Vad är denna häst??

Sv: Vad är denna häst??

Så alla som känner för det kan ju slänga in tips på hur man tränar olika muskler på pållen! :)

Tycker det går åt rätt håll men det kan bli ännu bättre :)

Kan ju dela med mig av vad min fjorda får.
12 kg hö
0.5 kg grund
0.5 dl olja
mineraler
salt

Är proteinfattig så ska byta ut grunden mot groov 125.

Förra året
11 kg hö
0.5 kg groov 125
0.5 dl olja
mineraler
salt

Din häst e så fin :)

Min äter inge kraft foder pga av den har haft fång...

Så 7 kg hö, 1 kg lusern och mineraler verkar fungera bra på honom. Bak jäst får han när magen verkar krångla lite.

Vi är inte i mål än men vi är ju på väg åt rätt håll iaf. :)

Fin han med :)

Men maten verkar det inte vara nå fel på hos min pålle...

Får väl fortsätta motionera honom och försöka bygga muskler se hur det blir...kan ju hoppas att han slipper fång i sommar...ska göra allt ja kan för att förebygga det.

Hur ska man träna för att halsen ska bli mindre?? Den är ju så grov...går det att träna bort på nå sätt??

Det är väl späcknacke så det är nog inte så lätt men den kommer säkert att börja minska den också :)

Långa skritturer i högt tempo är bra för alla.

Okej...skritturer i skogen okej...

Varför får dom sån då? dåligt med motion??
Han har alltid haft se så länge jag haft honom...men hovis sa i dag att när han började sko hästen så var han så smäcker och fin nu var han mycket grövre :(

Näha, så det är inte någon mening att kommentera om han är fet bara för att det är ett par månader gammalt kort.

Det kanske är någon mening för mig, annars hade jag inte lagt in bilden ju.

Orkade inte läsa alla inlägg.
Tänkte bara tipsa om att bukighet kan minska med galopparbete. Dock får du ju sätta igång honom som vanligt först.

Jag håller min shettis i trim genom långa promenader & när det inte är hårt just galopparbete så gott det går. (Han rids bara sällan, utan jag tränar från marken eller med vagn)

Så träna på! Det gör underverk!:banana::bump:

Senast ändrad:

ok tack!

Det var det jag ville få fram bara..

Tycker det går åt rätt håll men det kan bli ännu bättre :)

Kan ju dela med mig av vad min fjorda får.
12 kg hö
0.5 kg grund
0.5 dl olja
mineraler
salt

Är proteinfattig så ska byta ut grunden mot groov 125.

Förra året
11 kg hö
0.5 kg groov 125
0.5 dl olja
mineraler
salt

ojj.. bli nu inte arg på mig men.. vad du ger till din fjordis är ungefär vad jag till mitt halvblod på 4 (flåt 5)år och 170cm hög..

tycker faktiskt att din häst ser lite för rund ut.. även söta hästar kan juh dra på överskottsfett :o

som sagt, bli inte sur men.. var det första som slog mig när jag såg bilden (man kan juh bli lite "hemmablind" ibland)

Tycker du även på den undre bilden att hon är för fet?

Vi har USELT hö i år, kan lika gärna ge halm därav den "stora" mängden hö. Hon skulle behöva mer protein eftersom hon är bukig och absolut inte fet. Ska se om jag kan hitta någon bild på ryggen, där ser man att hon är helt urfallen. Jag känner och ser revbenen på henne så det är ren bukighet det är frågan så ja egentligen behöver hon mer mat.

Va roligt att ni ser skillnad :laugh:

Ja i hull kanske han e ganska lagom nu...jag känner revbenen när ja trycker med handen.
Men mer muskler ska han ha. Vi ska fortsätta galoppera och klättar och älta på ridbanan. Han har faktiskt orkat böja nacken några steg när vi tränar på banan. :bump:

Kul att det går så bra, fortsätt jobba! :banana:

Angående halsen så kan det ju både vara bra och dåligt att ha tjock hals.
Om musklerna sitter på ovansidan, alltså hästens överlinje, så är det ju bara bra, och inget du ska jobba bort bara för att du tycker att det ser 'fult' ut. Titta på dressyrhingstarna!

Om hästen istället har s.k "underhals" så är det bara att fortsätta jobba på för att få bort den. Den kommer att försvinna om hästen får jobba med rygg och överlinje, alltså jobba under sig och gå i form.

Tycker hon var tokfin förra året! En fjording av elit klass i fråga om lagom hull och form!
Tyvärr är hon lite mer åt "standard fjordinghållet" i år, men det är du ju väl medveten om och jag tycker det syns mycket väl precis som du säger, det är inte fetma utan snarare bukighet som är problemet.
du är ju som sagt väl insatt så fortsätt vara det och jobba på med fjolårets bild som mål! Tokfin liten tjeja!

på den nedersta bilden så skulle jag säga att hon är normal fast ändå mot det rundare hållet, kunde varit en lite större mängd muskler rent proportionellt, men ändå helt ok.

på den översta bilden så tycker jag (än en gång ber jag om ursäkt) att hon mer ser ut som en "skogsluffarfjording"..

vad jag inte förstår är att om nu höt har så låg proteinhalt så hade jag personligen inte försökt öka på det ännu mer. Hö består juh inte enbart av proteiner utan även annat vilket hon uppenbarligen får för mycket av därav bukigheten. Jag hade minskat höet och lagt till ett proteinbaserat krafftfoder istället. fast det är kanske bara jag :confused:

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 302
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka