Sv: Vad är denna häst??
Har inte läst hela tråden men de tre sista sidorna och huvudinlägget.
Håller med den som skrev att h*n faktiskt inte såg någon egentlig skillnad på bilderna, det gjorde inte jag heller tyvärr.
Men jag tänkte mer på träningstips och hur man kan lägga upp det. Det är inte längden på passen som gör det utan det är hur man använder den tiden man sitter på hästen, vad man gör och hur hårt den arbetar. Jag tycker man ska varva mjölksyrepass med lättare pass, d.v.s. hårda och lätta pass och passa sig för att göra en sak flera dagar i rad. T.ex. rider jag aldrig mer än 3 dagar dressyr och gör jag det är det 2 dagar av något annat, t.ex. långtur i skogen och cavaletti, hela tiden se till att man varierar träningen, underlaget o.s.v.
Jag kan ta mig själv som exempel bara för att det är enkelt. 2 dagar dressyr - 1 dag i skogen - 1 dag cavaletti - 2 dagar dressyr - 2 dagar i skogen - vila - 1 dag cavaletti - 1 dag i skogen - 2 dagar dressyr - 1 dag vila o.s.v. så man inte nöter på det hela tiden. När jag jobbar på det viset blir han väldigt sällan stel eller så, han håller sig fin i kroppen och alert för arbete. Också viktigt att blanda in sådana saker som hästen tycker är kul, den ska få känna att den gör något den är duktig på!
Och skogen betyder inte alltid samma sak för mig, ibland kanske vi bara skrittar och klättrar, ibland är det galopp på skogsvägarna, ibland är det galopp runt åkrarna o.s.v. Man kan rida mycket övergångar i skogen om man har tillgång till bra skogsvägar. Det bästa är dock om man har ett sandtag där det är okej att rida, det ger en väldigt bra träning och hästen blir stark, man får börja lite lätt dock men de brukar vara ganska snabba på att få en bra kondition när man väl sätter igång.
Både jag och min häst mår bra att få variera oss, dessutom tror jag att varierad ridning och träning ger tillbaka mer i det man håller på med, i mitt fall dressyr. Han får en helt annan styrka i o m att han får träna mycket med bommar och mycket kondition.
Sen är det ju som så att muskler byggs i vila så vilan är viktig. Då och då får min häst en lugnare period när vi kanske bara skrittar ut i skogen ett par dagar, sedan några galoppdagar på åkern och så kanske man kör på igen med träning o.s.v.
Ett bra tips om du vill bli inspirerad med vad du kan göra (förstod det som att du mest red ut o.s.v.?) är att läsa trådar om folks veckoscheman, kanske någon har något du kan göra som lockar.
Att promenera med hästen gör inte så mycket till eller från om du inte går i ordentligt rask takt (när jag går med min är jag helt slut när vi kommer tillbaka, promenerar 30-45 minuter i varierande terräng sas, ibland kör vi klätterbacken tillsammans).
Jag har alltid tänkt på det så här och har stått utan ridhus eller ridbana i perioder och ändå tränat och tävlat, det gäller bara att se möjligheterna i vad man har att tillgå!