sambon oxå...

Nu vet jag inte vad ni har för vagn men testa att dra din sambo i vagnen oftast är det inte så jobbit det är.

Kram

Nu vet jag inte vad ni har för vagn men testa att dra din sambo i vagnen oftast är det inte så jobbit det är.

Kram

Just nu har vi en såndär stor tung skogsvagn (Fössing kallas det nog oxå) Den orkar jag inte dra själv!
Släden vet jag inte riktigt hur tung den är men den har vi inte dragit än heller!
Men när nya selen kommer så blir det en lättare rockard...men ska hästen dra mej får den dra 122kg :o Och ska sambon va med blir 90kg till!

Va söt!! :love:

Hoppas jag kan fixa lika srot skillnad på min som du gjort på din :)

Har du nå bra tips på hur man gör?? :D

Där håller jag inte med alls. Är ju fd. haflingerägare och träffat på väldigt många och jag upplever dem inte som mer lättfödda än andra raser. Därmot så upplever jag dem liksom fjordingar och alla andra "lättfödda" raser att de har mycket lätt att få näringsbristfettma. Mitt egna ord för hästar som blir/är dallrigt feta trots att de knappt får nån mat.

Att dessa raser ofta klassas som feta beror ju på att de får alldeles för lite protein i sig och svällerdå upp i sina kroppar. Kikar man på flertalet sommartid så är de finare trots fritt sommarbete än de är vintertid när de går på svältkost. Sommartid så kan man även se äkta fettma som inte alls är så dallrig som vinterfettman utan då är de mer fasta i sina former.
Bilden du visar tycker jag ser ut som ett bra exempel där man skulle gå in och höja proteinet för att få hästen att gå ner i vikt och forma om sig.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 302
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka