Vad är denna häst??

Sv: Vad är denna häst??

Nu har jag fått analys svaren...hjälp mej tyda :)

Torrsubstans 84 %
Smältbart råprotein 42 g/kg foder
Energi, foder 8,9 MJ/kg foder
Kalcium 2,1 g/kg foder
Fosfor 1,3 g/kg foder
Magnesium 0,9 g/kg torrfoder
Kalium 10,1 k/kg foder
------------------------------------------------------
Råprotein 86 g/kg torrsubstans
Smältbart råprotein 49 g/kg Torrsubstans
Energi 10,5 MJ/kg torrsubstans
Kalcium 2,5 g/kg Torrsubstans
Fosfor 1,6 g/kg Torrsubstans
Magnesium 1,0 g/kg Torrsubstans
Kalium 12,0 g/kg Torrsubstans

Bra eller dåligt hö?
Med det höt kommer du antingen få en megafet häst eller en med proteinbrist beroende på hur mycket hö du ger. Nu vet jag ju inte hur mycket energi din häst behöver för att hålla hullet, men om jag jämför med vad min lättfödda islandshäst behöver.

Hon är 1,37 i mankhöjd och har en matchvikt på 350 kg. Vintertid får hon max 40 MJ och minst 320 Smrp för att hålla hullet nere och musklerna på plats. Med ditt hö hade hon max kunnat få 4,5 kg hö för att ej gå över 40 MJ. Men 4,5 kg av det höt ger bara 189 Smrp. det saknas alltså 132 Smrp vilket är mer än en tredjedel av behovet. Skulle jag täcka proteinbehovet med enbart ditt hö skulle det bli 7,6 kg, men då det ger 67,6 MJ så skulle jag få en smällfet häst.

Det är absolut på rätt väg, jobba ännu lite hårdare och be om hjälp att räkna ut en bra foderstat så kommer det att lösa sig så fint så:love:.

Du skulle sett Eikar i höstas efter betet;). Han var väldigt rund (och ja det fanns orsaker att det inte var så lätt att banta som jag önskat, men det är inget jag vill gå in på nu;)).

Jaså va bra att nå tycker det iaf... ;)
Japp hjälp med foderstat har jag fått nu samma som hjälpte mej förra året..se hur hon läser det med det dära höet :)

Med det höt kommer du antingen få en megafet häst eller en med proteinbrist beroende på hur mycket hö du ger. Nu vet jag ju inte hur mycket energi din häst behöver för att hålla hullet, men om jag jämför med vad min lättfödda islandshäst behöver.

Hon är 1,37 i mankhöjd och har en matchvikt på 350 kg. Vintertid får hon max 40 MJ och minst 320 Smrp för att hålla hullet nere och musklerna på plats. Med ditt hö hade hon max kunnat få 4,5 kg hö för att ej gå över 40 MJ. Men 4,5 kg av det höt ger bara 189 Smrp. det saknas alltså 132 Smrp vilket är mer än en tredjedel av behovet. Skulle jag täcka proteinbehovet med enbart ditt hö skulle det bli 7,6 kg, men då det ger 67,6 MJ så skulle jag få en smällfet häst.

Det där löser sej på någe sätt skulle jag tro. Litar fullt på min foderhjälpreda :)

Problemet är att det är precis som Hjartagna säger. Och det löser sig inte om du inte endera ska ge pyttelita hö och rätt mycket proteintillskott, eller ge vettigt med hö och få en fet häst.

Inte ens foderhjälpredor kan trolla. Ett hö med låg kvot mellan protein och energi är en veritabel mardröm på en lättfödd häst, hur duktig man än är.

Det blir ännu värre med halm. Halm är BARA energi och inget protein. Så halm + lågkvotshö = ännu värre.

Då är det bättre att t ex skita i höet och servera en kombination av halm och lucernhack.

Men halmen + ditt hö bara förvärrar ett redan taskigt läge - tyvärr.

Kan tyvärr bara hålla med föregående talare om höet..

Sitter i samma potta med ett hö på 9 MJ och 53 g protein. Jag har löst det genom att ge 0,5 kg hö och 3 kg halm och så mycket lucern jag har råd med. Ett jäkla pusslande för att få ihop det!
Rapskaka ska jag kika på senare till vintern när foderstaten börjar bli aktuell. Än så länge finns det gräs, då är det bara en hötuss inne som gäller.

Det hade ju varit bra om hästen antingen inte stod på halm eller inte åt av den, för precis som alexandra säger försämrar det kvoten och ger ännu mer energiintag.
Fått rådet av en veterinär en gång att ge enabrt halm till hästen, inget annat än halm. Lyssna aldrig på såna råd. Häststackaren tappade musklerna på nolltid men magen var runt och dallrande som vanligt.

Jag gjorde misstaget igår att släppa hästen i en hage med mer gräs, bara över dagen medan vi flyttade två andra hästar till deras hemstall. Oj vilken rund häst jag hämtade in på kvällen! Vi ska ligga i hårdträning från och med nu, med två pass om dagen och betesreducerare på kort gräs om dagarna, inne om natten med en tuss hö. På tisdag startar vi dessutom vårt tolvveckors-travprogram, får se om det ger några önskade resultat.

Det blir ännu värre med halm. Halm är BARA energi och inget protein. Så halm + lågkvotshö = ännu värre.

Då är det bättre att t ex skita i höet och servera en kombination av halm och lucernhack.

Men halmen + ditt hö bara förvärrar ett redan taskigt läge - tyvärr.
Hur motiverar du detta?

Det är lägre energi i halmen plus att det är mindre smakligt- hästen äter inte bara för att det är gott.

Man MÅSTE inte ligga på överskott på protein på en tjock häst. Sen har i det här med individen- alla har inte tabellbehov.

Hur motiverar du detta?

Det är lägre energi i halmen plus att det är mindre smakligt- hästen äter inte bara för att det är gott.

Man MÅSTE inte ligga på överskott på protein på en tjock häst. Sen har i det här med individen- alla har inte tabellbehov.

Hästens GRUNDbehov av protein täcks inte på den mängd hö som täcker MJ-behovet. Att tillföra halm, ger inte ett gram protein, men ännu mer MJ. Man kommer ännu högre i MJ, men är inte ett dugg närmare täcka underhållsbehovet av protein.

Att däremot ge tex halm + lucernhack och skita i höet eller ge bara liten mängd hö blir oftast bättre. Man kan täcka proteinbehovet men utan att få en massa överskottsMJ, och man kan ge hästen en vettig grovfodergiva.

Nä men du som är så proteinfixerad o då tar hur mkt extraenergi med på köpet kanske kan se till vad som nu finns.

Man kan ge en del hö- där du får med en hel del protein o sen ge halm o ev lusern. Man behöver inte förkasta höt helt o hållet.

Sen ang. energiBEHOVET är det nästan obefintligt.
Återigen. Du vet inte vad underhållet av protein är för varje individ- likväl energin. Tabellerna är ett riktvärde o har alldeles för litet utrymme för variabler.

Man måste lyfta blicken från tabellen o se hur hästen fungerar o då revidera.

Det är inte mer än marginella avvikelser neråt vad gäller underhållsbehov för protein för hästar/ponnyer.

MJ kan variera mycket, åt båda hållen, och hästar kan ha ett betydligt högre proteinbehov än tabellerna säger. Men neråt är det högst marginella individuella skillnader.

Att 'ta vad man har' och inte justera proteinintaget innebär en proteinbrist, och även om jag vet att du tycker ett dylikt bristtillstånd är okej så gör inte resten av världen inkl expertisen det.

Dvs man tar sitt ansvar och löser det på ett sätt som ger så få extraMJ som möjligt men tillgodoser behovet. Hur kan man välja själv.

Det går utmärkt ge halm och lucern t ex och uppnå båda två, om man har en häst som äter halm vilket TS har. Men visst, det blir dyrare än höet på skullen. Men om man inte anpassar grovfoderinköp efter individ, får man korrigera det dyra sättet sen.

Hon skulle kunna fixa till en bra foderstat sa hon och jag litar på henne så jag tror det kommer bli lika bra som han hade förra vinter :)

Bilden från först inlägget jag la in i tråden!
DSCF0002-3.jpg

Bild från i dag
DSCF0025-11.jpg

Såhär ser han ut nu:

DSCF0001-29.jpg

DSCF0004-28.jpg

DSCF0027-10.jpg

DSCF0028-9.jpg

Någon skillnad eller samma tjocka feta häst som innan??

En Fjordis, dom är gooa :d
Orka inte läsa alla.
Foderstat:
Hö = 5-6kg. (kan drygg utt med havrehalm)
Vätten
Slicksten
Appel/Morot ibland
MYCKET MOTION :banana:
Az

P.S.
IGEN LUCERN!
IGEN BETFÖR
ETT NÄVA EL TVÅ HÄVRE EFTER DIN RIDTUR.

Senast ändrad av en moderator:

Foderstaten är fixad...så det är inge problem...Havre och betfor får han inte. Luser hackad strå kommer han nog att äta i vinter.

Inte för att låta dum men jag frågade inte efter foderstat utan jag frågade hur ni tyckte han såg ut nu :)

Ingen jätteskillnad. Men mindre bukig och han ser ut att ha gått ner lite i vikt. Bra jobbat - kämpa på :banana:!

Har han hållt igång under sommaren? Min fick gå på bete och ser nu ut som en flodhäst :(. (Han hade ok hull innan.) Så det är mkt. fokus på motionsbiten så han får upp kondisen och hoppas hoppas han går ner i vikt snart. Sen ska jag inte proppa i han en massa foder, fast man vill gärna ge... Men, men nånstanns måste man ta sig i kragen och göra nåt åt fetman.

Det går väl åt rätt håll iaf då :)

Japp han har varit i gång hela sommare mer eller mindre.

tycker visst det är skillnad på den första bilden och de sista här nu!
visst kan han säkert bli ännu lite tunnare din söta fjordis, men nu kunde man ju se en antydan till muskler iaf:)
o vilken underbar hals han ahr!! kanske måste skaffa en egen fjordis nu...:angel:

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 302
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka