Sv: Vad är denna häst??
Hon är 1,37 i mankhöjd och har en matchvikt på 350 kg. Vintertid får hon max 40 MJ och minst 320 Smrp för att hålla hullet nere och musklerna på plats. Med ditt hö hade hon max kunnat få 4,5 kg hö för att ej gå över 40 MJ. Men 4,5 kg av det höt ger bara 189 Smrp. det saknas alltså 132 Smrp vilket är mer än en tredjedel av behovet. Skulle jag täcka proteinbehovet med enbart ditt hö skulle det bli 7,6 kg, men då det ger 67,6 MJ så skulle jag få en smällfet häst.
Med det höt kommer du antingen få en megafet häst eller en med proteinbrist beroende på hur mycket hö du ger. Nu vet jag ju inte hur mycket energi din häst behöver för att hålla hullet, men om jag jämför med vad min lättfödda islandshäst behöver.Nu har jag fått analys svaren...hjälp mej tyda
Torrsubstans 84 %
Smältbart råprotein 42 g/kg foder
Energi, foder 8,9 MJ/kg foder
Kalcium 2,1 g/kg foder
Fosfor 1,3 g/kg foder
Magnesium 0,9 g/kg torrfoder
Kalium 10,1 k/kg foder
------------------------------------------------------
Råprotein 86 g/kg torrsubstans
Smältbart råprotein 49 g/kg Torrsubstans
Energi 10,5 MJ/kg torrsubstans
Kalcium 2,5 g/kg Torrsubstans
Fosfor 1,6 g/kg Torrsubstans
Magnesium 1,0 g/kg Torrsubstans
Kalium 12,0 g/kg Torrsubstans
Bra eller dåligt hö?
Hon är 1,37 i mankhöjd och har en matchvikt på 350 kg. Vintertid får hon max 40 MJ och minst 320 Smrp för att hålla hullet nere och musklerna på plats. Med ditt hö hade hon max kunnat få 4,5 kg hö för att ej gå över 40 MJ. Men 4,5 kg av det höt ger bara 189 Smrp. det saknas alltså 132 Smrp vilket är mer än en tredjedel av behovet. Skulle jag täcka proteinbehovet med enbart ditt hö skulle det bli 7,6 kg, men då det ger 67,6 MJ så skulle jag få en smällfet häst.