Vad är denna häst??

Sv: Vad är denna häst??

jag tycker det är skillnad!! Duktig du är! Men det är ganska mycket kvar... Men jag tycker du är duktig som försöker! :)

Kan du inte börja mäta med måttband? :idea: Mäta runt magen vid sadelgjorden och sen "bukmåttet", alltså där hästen är som rundast om magen. Om du gör det en gång i veckan så ser du om det går ner eller upp? :)

Va roligt att det syns lite skillnad iaf...

Ja mäter med viktmåttband...iaf vid sadelgjorden...ska börja vid buken också.

Men i nov förra året så var sadelgjordmåttet i kg ca520 nu ligger det på ca 445kg. Så lite har det ju hänt sen nov fast det kanske inte syns så bra på bild.

Men tack för tipset ska börja mäta buken också :)

Jag mäter båda måtten en gång i veckan och jag har märkt stor skillnad framförallt på buken :) Men då får du tänka i cm och inte i kg ;)

Och det är stor skillnad på 520 och 445! Även om man kanske inte alltid ska lita på att kg stämmer. Om de stämde skulle min shettis väga 300 kg :p

Nä tror inte kilona stämmer men det har ju hänt något iaf.
Visst ja nu glömde jag mäta i dag får göra det i morgon istället.

Hur motionerar du din då för att få bra resultat? Se om man kan få nå bra tips som jag inte tänkt på :)

Jag har egentligen inte tid/ork att motionera mina två bantisar så mkt som det skulle behövas.
Shettisen fick fång i våras så då fick hon snabb-bantas för att klara fången bättre. Sen har hon haft en betesbegränsare på sig JÄMT när hon har gått ute i hagen. Araben har stått i mer än två år, så hon hade blivit fet. Men hon har varit igång sen i november. Hon får också gå med betesbegränsare jämt i hagen. Nåja, nästan iaf. Någon timme kan hon få vara utan/dygn. Och sen står de inne på nätterna 10-12 h med halm, en liiiiiitenn tuss hö + lusern för att täcka proteinbehovet.

Så mitt tips är en betesbegränsare/munkorg för att begränsa betesintaget. Men de kan ändå äta lite :)

Ang. motion, så min arab har jag ridit rätt ut i skogen. Inga stigar, utan kringelkrokar runt träd, över pinnar/kvistar och granris m.m., upp och ner för backar och berg. Det har gett en mkt smidigare och lite mindre fet häst för mig iaf + betesbegränsare!

Vette tusen om betesreducerare fungerar för oss...hoppas jag hittar någon jag kan låna av och testa för min pålle är expert på att få av sej grimmor och flygskydd i ett naffs och jag vet inte han kanske är lika duktig att ta av sej reduceraren?

Vi gör också så i skogen i bland...sen försöker vi träna upp dressyren...hoppar lite grann och kör sällan men hoppas att ja ska komma i gång med det mera. Å sen till vinter ska vi dra släde och pulsa i snön :)

Du får prova annars att fläta fast betesbegränsaren i manen! Eller ja, pannluggen blir det väl för din del ;)

Ja precis finns inte så mycket man att fläta i :p Ska nog kolla runt om någon har någon som ja kan få låna och testa om det fungerar :)

Ja du får göra det.. Annars vet jag inte riktigt hur man ska få fast den... Men du får väl fläta fast den i pannluggen "bakåt" så att säga :)

Jag tror det kan hjälpa dig och din häst :bump:

Jag håller med :) Sen ska man bara få lagom mängd grovfoder/kraftfoder för att hålla de i bra hull så de inte går upp mer ;)

Ja det med...jag har ju skit värden på höet för min pålle med :( Men jag hoppas vi löst det på ett bra sätt...får se sen när han går in och börjar äta inne.
Än så länge går han ute dygnet runt och äter bara gräs.

DSCF0028-9.jpg

Så där såg han ut i Sep 09

Så här ser han ut i dag:
Pojken.jpg

Nån skillnad?
Inte världens bästa bilder man nån skillnad negativ eller possitiv kanske syns!
Finns föer bilder bakåt i tråden att jämföra med också.

Senast ändrad:

Det är tyvärr lite mycket snö att åka släde nu. Annars hade vi nog åkt släde. Så släde blir det när snön packat i hop sej lite. Det roliga är att ni som ser honom på bild säger att han ser för hjävlig ut och dom ser honom i verkligheten säger att han ser bättre ut. Undrar vilka som har rätt mån tro?

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 302
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka