Vad är denna häst??

Sv: Vad är denna häst??

Ja min lätt födda och feta lilla guling e det nog synd om som har en matte som mej tror ja...för inget jag försöker med blir bra...

Men jag säger det igen det är bara ni som ser honom på kort som inte ser skillnad på honom. Veterinären och andra som träffat honom ser skillnad...

Senast ändrad:

men snälla du vi försöker hjälpa!
Och tydligen så ger du för mycket mat eftersom hästen fortfarande är fet. Räkna själv på hippocampus och se hur du kan ändra och sen försök komma igång och motionera. Att tycka synd om dig själv hjälper inte din häst ett dugg och ja det är säkert viss skillnad men det är mycket kvar att jobba med

Kom i gång och motionera?
Han motioners nästan varje dag nu i dagsläget. Så jag vet inte om jag kan motionera nå mera.

Det går ju inte att få till nå bra jue :cry:

Antingen så fyller jag inte minibehovet och bör öka foder givan....
Eller så e det för mycket energi :(
Eller båda två samtidigt...

Tugga lär han ju få göra..

Urcha gillar inte detta med foderstater ja för det bli aldrig bra...

jag läste nyss att du inte kunde för det var för mycket snö och för krångligt med ditt o datt men då missuppfattade jag nog.

hur motionerar du? se om du kan ändra det.

nej foderstater är inte lätt tyvärr

jag läste nyss att du inte kunde för det var för mycket snö och för krångligt med ditt o datt men då missuppfattade jag nog.

hur motionerar du? se om du kan ändra det.

nej foderstater är inte lätt tyvärr

Förut kunde jag inte...eller jo kunde kunde ja men lusten fanns inte...

Men ja försöker träna dressyr övningar på vägen vid stallet...plusar i snön...tömkör...ska köra släde om det töar bort lite snö...

Håller väl på 1 timme ungefär....hästen blir svettig men det är inte undra på med all vinterpäls han har heller...

Med det hö't och lättfödd häst (med fång), behöver du verkligen Lucern (eller kraftfoder överhuvud taget)?

Har din häst återkommande fång känningar? Jag funderade på Cushing när jag läste kommentarer ang nacken... Troligen ingenting men kanske värt att läsa på och fråga din veterinär om.

(f-låt om detta redan nämnts jag har inte läst alla inlägg i mitten)

Med det hö't och lättfödd häst (med fång), behöver du verkligen Lucern (eller kraftfoder överhuvud taget)?

Har din häst återkommande fång känningar? Jag funderade på Cushing när jag läste kommentarer ang nacken... Troligen ingenting men kanske värt att läsa på och fråga din veterinär om.

(f-låt om detta redan nämnts jag har inte läst alla inlägg i mitten)

Han haft fång bara en gång för 2 sensommrar sen.

Båda hästarna får för mkt mat.

Du har hö som skulle passa ett hårt tränande fullblod.

Byt ut halva höt mot halm o ge inget extra om de inte jobbar hårt- vilket ett är ett helt dagspass skogsarbete. De är gjorda för hårt arbete -arbetshästar o gör det inte av med en massa energi så blir de sådär.

Du vill ju oxå ha den på bra bete, så NU om någon gång är det dags att ta tag i det med hårdhandskarna. Leta redan nu efter sämre bete- skogsbete eller dylikt.

Menar... när inget eller väldigt lite har hänt på mer än ett år får man tänka om .. helt o hållet.

hoppas på att få se en tjusig fjording innan sommaren:laugh:

Jag tycker du ska göra såhär:
Foderstaten är mycket viktig, just för att din häst måste få tugga tillräckligt. Ge minimigåvan i TS hö, ev lite halm (om du hade), för att underhålla honom mera kan du ge honom kvistar osv att tugga på (gör vi också och det fungerar för att hålla de sysselsatta).
Ev kan du ta ett hö med annan analys som har mindre näring så du kan fodra lite mer för bukfyllans skull.
Ge mineraler och om något mer skulle behövas räkna noga, skulle strunta i allt som heter kraft (såvida inte brist på något kräver det som sagt). Det finns säkert andra bra program du kan räkna med som är lättare att förstå.

Sedan vad gäller motion, det ÄR ett helvete i snön. Försök att hålla igång en god grundkondition så gott det går, det som bränner mycket fett är skritta genom djupsnö och jogga honom i vagn om du har möjlighet (eller släde). När snön försvinner- satsa på rejäla tömkörningspass där han får jobba utan ryttarvikt, han är ju tung som han är och har nog mycket att fokusera på där redan, och då ser du hur och när han jobbar i en god form och kan få honom att sätta rätt muskler på rätt ställen mycket lättare. Muskler byter ju bort fettet och du skapar bättre förutsättningar för att han ska hålla en jämn figur.

Intervallträna i skogen, skritt-galopp osv, när hans kondis och underlaget tillåter.

Låt dig inte tryckas ner för att vissa alltid vet bättre, du har fått många goda råd och att hålla en fjordvalack i sina bästa år i normalhull är inte lätt. Ge inte upp, det SYNS skillnad om inte annat i fördelningen av proportionerna!

Sommar bete e inte så stora ploblem för dom går vid en gammal fäbod mitt skogen...alltså har dom typ bara skogshagar där.

Å ardennern har jag inte tid med så hon får se ut som hon gör...har mycket nog att motionera min egen ja.

Jag har fått till en bra foderstat nu enligt hippocampus. Får se hur den visar sej bli då.

Han kan knappt pulsa i snön nu juh går upp till magen på honom :P

Tömkör gör vi nu fast det finns snö...ska på en tömkörnings clinic me Anders E i slutet av denna månad så jag hoppas kunna lära mej lite mer om tömkörning då :)

Släde skulle ja gäna köra men för mycket snö på åkrarna och trångt efter vägarna :(

Jo du kondis har den där lilla gula saken där e det inte problem inte...enda problemet nu är att vi inte ha nå bra ställen att intervallträna på.
Men på sommarbetet finns det många långa vägar att intrevallträna på så det får väl vänta tills dess.

Ja men försök bara att inte ställa av honom helt och hållet, försök att skritta åtminstonde så han får upp lite flås, så kan du fixa det andra när snön ger med sig! Man får anpassa sig sånt här skitväder, har samma trubbel och ingen överviktig häst (än ;) ) men skulle gärna vilja hinna motionera och befästa lite mer i utbildningen innan han åker på hingststation...

Nej då han ska inte få stå helt och hållet iaf.

Och i dag skiner solen så då får man lite vår känslor och hopp om att snön snart kommer att börja tina lite grann ;)

Jag har fått till en bra foderstat nu enligt hippocampus. Får se hur den visar sej bli då.

Han kan knappt pulsa i snön nu juh går upp till magen på honom :P

Tömkör gör vi nu fast det finns snö...ska på en tömkörnings clinic me Anders E i slutet av denna månad så jag hoppas kunna lära mej lite mer om tömkörning då :)

Släde skulle ja gäna köra men för mycket snö på åkrarna och trångt efter vägarna :(

Jo du kondis har den där lilla gula saken där e det inte problem inte...enda problemet nu är att vi inte ha nå bra ställen att intervallträna på.
Men på sommarbetet finns det många långa vägar att intrevallträna på så det får väl vänta tills dess.
Fast det går inte att vänta hela vintern:crazy:

Trampa upp ett spår o rid den. Det ger mer motion än utan ryttare. Lättare för dig oxå.
Den orkar- ger arbete. Det är en häst vettu;)

Fast det går inte att vänta hela vintern:crazy:

Trampa upp ett spår o rid den. Det ger mer motion än utan ryttare. Lättare för dig oxå.
Den orkar- ger arbete. Det är en häst vettu;)

Tror du att jag inte motionerar honom?

Om du försöker hjälpa till så e du inte till så stor hjälp tyvärr...du gör mej mer irriterad med din besserwisser liknande stil.

Hästen rids på vägar och ute i snön...
Men släden sätter jag honom inte framför och plöjer i denna djupa snö så e det bara.
Han tömkörs och longeras. Ute i snön och på mer plogat underlag.

Senast ändrad:

*kl*

Hur får men i häst skrället mineraler???

Betfor: Nä duger inte blir nog för kladdigt.
Morötter: Slabbar för mycket så det blir för kladdigt då med :(
Bara mineraler: Nä duger inte heller...

Snart skiter jag i att ge honom mineraler.

ger du grus eller pellets? du kan ju testa att byta sort och se om det duger i annan form

Pellets ger vi dom...ja man kanske ska testa det i grusform...det har inte ja tänk på...tack för tipset :)

Sitter här och har fått i hop en bra foderstat åt min feta sak...men det går inte bra med ardennern...

Enligt hippocampus ska han äta för att gå ner i vikt:

5kg hö
1,5kg lusern
100g mineraler
Sen har han lite halm att plocka med i boxen...

Hon väger ju säker 700-800kg. Gör absolut ingenting. Hur jag än räknar får hon för mycket energi :confused:
Ja ja jag får fortsätta pussla...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 302
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
497
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka