Vad är denna häst??

Sv: Vad är denna häst??

Nej han ska inte tävlas eller nå...vi bara lullar runt i skogen vi och försöker träna lite på ridbana för skojs skulle :)

Ja du :o man kan nog säga att ja inte riktigt hade fått in rätta manklippar tagen då :o Den ser bättre ut nu iaf då? :p

Ja på kortet från det här året ser den skitfin ut!:)

Vilken förändring det har blivit. Jättebra jobbat. Kul att höra att mina råd gjorde nytta.

Lite Ot men ändå relevant.
Din häst hade troligen fång förra året.
Din hovis har gjort ett bra jobb med att få tillbaka tån, men den måste sänkas i trakten. Den är både för hög o då för lång.
t o m längre än tån.

Det är viktigt att nu hålla den i trim för det finns annars stor risk för fång- igen.

Bra jobbat:bow:

Är denna häst tjock? fet? Bukig? Omusklad?
Ja vad tycker ni efter vad man kan se på bilden? Och det är bara hullet jag undrar över...sen lite tips kanske för hur jag kan få det att se bättre ut...

DSCF0002-3.jpg

Jodå, en liten tjockis är det allt ;). Orkade bara läsa några sidor och foderfrågan anser jag inte att jag har något att tillägga.

När du satt igång honom så är mitt tips att trava en massa i skog och mark. Galopp tror jag knappast är någon idé då han förmodligen kommer bli trött innan det hinner ge effekt. Tänk gärna distans, hur länge han orkar trava innan han saktar ner och skriv ner för att hålla statistik. Det är bra av flera anledningar, dels så ser du tydligare förbättringar (bra för motivationen) och dels så är chansen större att du märker ifall han plötsligt bli slöare igen så tempos måste dras ner på.

Missade att det var en gammal tråd och att hästen gått ner i vikt.... Så tipset blir ju lite snevridet ;)

Lite Ot men ändå relevant.
Din häst hade troligen fång förra året.
Din hovis har gjort ett bra jobb med att få tillbaka tån, men den måste sänkas i trakten. Den är både för hög o då för lång.
t o m längre än tån.

Det är viktigt att nu hålla den i trim för det finns annars stor risk för fång- igen.

Bra jobbat:bow:

Japp han hade fång förra sen sommaren. Och har som tur var klarat sej än så länge i år.

Det är tack vare min hovis som min pålle lever i dag känns det som. För innan fånget var det andra problem med hovarna som hovis också fixade. Bra med gamla huskurer som han lärde sig när han var ung: Är över 80år nu hovis :):bow:

Japp trimmas ska han göra :) Inga problem det inte...vi vill ha inte ha nå mera fång!!

Föresten...vilken av bilderna jag har lagt upp ser du det där med hovarna?? Tänkte om det var en av dom gamla eller den från förra veckan...hovis kanske har fixat det redan menade jag.

Senast ändrad:

Lusern ÄR ett grovfoder....

Ta bort betforn den är säkert helt onödig, bara en massa energi som inte behövs, den läggs bara på hullet.
Man ska inte svälta en häst så ge hö och lusern du samt dom mineraler som behövs, sen gäller det bara att motionera rätt. Hästen ska jobba i rätt form för att du ska komma åt magmusklerna och på så vis kunna jobba bort magen. Det är väldigt nyttigt att gå rakt ut i skogen så hästen får lyfta på fötterna, klättra är också mycket bra men det ska inte vara något springade upp och ner. Gå lugnt, gör halt mitt i backen osv osv... bara att jobba på.

lägger betfor på hullet?

Så här se han ut i dag:
DSCF0018-4.jpg

Är det någon skillnad??[/QUOTE]

Hej
Hästen är väldigt fin nu i hullet mot innan.
Men trakterna är tokhöga fram :crazy:
Lätt hänt då de gärna blir det efter att en häst haft fång men det är inte bra att hovbenet får den branta lutningen inuti hoven.

Hur ser han ut nu när han går på sommarbete då?

DSCF0015-16.jpg

DSCF0014-17.jpg

Bilderna är tagen för en vecka sedan!

Tjusig kille du har, tycker han e vacker och inte alls fet, fjordhästen ändrar sig hela tiden under året och man får fodra med ögat, har flera olika varianter hemma.:cool:

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 302
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 058
Senast: fio
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka