Vad är denna häst??

Sv: Vad är denna häst??

Tycker han är jättefin i kroppen nu, ser inte överviktig ut alls, ser helt lagom ut.

Senast ändrad av en moderator:

Oj va roligt att höra :)

Vikt mässigt tycker jag också att det ser bra ut men mer muskler ska han ha iaf.

rolig tråd, hur mkt har din fjordning gått ner nu och på hur lång tid?
har du mått med viktmåttband?

vad åt den innan du började banta och vad äter den nu?

håller på att banta min islänning med han har gått ner 70kg hittils:)

rolig tråd, hur mkt har din fjordning gått ner nu och på hur lång tid?
har du mått med viktmåttband?

vad åt den innan du började banta och vad äter den nu?

håller på att banta min islänning med han har gått ner 70kg hittils:)

Vet inte riktigt hur mycket han gått ner. 50kg ungefär kanske. Det har han tappat sen november.

hade ingen speciell foderstat. Nu äter han 2kg hö på morgonen, 2kg hö till lunch, 1kg lusern å 3kg hö lite betfor å mineraler på kvällen.

har du bilder på din islänning??före och efter?

Vet inte riktigt hur mycket han gått ner. 50kg ungefär kanske. Det har han tappat sen november.

hade ingen speciell foderstat. Nu äter han 2kg hö på morgonen, 2kg hö till lunch, 1kg lusern å 3kg hö lite betfor å mineraler på kvällen.

har du bilder på din islänning??före och efter?

Jaså okej har du mätt nåt med vikt måttband?
jag har mätt under hela tiden och skrivit upp både före och efter träning varje dag i 3månader nu under den tiden han gått ner 70kg.
jätteroligt att se.

vad har du förändrat är det mer motion bara eller varför började han gå ner i vikt?

min islänning på 128cm ungefär går tillsammans på lösdrift med en mini shettis hingst på 83cm och tillsammans äter de:

2,2kg morgon, 2,2kg middag och 5kg kväll. (det är mkt torrt hösilage)

eller 2,2kg morgon, 2,2kg middag, 2kg em och 3kg kväll.

shettisen äter 0,5kg hippo alfa för han gick ner lite för snabbt så han har gått ner 60kg men är nu stabil i sin vikt men han måste ha så mkt kraftfoder annars blir han för smal.
sen får han mineraler.

islandshästen får inget kraftfoder det är uppenbarligen lagom den näringen han får från hösilaget för han tappar ingan muskler utan bygget väldigt fina och hans mage har dragit upp sig så han är inte bukig och han går ner i vikt i lagom fart.

han har gått ner 70kg alltså.

26452476.jpg
före och efter bild på islänningen, vänstra bilden är spegelvänd.
det är exakt 2 mån mellan bilderna och 68kg

26240551.jpg
här är en före och efterbild igen på vänsta bilden är han lika tjock som han var på före bilden ovan.

26240550.jpg

före och efterbild på första bilden larvar jag mig lite men bortse från det.

26240552.jpg
här är en förebild lös galopp. vikt över 400kg

26674629.jpg
och en efterbild 70kg senare om inte mer. vikt 330kg.

vad tycker du? är det någon skillnad? tycker du han behöver gå ner mkt mer?

här kommer shettisen:

25031651.jpg
före

25342196.jpg
efter.

24807072.jpg
en till förebild vikt 190kg

26450580.jpg
efter

26674667.jpg
efter:) vikt 129kg.

syns det någon skillnad trots pälsen?
såhär såg han ut i sommras med sommarpäls:

25032490.jpg
här vägde han 144kg enligt måttband.

Jag tycker han ser helt ok ut i hull nu. Nu är det bara musklerna som ska bli bättre, men det jobbar du ju på.:idea:
Skynda långsamt.;) Kul att du gillade mitt exempel på foderstat.:)

Även om du inte kan jobba i paddock eller gå ut i skogen pga is och sörja är det bra om du kan fortsätta göra långa skrittpromenader. Det bränner fett och är skonsam träning. Du kan ju göra lite dressyrövningar som öppna och skänkelvikningar för att ytterligare stärka upp rygg och rumpa. Det ger mer än vad man tror. Skritt är en underskattad gångart, men det går att göra dessa övningar även ute på vägarna. Fortsätt kämpa.:bow:

Jag kämpar själv med mina små tjockisar. Analysen på mitt grovfoder stämde inte alls. Enl säljaren var det kanonvärden, skulle bara behöva ge minimalt med grovfoder för att täcka alla behov. Men det funkade inte. Hästarna var hungriga och blev bara bukiga. Jag har fått ge dubblet så mycket grovfoder som analysen visade + soja och kraftfoder. Det har varit ett pusslande för att få det att gå ihop. Jag får hoppas att sommarens grovfoder blir bättre.

Jaså okej har du mätt nåt med vikt måttband?
vad har du förändrat är det mer motion bara eller varför började han gå ner i vikt?

Jo använt viktmått band...Tror det var ca 518 cm när vi började nu ligger det på ca 434 cm tror ja :)

Han har haft hov problem förra sommaren. Så han stog i princip mellan maj till september 2008. Så efter det så började jag sätta i gång honom lugnt och försiktigt. Så nu e vi ungefär där vi vill vara vikt mässigt. Nu ska vi bara fixa lite mer muskler också :)

Det syntes verkligen skillnad på dina pållar också. Bra jobbat :)

Jag tycker han ser helt ok ut i hull nu. Nu är det bara musklerna som ska bli bättre, men det jobbar du ju på.:idea:
Skynda långsamt.;) Kul att du gillade mitt exempel på foderstat.:)

Även om du inte kan jobba i paddock eller gå ut i skogen pga is och sörja är det bra om du kan fortsätta göra långa skrittpromenader. Det bränner fett och är skonsam träning. Du kan ju göra lite dressyrövningar som öppna och skänkelvikningar för att ytterligare stärka upp rygg och rumpa. Det ger mer än vad man tror. Skritt är en underskattad gångart, men det går att göra dessa övningar även ute på vägarna. Fortsätt kämpa.:bow:

Jag kämpar själv med mina små tjockisar. Analysen på mitt grovfoder stämde inte alls. Enl säljaren var det kanonvärden, skulle bara behöva ge minimalt med grovfoder för att täcka alla behov. Men det funkade inte. Hästarna var hungriga och blev bara bukiga. Jag har fått ge dubblet så mycket grovfoder som analysen visade + soja och kraftfoder. Det har varit ett pusslande för att få det att gå ihop. Jag får hoppas att sommarens grovfoder blir bättre.

Ja den har fungerat jätte bra.Tack för hjälpen :bow:

Jo skritt promenader brukar vi ta både för motion och bilträning. Han är inte riktigt trafiksäker. Men nu är det så halt så nu vågar jag inte gå bredvid.

Skäms för att säga det men han kan inte öppna eller skänkelvikning :o Liten otränad kille jag har tyvärr.

Vi red ut lite i dag på en väg på åkern. Vi började trava å hästen börjar söka huvudet neråt och emellanåt kom ryggen upp riktigt bra :love: Sen galopperade vi han var pigg i början så bocksprången höll på att skjuta mej ur sadeln men sen blev det mer lugnt och till och med då sökte han sej lite neråt och i bland kom ryggen upp.
Blev riktigt inponerad av min Pojke i dag trots lite busigheter. Han var rädd för en snöhög. :rofl:

Lycka till med dina hästar å deras mat.

Tänkte att ni skulle få jämför bilder från ungefär den här tiden förra året i år och se om ni ser nån skillnad...både positiv och negativ.

Förra året!
DSCF0013.jpg

Från i helgen
DSCF0015-9.jpg

Hur går det för er andra då som lagt upp bilder på era hästar förut i den här tråden?

Jag tycker den ser jättelagom ut nu:) SOm en fjording ska se ut. Klart den kan vara mer trimmad om den ska hopptränas eller av andra orsaker behöver vara i högform, men annars tycker jag den ser jättebra ut. :)

Men en grej bara, va fasen hade hänt med manen på kortet från förra året?:eek::p

Jag tycker den ser jättelagom ut nu:) SOm en fjording ska se ut. Klart den kan vara mer trimmad om den ska hopptränas eller av andra orsaker behöver vara i högform, men annars tycker jag den ser jättebra ut. :)

Men en grej bara, va fasen hade hänt med manen på kortet från förra året?:eek::p

Nej han ska inte tävlas eller nå...vi bara lullar runt i skogen vi och försöker träna lite på ridbana för skojs skulle :)

Ja du :o man kan nog säga att ja inte riktigt hade fått in rätta manklippar tagen då :o Den ser bättre ut nu iaf då? :p

Är denna häst tjock? fet? Bukig? Omusklad?
Ja vad tycker ni efter vad man kan se på bilden? Och det är bara hullet jag undrar över...sen lite tips kanske för hur jag kan få det att se bättre ut...

DSCF0002-3.jpg

Han/ hon är ju inte överdrivet fet, denna rasen ska inte vara helt slank.
Min ponny har också svårt att hålla vikten :p,det är så med en del ponnyraser och grövre hästraser.
Det betyder inte att du övergöder din häst bara för att han/ hon är överviktig.
Han ser ut att må bra ialla fall:)

Menar du från den där bilden du hade med i inlägget då eller den jag lade in i går?? :confused:

Viktmåttbandet ligger på ca 426 kilo nu...fast jag vet inte hur mycket man ska lita på dom viktmässigt??

Men han har ju gått från ca 520 på det till 426 då typ...så ner måste han ju ha gått iaf :)

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 302
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka