Vad är denna häst??

Sv: Vad är denna häst??

Jo fjordingar verkar ju bara behöva se på mat för att lägga på sej lite extra.

Men sen säger jag ju inte att min pålle är perfekt nu...utan vi jobba fortfarande på nedgången och kommer väl att få göra hela livet.
Det jag ville veta var om det går åt rätt håll eller om jag arbetar med honom förgäves typ.

Det går absolut åt rätt håll.

Men måste du ha honom på bete?
Jag har inte mina bantningshästar på bete. De går i en hage där de gått sedan förra sommaren, så det finns inte mycket till gräs. Den enda går dessutom med betesbegränsare. sen står de inne nästan 12 h för att inte äta hela dygnet (med lite hö) och för att slippa insekterna dagtid.

Du får nog mycket bättre resultat om din häst inte går på bete.

Inte vet jag om man kanske kan kalla det bete precis...men vi flyttar upp dom till stallägarens sommarstuga i början på sommaren och tar hem dom i slutet av sommaren om några veckor typ.

Dom går ute dygnet runt men i princip i skogshagar och lite ängar så det är inte så mycket mat så dom kan äta sig riktigt smällfeta på. Sen brukar jag motionera honom varannan dag ungefär. Olika om det blir körning med rockarden, ridning eller så kanske vi tar en promenad lite off roads.

Men hörrni tips och råd om hur jag får honom i bättre form??

Mat tips är inte så aktuellt än för han går bara på gräs än...

Men motions tips å så :)

Ja det lär han ju få...det brukade han få i våras men nu i sommar har jag visst trappat ner lite...varför vet jag inte...lat matte kanske :o

Hur skulle du lägga upp motioneringen på ett bra sätt? Vi rider mest ute i skogen. Men gärna tips på bra motion!

Hur skulle du lägga upp motioneringen på ett bra sätt? Vi rider mest ute i skogen. Men gärna tips på bra motion!

Off-road ute i skogen så han får kliva på ordentligt. Intervallträning i galopp. Klättring. Låååååååånga skrittrundor.

Detta är vad jag tänkt göra med min stora som behöver gå ner några kilo. :angel:

Om du inte är lat ca var tredje dag har jag ett program som jag ska köra igång med min ponny i nästa vecka.
Det går ut på att man travar i rejält tempo (dock inte mjölksyrefort, utan bara "lagom jobbigt utan att såsa") var tredje dag i tolv veckor.
Första två veckorna är passen 30 minuter långa + 10 min skritt före och efter. Därefter ökar man travtiden med 6 min varannan vecka för att de sista två veckorna trava i 60 minuter.
I kombination med en bra foderstat hade hästarna i studien tappat över 50 kg på tre månader. De hade visserligen joggat på löpband, så jag sänkte tempot lite dels för terrängen är mer kuperad, hästen har ryttare eller vagn, dels är min häst mindre än hästarna i den studien. De joggade i 4 m/sek. Min får väl ligga på 3.

Studien hette någonting med "Dietary manipulation in obese horses". Scholar.google.se där hittar man den efter lite sökande.

Off-road brukar vi gå i bland...
Intervallträning....inte riktigt...hur gör man det på bra sätt??
Klättrar gör vi när vi hittar backar
Långpromenad tog vi i kväll :)

Även om du inte kan jobba i paddock eller gå ut i skogen pga is och sörja är det bra om du kan fortsätta göra långa skrittpromenader. Det bränner fett och är skonsam träning. Du kan ju göra lite dressyrövningar som öppna och skänkelvikningar för att ytterligare stärka upp rygg och rumpa. Det ger mer än vad man tror. Skritt är en underskattad gångart, men det går att göra dessa övningar även ute på vägarna. Fortsätt kämpa.:bow:

QUOTE]

:bow: oo va jag håller med :D
dessutom tycker jag det ser ut som hästen har veka kotor i alla fall på detta kort kanske har fel (A)
vet i alla fall att det är ganska vanligt på fjording modell "classic" ;)
Därför är det extra viktigt att han inte blir för tung, o för veka kotor är det skritt på raka sträckor som gäller. (När min kom upp i åldern fick han skritta 40-45 min innan vi börja trava, linement o raka sträckor gjorde susen)

annars tycker jag inte det ser alltför illa ut, har sett värre bukighet och när han satt lite muskler blir han nog fin ;) annarstycker jag han håller upp sig fint i rygg, ingen svank. Lite muskler bara :love:

Off-road brukar vi gå i bland...
Intervallträning....inte riktigt...hur gör man det på bra sätt??
Klättrar gör vi när vi hittar backar
Långpromenad tog vi i kväll :)

Intervall är ju tex galoppera 2 min, skritt 1 min. Och sen upprepar man det. I början kanske 2 intervaller räcker och sen kan man öka antalet upprepningar och/eller göra varje intervall längre.

:bow: oo va jag håller med :D
dessutom tycker jag det ser ut som hästen har veka kotor i alla fall på detta kort kanske har fel (A)
vet i alla fall att det är ganska vanligt på fjording modell "classic" ;)
Därför är det extra viktigt att han inte blir för tung, o för veka kotor är det skritt på raka sträckor som gäller. (När min kom upp i åldern fick han skritta 40-45 min innan vi börja trava, linement o raka sträckor gjorde susen)

annars tycker jag inte det ser alltför illa ut, har sett värre bukighet och när han satt lite muskler blir han nog fin ;) annarstycker jag han håller upp sig fint i rygg, ingen svank. Lite muskler bara :love:

Veka kotar har jag aldrig märkt av men det kan han säkert ha ändå...

Skrittar gör vi mycket tycker jag iaf...jag brukar kombinera min motion med pållen så vi går ut och går tillsammans :)

Va bra att det inte ser allt för illa ut :p Kanske finns lite hopp för oss iaf då :D

Senast ändrad:

Intervall är ju tex galoppera 2 min, skritt 1 min. Och sen upprepar man det. I början kanske 2 intervaller räcker och sen kan man öka antalet upprepningar och/eller göra varje intervall längre.

Jo intervaller vet ja vad det var men tänkte vad som var bra att börja med...

Okej galoppera 2 min skritta 1 min :) Ska testas. Nästan allt testas för en slimmare pålle :)

I dag tömkörde jag pålle lite grann...lite offroad och lite på volt. Sen fick han trava lite över en lite björk för att lyfta lite på benen sen la jag up björken så han fick hoppa lite.

Är det bra träning också eller förstår jag mer än bygger upp??

Jo intervaller vet ja vad det var men tänkte vad som var bra att börja med...

Okej galoppera 2 min skritta 1 min :) Ska testas. Nästan allt testas för en slimmare pålle :)

Vet inte om just 2 + 1 min passar din pålle. Beror ju på hans grundkondis. :) Du får testa dig fram.

hej! Japp detta ä vanligt...hos mig med:). ger nån näve krafft och mineraler plus hö vintertid beroende på jobb. men det brukar räcka med lite krafft. dessa hästar ska ju gå på karjt underlag såsom skogsmark, ljun g eller fjäll;) vi får göra vårt bästa, lycka till

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 356
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 657
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär... 2
Svar
20
· Visningar
2 086
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka