Vad är denna häst??

Sv: Vad är denna häst??

Hej igen! Har inte läst hela tråden så jag vet inte vad som nämnts innan.
Jag är ingen expert på fjordingar men jag tror inte heller du kan få honom slimmad. Han är ju inte den typen, jobba för att han ska få en riktigt bra grunkondition istället. Och att få till en foderstat som han funkar på utan att du behöver känna dig orolig.

Sen tror jag att du måste försöka strukturera upp allt från början igen, tro lite mer på dig själv. Har en känsla av att du kommit in i lite fel tankar. Dom som har sett hästen live säger ju att det är skillnad, ta det som en morot, klappa dig själv på axeln och säg att då har det ju gjort nåt steg i rätt riktning i alla fall.

Gör en liten nystart, ställ inte för höga krav från början. Bestäm att nu ska hästen motioneras två dagar på raken planera upp dom dagarna. Det är mkt lättare att då dag två ta vid där du slutade. Sen ger du den ledigt en dag och sen på med två dagar igen. sen kan du öka det till tre dagar när du är motiverad. Rider man varannan dag så känns det som man varje gång får börja på ny kula(tycker jag). Sen har du ju alltid alternativet att köra hästen vilket jag förstod att du gjorde och det är ju toppen. Tipset är alltså strukturera upp, ställ inte för höga krav förrän motivationen är tillbaka! =)

Ja tappade sugen lite när några inte såg någon skillnad när jag tyckte vi kämpat :o Fast nu är den tillbaka igen.

Foderstaten han hade i vintras tyckte jag fungerade jätte bra :) Ska fråga henne igen om hon vill hjälpa mej i vinter och fixa en :)

Nu har jag rört på honom varje dag sen i Söndags. I och för sej var söndag,måndag och onsdag bara promenader. Men i tisdag tömkörning och i dag skritt på lång ygel och lite galopp intervaller :) Men i morgon SKA jag köra honom det har jag skjutit upp för länge nu.

Du är välkommen att komma och känna på honom :D

Foderstat har han inte haft nu sen i slutet på april början på maj tror jag. Har ätit gräs sen dess.
Motionen har det blivit lite si och så med i sommar. Men nu ska det tas på allvar också så som jag gjorde i våras.

Hur kan han stå på gräs om han haft fångkänningar förr?
Jaja.

Men i vilket fall så tycker jag inte att hästen ser fet ut på de sista bilderna :) lite rund, visst, men absolut inte fet. Tror inte att han ska vara mer slimmad än så där.
Jobba nu med kondition o muskler så tror jag att han kommer dra ihop sig ytterligare av bara farten

Nu har jag fått analys svaren...hjälp mej tyda :)

Torrsubstans 84 %
Smältbart råprotein 42 g/kg foder
Energi, foder 8,9 MJ/kg foder
Kalcium 2,1 g/kg foder
Fosfor 1,3 g/kg foder
Magnesium 0,9 g/kg torrfoder
Kalium 10,1 k/kg foder
------------------------------------------------------
Råprotein 86 g/kg torrsubstans
Smältbart råprotein 49 g/kg Torrsubstans
Energi 10,5 MJ/kg torrsubstans
Kalcium 2,5 g/kg Torrsubstans
Fosfor 1,6 g/kg Torrsubstans
Magnesium 1,0 g/kg Torrsubstans
Kalium 12,0 g/kg Torrsubstans

Bra eller dåligt hö?

Tro mej, jag har sett grymt mycket värre fjordingar.. Bland annat ett nätt litet ridsto, med cushings som ägaren inte behandlade, gigantisk fångnacke så halsen vek sig varje sommar, så fet att hon inte kunde böja bak halsen och klia sig själv på magen eller knappt vrida på huvudet för att titta sig omkring.
Hon reds i sporsträck varje dag, fullt ös! Men dels var hon ju sjuk och fick ingen behandling och dels fick hon 2 kg krafft om dagen + havre och betfor när det fanns blandat.
Huuga, det var en hemsk syn.. Hon fick min runda korsningsponny att se slank ut och han har näranog 100 kg för mycket..

Jaja.

Men i vilket fall så tycker jag inte att hästen ser fet ut på de sista bilderna :) lite rund, visst, men absolut inte fet. Tror inte att han ska vara mer slimmad än så där.
Jobba nu med kondition o muskler så tror jag att han kommer dra ihop sig ytterligare av bara farten

Han har gått perfekt på gräs hela våren sommaren nu utan fång känningar alls...

Jo jobbas med muskler....kondis har han faktiskt ganska bra redan!

Tro mej, jag har sett grymt mycket värre fjordingar.. Bland annat ett nätt litet ridsto, med cushings som ägaren inte behandlade, gigantisk fångnacke så halsen vek sig varje sommar, så fet att hon inte kunde böja bak halsen och klia sig själv på magen eller knappt vrida på huvudet för att titta sig omkring.
Hon reds i sporsträck varje dag, fullt ös! Men dels var hon ju sjuk och fick ingen behandling och dels fick hon 2 kg krafft om dagen + havre och betfor när det fanns blandat.
Huuga, det var en hemsk syn.. Hon fick min runda korsningsponny att se slank ut och han har näranog 100 kg för mycket..

Hehe :D Vilken tröst att det finns värre ex än min pålle :p

Han är så fin :)

Inte just nu, nu är han sommarrund faktiskt, men det blir gärna så på sommaren. Jag försöker acceptera en liten viktuppgång och försöka hålla den liten bara. Vill inte neka honom den stora hagen och det mysiga utelivet i flock heller. Dock motioneras Eikar så fullt vi hinner med hela sommaren. Kan försöka ordna en bild av hur det ser ut just nu någon dag.

Jobba på med motionen så blir det jättebra tror jag!

Senast ändrad:

Jaja.

Det är inte alls säkert att en häst som haft fång en gång inte kan gå på gräs. Det varierar från fall till fall. Däremot ska man vara väldigt försiktig med tillvänjning och gärna välja magert bete.

Jag testade lite galopp intervaller i dag när jag var ute...plus mycket skritt på lång tygel....vilket pålle trodde bertydde käka busk och gräs i vägkanen :D

Tänkte jag börjar 1 min galopp 1/2 min skritt...
Gjorde det tre galopp och tre skitt pass typ. Hästen blev inte märkbart ansträngd...

Hur många repetioner kör ni som intervallar?

Ska öka intevallerna lite nästa gång tror jag.

Kan man köra intervaller när man kör hästen också?

Lite kvällsfunderingar sådär :)

Ni får gärna kommentera min höanalys lite högre upp också....om det är bra eller dåligt hö...har inte lärt mej tyda dom dära än bara andra gången jag skickar in analys.

Nu har jag fått analys svaren...hjälp mej tyda :)

Torrsubstans 84 %
Smältbart råprotein 42 g/kg foder
Energi, foder 8,9 MJ/kg foder
Kalcium 2,1 g/kg foder
Fosfor 1,3 g/kg foder
Magnesium 0,9 g/kg torrfoder
Kalium 10,1 k/kg foder
------------------------------------------------------
Råprotein 86 g/kg torrsubstans
Smältbart råprotein 49 g/kg Torrsubstans
Energi 10,5 MJ/kg torrsubstans
Kalcium 2,5 g/kg Torrsubstans
Fosfor 1,6 g/kg Torrsubstans
Magnesium 1,0 g/kg Torrsubstans
Kalium 12,0 g/kg Torrsubstans

Bra eller dåligt hö?
Dessa sorter är kanon för......... ett tunnt fullblod:bow::angel:

Ja men min pållis då......han är ju defenetivt inte sån pålle :(

Men det går att ge honom också eller?

Det är bara att göra det bästa av hö situationen för det är det där höet som skullen är full av...finns ingen möjlighet att byta.

Iom att den nu är fet skulle jag blanda hö o halm- om du har det:confused:
annars kommer den att förbli fet eller t o m bli fetare.

Halm står han på när han är inne så det kan han pilla med hur mycket han vill då...

Men är hela hästen fet eller sitter det på vissa ställen?

För när man ser honom i verkligeheten så är det skillnad mellan i nov -08 tills nu. Även fast det kanske inte syns på bild. Om man mäter med viktmåttbandet så visade det ca 520kg i nov...nu visar det ca 450kg...så något måste ju ha hänt...sen kan jag ju tillägga att sadelgjorden har fått spännas in mera...selen har fått spännas i mer...folk som sett honom har reflekterat över att han är smalare. Han orkar röra på sej mera än vad han orkade i vintras...
Så något bättre måste det ju ha blivit fast ni kanske inte ser det på bild.
Våran hovis kallade honom till och med "börjar bli slimmad" i våras och han har hållit på med hästar i säkert 60 år.

Sen kan jag ju tillägga att jag inte tror på vikten på måttbandet. Men att jag tror på att det visa att han minskat lite i magomfång.
Till och med så i våras kunde han ha sadelgjorden som fjordtokan sålde med sadeln. Den hade hennes häst när den var slimmad sa hon.

Sen sitter inte allt runt magen på honom. Men jag tror inte ialla fall att han ser likadan ut som förut...kanske på kort men inte i verkligeheten...

Se om nån orkar läsa mitt lilla försvarsnovell :D

Det är absolut på rätt väg, jobba ännu lite hårdare och be om hjälp att räkna ut en bra foderstat så kommer det att lösa sig så fint så:love:.

Du skulle sett Eikar i höstas efter betet;). Han var väldigt rund (och ja det fanns orsaker att det inte var så lätt att banta som jag önskat, men det är inget jag vill gå in på nu;)).

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 302
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka