Vad är denna häst??

Sv: Vad är denna häst??

Jaså va roligt att du tycker är skillnad :)

Fång hade han hösten -08. Han har fått mycket bättre kvaliteé på hovarna sen dess. Men han har lite märklig färg. Han har inte mörka "glansiga" hovar som andra hästar. Utan dom är gråa och matta. Men inge fel enligt hovis dom bara är så.

Ja, tittar man på bilden i första inlägget och jämför med den senaste ser det knappt ut som samma häst :)

Färgen tänkte jag inte alls på, det jag reagerade på var vinklarna på hovarna. Men det kan nog förklaras med att han haft fång, de brukar se ut så då (de få "fånghovar" jag har sett iaf, är inte alls insatt).

hej
jag tycker att det finns mycket mer att ta bort,men han har blivit mycket mindre runt magen.jag har inte läst jätte noga igenom allt ni har skrivit,men jag tycker att han bara behöver hö och havre och det ska vara i minsta laget han ska ha många gånger om dagen,(hö all så) 3 gånger 4 helst.fjodhästar blir tjocka av att titta på mat.va försiktig bara så att han inte sväller i sommar,du kan köpa en så här grimma som man sätter på dom så att dom inte kan äta så mycket gräs i sommar.
min fjording dog av gräs han gick i en hage som det knappt fanns något gräs i.men han smet en dag när jag var och jobbade,när jag kom hem låg han och hade kolik,det var inte så mycket att göra,han fick tarmvred av detta så det är där för jag säger va försiktig med gräset i sommar.
den andra fjordingen som var här på tråget var mycket fin,men det ser lite kalt ut att vara rakad så och inte ha något täcke.men han har kanske det på sig när han inte blir fotad.:)
lycka till med era fjodingar:laugh:

Tog bara av täcket en liten stund för att ta några bilder :) Självklart har han täcke när han är klippt så pass mycket.

Tack :) Roligt att höra att han är smal, för då har jag lyckats :D
Nej han är inte smal!
Han har de där farliga depåerna runt bogen o på länden.

Han har blivit lite mindre, men långt ifrån tillräckligt.

tänker du dessutom ha honom på bete i år oxå är det klar fångvarning.

Är du säker på att du inte blandar ihop hästarna nu:confused:? Jag tycker att TeamVMs häst ser riktigt smal ut, däremot har Kicki_83s häst en hel del mer hull. Eller?

Han kollades inte upp nå då för det var "bara" fång kännigar så vet tyckte bara butta och hovis fixade hovarna.

Nej han är inte smal!
Han har de där farliga depåerna runt bogen o på länden.

Han har blivit lite mindre, men långt ifrån tillräckligt.

tänker du dessutom ha honom på bete i år oxå är det klar fångvarning.

Jag har aldrig påstått honom som smal heller....men jag tycker att det går åt rätt håll iaf.

Jaha så han skulle ha kommit i topptrim på en månad då?

Ja han ska gå på bete men inte med mycket gräs. Utan han ska gå i samma hage som nu fast gå ute dygnet runt och sen flytta upp till skogshagar runt midsommar och vara där till slutet på Aug.

OMG vad du skrämms axel!! :o Jag var riktigt nervös där ett tag innan jag såg att du hade blandat ihop hästarna :angel: Min häst har verkligen inga depåer ngn stans och det är extremt lätt att känna revbenen.

Hej! Visst är din fjordhäst lite rund men ingen kattastrof! Jag har själv fjordhästar och det enda som funkar när det gäller fettförbränning är matranson och motion, motion, motion! Ta bort allt onödigt foder från foderstaten men banta honnom inte för hårt, det är lätt att det är musklerna som försvinner istället för fettet. Bygg muskler istället! Träna hårt med mycket tempo. Körning är jätteeffektivt! Långa skogspromenader bränner tyvärr inte mycket av fettet utan det krävs hårdare och mer målinriktad träning. Det gäller att vara flitig! Träning någon dag i veckan ger inte heller något större resultat, det är daglig motion som gäller! Ibörjan går det långsamt men efter några veckor kommer du upptäcka resultat och han kommer att bli både smal, muskulös och JÄTTE SNYGG!:love:

Jo jag ber om ursäkt för missförståndet.

såg förresten en liten trevlig men ack för rund fjordis häromdagen.

Ägaren var glad:confused: för att den tidigare år har fallit ur under vintrarna. hon hade flera stallkompisar med ej så fångbenägna hästar som hade haft fång o var inte orolig för detta- vilket jag skulle vara.

Enligt brittisk vet. expertis på fång är det bra för hästarna att tappa en hel del innan sommaren kommer då de har större chans att slippa eländet.

De angav de moderna täckena som håller mot väta som en stor "bov" i dramat. Att de inte behöver ödsla energi på varmhållning. Just väta tär på energireserverna iom att pälsens isolerande funktion sätts ur spel på de flesta pälsarna- inte mammutarna då...

Hej! Visst är din fjordhäst lite rund men ingen kattastrof! Jag har själv fjordhästar och det enda som funkar när det gäller fettförbränning är matranson och motion, motion, motion! Ta bort allt onödigt foder från foderstaten men banta honnom inte för hårt, det är lätt att det är musklerna som försvinner istället för fettet. Bygg muskler istället! Träna hårt med mycket tempo. Körning är jätteeffektivt! Långa skogspromenader bränner tyvärr inte mycket av fettet utan det krävs hårdare och mer målinriktad träning. Det gäller att vara flitig! Träning någon dag i veckan ger inte heller något större resultat, det är daglig motion som gäller! Ibörjan går det långsamt men efter några veckor kommer du upptäcka resultat och han kommer att bli både smal, muskulös och JÄTTE SNYGG!:love:

Jo då riktig foderstat har han och motion får han så det ska nog bli bra.

Vad tycker ni om han nu då?

Bild0320.jpg

Bild0316.jpg

Vill ni se hur han såg ut sist får ni kolla lite längre bak i tråden...

Stor skillnad!
Tycker han ser riktigt fin ut nu, fått muskler på de rätta ställena också.

Mycket bättre! Finns ju lite mer att ta av enligt mig, men betydligt bättre än sist.
Så bra jobbat!

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 302
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
493
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka