Vad är denna häst??

Sv: Vad är denna häst??

ger du grus eller pellets? du kan ju testa att byta sort och se om det duger i annan form

Krafft miner vit fanns inte i granulat form :(

Så nu funderar jag på att byta till krafft miner blås granulat istället. Det fungerade i Fjordingens foderstat iaf.

Ny bild någon skillnad?

Bild0148.jpg

Hästen är fin, tycker jag, men har den inte väldigt märkliga hovar :confused:? Ser hiskeligt långa ut, eller är det bara en synvilla?

Just nu e dom lite långa hovis ska komma bara han har tid. Annars vet ja...hur se dom knepiga ut på för sätt?

De börjar ju nästan bli "bananformade" (viker sig uppåt i tån). Hur länge sedan var det du hade hovis ute?

Har precis hittat den här tråden, har skummat igenom hela men har mest kikat på bilderna. Vilken skillnad det blivit på hästen! Jättefin :)

Tycker dock, som någon annan också påpekat att hovarna ser lite märkliga ut. Har han haft fång? Ber om ursäkt om jag missat det tidigare i tråden :crazy:

Kan slänga in en bild på nordsvensken där hemma. Väldigt dålig bild, fotat med mobilen för ca 2 veckor sedan. Men några tankar om hullet kanske någon har.. Ska tilläggas att hon inte går någonting alls nu så hon har noll muskler :crazy:

Bild434.jpg

Hej!

jag skulle säja överhull och sätt igång och rid så det försvinner.

Min tjej fick nu i veckan helt ok på hullet från vet som inte ser henne så ofta. Mitt problem nu är hur jag ska lyckas hålla detta hull när jag sätter igång henne och inte kan ge mer grovfoder eftersom hon ändå inte får äta upp sitt tilldelade själv..
/ Lavinia

Hej!

jag skulle säja överhull och sätt igång och rid så det försvinner.

Min tjej fick nu i veckan helt ok på hullet från vet som inte ser henne så ofta. Mitt problem nu är hur jag ska lyckas hålla detta hull när jag sätter igång henne och inte kan ge mer grovfoder eftersom hon ändå inte får äta upp sitt tilldelade själv..
/ Lavinia

Tack för kommentaren :)
Japp, en liten tjockis är hon, men jag tycker ändå pappa har gjort ett bra jobb den här vintern att reglera fodret, för tidigare har hon varit bra mycket tjockare :crazy: Till sommaren ska hon iaf sättas igång, skulle gärna köra igång nu men det är tyvärr svårt att rida på distans.. hästarna står 35 mil härifrån :( Längtar till om ett år när jag är färdig med skolan och kan ta ner pållen till Umeå :bump:

Har precis hittat den här tråden, har skummat igenom hela men har mest kikat på bilderna. Vilken skillnad det blivit på hästen! Jättefin :)

Tycker dock, som någon annan också påpekat att hovarna ser lite märkliga ut. Har han haft fång? Ber om ursäkt om jag missat det tidigare i tråden :crazy:

Jaså va roligt att du tycker är skillnad :)

Fång hade han hösten -08. Han har fått mycket bättre kvaliteé på hovarna sen dess. Men han har lite märklig färg. Han har inte mörka "glansiga" hovar som andra hästar. Utan dom är gråa och matta. Men inge fel enligt hovis dom bara är så.

Nu ser jag skillnad =) Det ser ut att vara på rätt väg. Bra gjort :)

Jaså va roligt :) Mycket roligare att motionera nu när det börjar börjar bli vår :) Han går 5 dagar i veckan nu...tömkör...lite smått dressyr övningar på vägen...pular lite i snön :)

Har till och med börjat motionera den där tjocka ardennern jag visade bild på innan. Så hon kan göra oss sällskap ut på rid och kör sällskap :)

Synd bara att ja inte kan gå ner i vikt lika mycket som hästen :p

*halvt kl*

Bra kämpat med hästen, ser betydligt bättre ut nu även om det finns mer att ta bort ;)

Tänkte bara lägga ut de här färska bilderna på min grabb o se vad ni tycker, han har inte blivit riden på över 2 månader..
30607642.jpg

30607597.jpg

30607589.jpg

Hahaha..

Jag förstår problemet..

Själv tycker jag det är svårt att hinna rida med hästen 20 min hemifrån.. Skolan tar verkligen all min tid. 1.5 år kvar...

Och har häst inte gjort annat än slappat är det ju inte såå konstigt om den blir rund. Kan du inte skicka ut far din och jogga med den eller nåt?

/ Lavinia, som längtar efter torra vägar så hon kan gå ut och jogga med hästen

hej
jag tycker att det finns mycket mer att ta bort,men han har blivit mycket mindre runt magen.jag har inte läst jätte noga igenom allt ni har skrivit,men jag tycker att han bara behöver hö och havre och det ska vara i minsta laget han ska ha många gånger om dagen,(hö all så) 3 gånger 4 helst.fjodhästar blir tjocka av att titta på mat.va försiktig bara så att han inte sväller i sommar,du kan köpa en så här grimma som man sätter på dom så att dom inte kan äta så mycket gräs i sommar.
min fjording dog av gräs han gick i en hage som det knappt fanns något gräs i.men han smet en dag när jag var och jobbade,när jag kom hem låg han och hade kolik,det var inte så mycket att göra,han fick tarmvred av detta så det är där för jag säger va försiktig med gräset i sommar.
den andra fjordingen som var här på tråget var mycket fin,men det ser lite kalt ut att vara rakad så och inte ha något täcke.men han har kanske det på sig när han inte blir fotad.:)
lycka till med era fjodingar:laugh:

Havre? Varför ska han äta det? Kraftfoder är inge bra för fång hästar. Hö luser och mineraler klarar han sej bra på.

Han ska inte bara stå i sommar utan kommer att motioneras då med ännu mer än nu. Både ridas och köras.Sen kommer han aldrig gå på riktigt gräsigt sommar bete. Utan gå ute dygnet runt när gräset börjar titta fråm nu i hagen sen flytta upp till sommar stugan där det är mest skogsåkrar men inte så kraftigt gräs.

Hahaha..

Jag förstår problemet..

Själv tycker jag det är svårt att hinna rida med hästen 20 min hemifrån.. Skolan tar verkligen all min tid. 1.5 år kvar...

Och har häst inte gjort annat än slappat är det ju inte såå konstigt om den blir rund. Kan du inte skicka ut far din och jogga med den eller nåt?

/ Lavinia, som längtar efter torra vägar så hon kan gå ut och jogga med hästen

Hahaha, inte nog med att han är så snäll att han tar hand om mina hästar under 3,5 år (vägrar ta betalt dessutom :o) nu ska han dessutom skickas ut och kuta runt byn med hästen i släptåg, gamla karln :D

Nä, skämt åsido, det händer att han longerar, tömkör eller kör henne någon gång ibland (läs: möjligtvis någon gång varannan månad..) men tyvärr har han egentligen inte alls tid, med eget företag och allt möjligt. Det är bara tur att både stallet och företaget är hemma på gården, annars hade det inte funnits en chans att han hade kunnat ta hand om dem.
Jag motionerar henne så gott det går de helger jag åker hem, vilket blir ungefär en gång i månaden. Det blir ju bara uteritter i skritt nu när hon inte har någon kondis, men till sommaren! Då jäklar ska köttbullen igång! ;) *längtar längtar längtar*

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 302
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
497
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka