Vad är denna häst??

Sv: Vad är denna häst??

I dag blev det en promenad på ca 1 timme....tar det någon eller skulle vi ha varit ute längre?

Har ni nå bra tips på vad jag kan hitta på med honom i morgon? Tänkte rida eller köra honom...lite tips kanske vad man kan hitta på ute när han kör eller rider. Kanske för att förhöja förbränningen å så där :)

Hej! Jag tycker det är jättebra att rida rakt ut i skogen, vik av från dom vanliga stigarna klättra över bergknallar, gå slalom mellan träden, lägg små volter runt stenar och stubbar. Gör det lite besvärligt, ta omvägar istället för genvägar.

Titta dig omkring i skogen eller var du befinner dig och bestäm i förväg att där framme lägger jag en volt, eller vid den stenen gör jag en halt. Han kommer garanterat bli mer flåsis om du krånglar till det med grejer under tiden.

Låt honom skritta mycket på lång tygel för att hitta balansen i sin kropp och för att senare orka bära sig bättre. Och om du bara skrittar ett pass tycker jag du kan vara ute längre än 1h. Vet inte om det va till nån hjälp men hoppas det. Lycka till!

Hej! Jag tycker det är jättebra att rida rakt ut i skogen, vik av från dom vanliga stigarna klättra över bergknallar, gå slalom mellan träden, lägg små volter runt stenar och stubbar. Gör det lite besvärligt, ta omvägar istället för genvägar.

Titta dig omkring i skogen eller var du befinner dig och bestäm i förväg att där framme lägger jag en volt, eller vid den stenen gör jag en halt. Han kommer garanterat bli mer flåsis om du krånglar till det med grejer under tiden.

Låt honom skritta mycket på lång tygel för att hitta balansen i sin kropp och för att senare orka bära sig bättre. Och om du bara skrittar ett pass tycker jag du kan vara ute längre än 1h. Vet inte om det va till nån hjälp men hoppas det. Lycka till!

Där jag har pållen nu vågar jag inte riktigt avvika för långt från stigar och så får då kanske jag inte hittar tillbaka..det får bli mera sånt när vi kommer tillbaka till vanliga stallet. Där känner jag mig mer hemma.

Men det där med volter och slalom och klättra lite brukar jag göra när jag tömkör och promenerar med honom. Kanske inte lika mycket när jag rider.

Jo skritta på lång tygel brukar han få göra.

Så det gör ingen nytta bara 1 timme?
Puh matte kommer få bättre flås hon med om pålle behöver promeneras längre än så för att göra nytta :D Fast hon har ju massa kilon som ska bort med så det är väl bara bra :p

Tack så mycket för tipsen...roligt med insperation :)

Har inte läst hela tråden men de tre sista sidorna och huvudinlägget.
Håller med den som skrev att h*n faktiskt inte såg någon egentlig skillnad på bilderna, det gjorde inte jag heller tyvärr.
Men jag tänkte mer på träningstips och hur man kan lägga upp det. Det är inte längden på passen som gör det utan det är hur man använder den tiden man sitter på hästen, vad man gör och hur hårt den arbetar. Jag tycker man ska varva mjölksyrepass med lättare pass, d.v.s. hårda och lätta pass och passa sig för att göra en sak flera dagar i rad. T.ex. rider jag aldrig mer än 3 dagar dressyr och gör jag det är det 2 dagar av något annat, t.ex. långtur i skogen och cavaletti, hela tiden se till att man varierar träningen, underlaget o.s.v.
Jag kan ta mig själv som exempel bara för att det är enkelt. 2 dagar dressyr - 1 dag i skogen - 1 dag cavaletti - 2 dagar dressyr - 2 dagar i skogen - vila - 1 dag cavaletti - 1 dag i skogen - 2 dagar dressyr - 1 dag vila o.s.v. så man inte nöter på det hela tiden. När jag jobbar på det viset blir han väldigt sällan stel eller så, han håller sig fin i kroppen och alert för arbete. Också viktigt att blanda in sådana saker som hästen tycker är kul, den ska få känna att den gör något den är duktig på!
Och skogen betyder inte alltid samma sak för mig, ibland kanske vi bara skrittar och klättrar, ibland är det galopp på skogsvägarna, ibland är det galopp runt åkrarna o.s.v. Man kan rida mycket övergångar i skogen om man har tillgång till bra skogsvägar. Det bästa är dock om man har ett sandtag där det är okej att rida, det ger en väldigt bra träning och hästen blir stark, man får börja lite lätt dock men de brukar vara ganska snabba på att få en bra kondition när man väl sätter igång.
Både jag och min häst mår bra att få variera oss, dessutom tror jag att varierad ridning och träning ger tillbaka mer i det man håller på med, i mitt fall dressyr. Han får en helt annan styrka i o m att han får träna mycket med bommar och mycket kondition.
Sen är det ju som så att muskler byggs i vila så vilan är viktig. Då och då får min häst en lugnare period när vi kanske bara skrittar ut i skogen ett par dagar, sedan några galoppdagar på åkern och så kanske man kör på igen med träning o.s.v.
Ett bra tips om du vill bli inspirerad med vad du kan göra (förstod det som att du mest red ut o.s.v.?) är att läsa trådar om folks veckoscheman, kanske någon har något du kan göra som lockar.
Att promenera med hästen gör inte så mycket till eller från om du inte går i ordentligt rask takt (när jag går med min är jag helt slut när vi kommer tillbaka, promenerar 30-45 minuter i varierande terräng sas, ibland kör vi klätterbacken tillsammans).
Jag har alltid tänkt på det så här och har stått utan ridhus eller ridbana i perioder och ändå tränat och tävlat, det gäller bara att se möjligheterna i vad man har att tillgå!

Håller med ovanstående om just vikten av varierad träning. Sen är det ju olika hur man lägger upp det men jag tycker jag får mkt bättre träningsresultat när jag istället rider kanske tre dagar på raken och sedan ger vila på en eller kanske två dagar beroende vad jag gjort.

Tycker det är mycket lättare att man planerar upp tre dagar direkt med varierad träning (ungefär som Breccia menar) och att man kör det ordentligt serdan kan ju hästen få en välförtjänt day off.

Just nu känns det som varför ska jag fortsätta försöka för det inte verkar göra någon nytta...har försökt sen i Nov och det har inte hänt någe eftersom hästen ser likadan ut som då :cry:

Sen känns det så konstigt eftersom jag tycker det syns på hästen...man får dra åt sadelgjorden mera hål. Hovslagaren sa att han var smalare i våras också...

Jag vet inte vilka ja ska tro på :confused:

Senast ändrad:

Nja ja vet inte... :(

Några bilder från i våras...

DSCF0002-15.jpg

DSCF0024-9.jpg

DSCF0017-10.jpg

DSCF0016-10.jpg

Är väl ingen skillnad antar jag?

För att gardera mig.. skulle jag rida/ köra den dagligen alt. släppa den på sämre bete- var sommar. Annars kommer du att kämpa i uppförsbacke- hela tiden.
Försöka att banta den efter betet o håll den så. Om den sen står inne nattetid- ge ingen frukost, utan låt den kämpa i 3-4 h för att få i sig motsvarande.

Okej...

Han kommer förhoppningvis kunna äta bara hö och mineraler i vinter....inge kraftfoder ska han ha iaf.

Det kommer att dröja ett bra tag innan dom får gå in på nätterna också.

Har skickat in höanalys så ska försöka fixa hjälp att fixa en bra foderstat till honom i vinter.

Senast ändrad:

Men hörrni ni som tycker han är så smällfet...lägg in en bild på en fjording i hans typ som ser ok ut så vet jag vad ja ska gå efter...

Jo den har jag sett är bilder på den på nån sida här innan(hon har varit med och kommenterat innan)...men sen visade någon en fjord i mer slimmad stil å som kommer min pålle aldrig bli han är för grov i sej för att bli det.

tycker f.ö inte att han är smällfet när jag tittar på de senaste bilderna.. fjordingar är grova, magen ser fin ut :)

Hej igen! Har inte läst hela tråden så jag vet inte vad som nämnts innan.
Jag är ingen expert på fjordingar men jag tror inte heller du kan få honom slimmad. Han är ju inte den typen, jobba för att han ska få en riktigt bra grunkondition istället. Och att få till en foderstat som han funkar på utan att du behöver känna dig orolig.

Sen tror jag att du måste försöka strukturera upp allt från början igen, tro lite mer på dig själv. Har en känsla av att du kommit in i lite fel tankar. Dom som har sett hästen live säger ju att det är skillnad, ta det som en morot, klappa dig själv på axeln och säg att då har det ju gjort nåt steg i rätt riktning i alla fall.

Gör en liten nystart, ställ inte för höga krav från början. Bestäm att nu ska hästen motioneras två dagar på raken planera upp dom dagarna. Det är mkt lättare att då dag två ta vid där du slutade. Sen ger du den ledigt en dag och sen på med två dagar igen. sen kan du öka det till tre dagar när du är motiverad. Rider man varannan dag så känns det som man varje gång får börja på ny kula(tycker jag). Sen har du ju alltid alternativet att köra hästen vilket jag förstod att du gjorde och det är ju toppen. Tipset är alltså strukturera upp, ställ inte för höga krav förrän motivationen är tillbaka! =)

Jo den har jag sett är bilder på den på nån sida här innan(hon har varit med och kommenterat innan)...men sen visade någon en fjord i mer slimmad stil å som kommer min pålle aldrig bli han är för grov i sej för att bli det.

Här är min Eikar i fint hull tycker jag. Och han är också väldigt grov av sig.
Lite väl tjock nu i och med bete mer muskler behövs väl också men vi jobbar på det hela tiden:).

26507158.jpg

27716293.jpg

Tillägger att på de senare bilderna tycker jag inte alls han var smällfet.

Svårt att se på bild också, men behöver känna och se med egna ögon. Han kan väl möjligen behöva konsekvent motion och bättre anpassad foderstat men det ser ju ut att vara på väg åt rätt håll.

Just nu äter han bara gräset ute...men det har ju varit många besked om det dära betforen...bra för magen å inte bra för magen...han har då klarat sej bra hela vintern med en näve betfor och späda ut mineralerna med.

Åh nån som inte tycker han är smällfet :p

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 302
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka