Vad är denna häst??

Sv: Vad är denna häst??

Tack! Behöver nästan bara höra ordet mat så växer magen på dom i bland ;) men han har hållit sig frisk nu så jag ha rkunnat motionera honon bättre än förra sommaren :)

Jag tycker man ser skillnad på din häst, till det bättre. Bra jobbat! :)

Slänger in en fundering här, hur pålitligt är det att titta/känna efter revbenen om man ska bedöma om en häst är fet eller inte? Fick höra idag att hästar har ett "fettband" (förmodligen inte det ordet som användes, men jag kommer inte ihåg exakt vad h*n sa) från korset och ner förbi svansroten på båda sidor. Så om man trycker precis vid sidan om svansroten (högt upp alltså) så kan man känna hur fet hästen är och hur mycket fett som finns i kroppen. Min häst fick då kommentaren "ordentligt fet".

Så nu får ni hjälpa mig lite, hur tycker ni hästen ser ut på bild?

28295714.jpg

(ignorera mig, är ni snälla. :p)
(Kan fixa bättre bilder om ni behöver.)

Själv ser jag en något muskelfattig rygg och slappa bukmuskler, därav bukigheten, men jag kan inte se att han är så fet annars? (Jag känner revbenen, dock inte vid lätt beröring. Ungefär med kraften som man använder när man borstar.) Är jag helt hemmablind? :confused:

Tack va roligt att det man kämpar med ger resultat :)

Jag tycker inte din häst är fet. Men som du säger så kanske det fattas lite muskler men jag tycker inte den är fet iaf.

Det där "fettbandet" blev jag nyfiken på...hoppas någon mer som kan något mer om det.

Ja, visst är det kul när man ser att ens ansträngningar betalar sig. :)

Jag har aldrig hört talas om nåt "fettband" innan, men tänkte att det kanske fanns nån på buke som visste mer. Det var en veterinär (mer inriktad på lantbruksdjur tror jag) som sa det, så jag blev lite nyfiken.

Ännu mera puttar!! Vill veta om någon vet något om "fettbandet"???
Sen får ni ju också kommentera hur ni tycker min pålle ser ut...kommentera även Ingels_S häst :)

Bilden från först inlägget jag la in i tråden!
DSCF0002-3.jpg

Bild från i dag
DSCF0025-11.jpg

Ser ni någon skillnad??

Lite smådåliga bilder men någon skillnad kanske ni ser :)

Senast ändrad:

Va roligt att det blivit skillnad :) Man blir ju lite hemma blind själv när man ser honom varje dag. Roligt att se vad andra tycker med.

Jag tycker det är stor skillnad!! Riktigt bra jobbat!!
Står han stilla i viktnedgången nu? Annars kan du fortsätta som du har gjort. En sakta viktnedgång med motion är sunt :)

Tack!

Just nu vet jag inte riktigt hur det ligger till...tror inte har gått ner mycket nu men sen går han ju på sommarbete och har fått tagit det lite lugnare än vanligt nu med...men utan att lägga på sej alltför mycket för det.

ska ta med mej viktmåttbandet sen så får jag en liten hum om han gått upp ner eller står likadnat :)

Jag tycker att det är noll skillnad. Den har fettdepåer över hela kroppen.
Med tanke på att den troligen har haft fång skulle jag aldrig släppa den på bete- utan att rida den.

Den har inte gått på nå bete alls utan att ha blivit riden undertiden...

Undrar hur det kan komma sej att det bara är du som inte tycker det är skillnad...flera som tycker så?
Eller har ni andra sagt att ni sett skillnad bara för att ni ville vara snälla?

lite fet, men inte direkt bukig jämfört med shettisarna i stallet... men de börjar bli lite bättre, eller, den fetaste har iaf inte valkar på rumpa och rygg längre :P men lite väl många hängmagar är det nog, det är svårt när man inte kan rida.

mer motion är alltid bra för att förnbränna (men inte överdrivet såklart.) Vi har dessutom tagit bort betforen efter att stallägare läst artikel om hästdiabetes (betfor inhåller ju mycket socker) vilket skulle ge ännu mer aptit och göra dem fetare. Vet. sa också att betror är onödigt till så lättfödda hästar- det inhåller för mycket onödig energi som de inte gör av med. (så de fick ett par morötter istället, nyttigare och enklare, och så kan man själv knapra lite när man glömt ta med mellanmål)
Ett tag (vintertid, nu får de bara lunchhö de dagar de jobbar) vattnade vi ockå ur tjockaste (ett tag misstänkta diabetiker) hästens hö för att ta bort en del energi, men ändå kunna ge så han åt sig mätt.
betet i år har också varit bra, mycket mycket (över ryggarna på dem i början) men näringsfattigt gräs, att äta sig mätta men inte lägga på hullet allt för mycket av.

*såg att det fanns massor av sidor nu, så det här kom nog rätt sent*

Senast ändrad av en moderator:

Tack!

Just nu vet jag inte riktigt hur det ligger till...tror inte har gått ner mycket nu men sen går han ju på sommarbete och har fått tagit det lite lugnare än vanligt nu med...men utan att lägga på sej alltför mycket för det.

ska ta med mej viktmåttbandet sen så får jag en liten hum om han gått upp ner eller står likadnat :)

Men här skriver du ju att han går på sommarbete?
Inte bra om han har fångkänning!
Lite skillnad är det men fettdepåerna har han kvar.

Jag tycker din fjording är super fin.
Min kompis har en fjording och hon har oxå haft lite problem med vikten dock enbart på sommaren, eftersom gräset gör han rund å fin =)
fast jag tror han är av den lättare modellen av fjording.

keep up the good work =)

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 302
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 058
Senast: fio
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka