Vad är denna häst??

Sv: Vad är denna häst??

Suck nu e ju all snö borta igen :( Ridbanan e lerig och o ridbar :cry: Inte går det att köra släde heller :(
Men i dag ska vi ut i en liten skogsdunge och gå lite över stock och sten.
Får väl damma av sommarvagen oxå kanske vi kan dra lite...sen får vi träna ute istället för på ridbanan nu då....

Mer snö Tack!!

Ja mer muskler eftersträvade jag också på den bilden (eller rättare sagt jämnt) men rund skulle jag inte vilja påstå. Du går hemskt gärna visa mig en fjording som du tycker är bra hull/muskulatur - som inte ser ut som en vinthund.

Japp, på undre bilden ser hon för hemsk ut det vet jag. Kommer inte att minska höt för då kommer hon bli ännu bukigare, står ingenstans att jag kommer öka det heller utan nu har jag bytt ut grunden mot 0.25 kraft groov 90 och 0.25 kg kraft protein. Står under bilden att det är kraftfodret jag planerar att byta ut.

Bukighet består hos 9 fall av 10 av proteinbrist inte att de får för mkt av något.

Hejsan!
Jag har också en med fång och det har tagit mig över 1 och några månader att få ner han i hull.Jag ger han ett hö som är sent taget alltså slutet på sommaren.Han e en bponny men han står på 6kg hö om dagen nu i jan har jag fått börja ge han lite lucern. och krafft vita mineraler och lite betfor för magen,foderjäst ger jag året runt.Jag analyserar alltid mitt grovfoder.Annars vet jag inte vad som behövs.På bilden är din överviktig jag skulle sluta ge han lucern.jag ger han lite betfor och mineral och hö men det beriór på när det är taget skulle desutom inte ha han i en sådan grön hage för återfallsrisken med fång....Min får gå isamma hage så den är alltid renbetad kan ej släppa honom på ngt grönt då får han återfall direkt.Och det handlar ju om att ta bort han eller sköta om han så mitt val är mycket enkelt:love:
mvh//Åsa

Hejsan!
Jag har också en med fång och det har tagit mig över 1 och några månader att få ner han i hull.Jag ger han ett hö som är sent taget alltså slutet på sommaren.Han e en bponny men han står på 6kg hö om dagen nu i jan har jag fått börja ge han lite lucern. och krafft vita mineraler och lite betfor för magen,foderjäst ger jag året runt.Jag analyserar alltid mitt grovfoder.Annars vet jag inte vad som behövs.På bilden är din överviktig jag skulle sluta ge han lucern.jag ger han lite betfor och mineral och hö men det beriór på när det är taget skulle desutom inte ha han i en sådan grön hage för återfallsrisken med fång....Min får gå isamma hage så den är alltid renbetad kan ej släppa honom på ngt grönt då får han återfall direkt.Och det handlar ju om att ta bort han eller sköta om han så mitt val är mycket enkelt:love:
mvh//Åsa

Är han fet på sista bilden oxå??? Eller kollade du bara på första bilden?? För det har hänt lite grejer sen dess...

Varför sluta ge lusern?? Började med lusern hackad strå nu i nov(hade pellets innan). Hästen har gått ner i vikt sen dess.

Hage är det ingen fara med...den användes mest som ridbana!

Den hage min pålle går i nu får han gå i tills han ska upp på sommarbete till fäbodarna sen. Där har dom typ skog/åker hage att gå i och bättre gräs än här nere.

ojj.. bli nu inte arg på mig men.. vad du ger till din fjordis är ungefär vad jag till mitt halvblod på 4 (flåt 5)år och 170cm hög..

tycker faktiskt att din häst ser lite för rund ut.. även söta hästar kan juh dra på överskottsfett :o

som sagt, bli inte sur men.. var det första som slog mig när jag såg bilden (man kan juh bli lite "hemmablind" ibland)

FET?! De va de sämsta jag hört...

har en kompis som tävlade fjordriks samt fjordNM med sin men tyvärr hittar jag inga bilder på hennes pålla, gjorde en snabbsökning på fjording på nätet och fann denna bild. Iofs en ridbild men det fanns inte så mycket annat att välja på om man ville ha med hela hästen.

sarik080822.jpg

Det här tycker jag ser ut som en välmusklad fjroding i bra hull.

En häst som äter för mycket stråfoder blir bukig.. därav t ex att min ena står på spån istf halm.. om nu ditt hö har så dålig kvalité att du jämför det med halm så skulle jag faktiskt ändå dra bort en del.. Fjordingen på vårt stall äter 7kg om dagen, min kompis häst åt 6kg om dagen på den tiden så du får ursäkta mig om jag tycker att 12kg är oerhört mycket.

jag sa aldrig att hästen var fet.. utan lite rund... (däremot skrev jag överskottsfett, DET är inte det samma som att ngn är fet utan att man som synes har lite mer än vad man borde..)

Jadu min häst får också jättesnygg revbensbåge när hon springer ;) Och att jämföra henne med en hingst (om han är det ff?) i full sommarkondis... Men visst han ser ok ut.

Här är en bild tagen för en vecka sedan med ökad mat:

Inte bra men bättre. Jag säger inte att hon är i perfekt hull men bättre och bättre blir det. Och med tanke på att vi i princip bara är ute på skrittpromenader för tillfället tycker jag det är ok.

EDIT: Kanske skulle nämna också att den mängd hon äter kanske 9-10 kg eftersom hon är en jäkel på att dra ut o skita i höt.

Senast ändrad:

vad jag inte förstår är att om nu höt har så låg proteinhalt så hade jag personligen inte försökt öka på det ännu mer. Hö består juh inte enbart av proteiner utan även annat vilket hon uppenbarligen får för mycket av därav bukigheten. Jag hade minskat höet och lagt till ett proteinbaserat krafftfoder istället. fast det är kanske bara jag :confused:

Nä hon blir bukig just av proteinbristen. Eftersom brist på protein = muskler bryts ner. Även magmusklerna bryts ner och därför hänger magen mer.

En häst som äter för mycket stråfoder blir bukig.. därav t ex att min ena står på spån istf halm.. om nu ditt hö har så dålig kvalité att du jämför det med halm så skulle jag faktiskt ändå dra bort en del.. Fjordingen på vårt stall äter 7kg om dagen, min kompis häst åt 6kg om dagen på den tiden så du får ursäkta mig om jag tycker att 12kg är oerhört mycket.

Ja klart att en häst som äter mycket stråfoder får större mage än en som äter mindre. Men det beror ju bara på att maten tar mer plats. Så bukighet skulle jag inte kalla det.

Ju mer grovfoder hästen kan äta dessto bättre för hästens välbefinnande.

Min C-ponny åt 8 kg/dag utan att bli "bukig". Min stora (litet halvblod) äter 15-16/kg dag. Hon har stor mage (obs ej fet) men det beror på brist på magmuskler då hon inte är mycket riden än.

KL

Vad tycker ni denna hästen är?

Hon har gått som fötsto något år och är dräktig i år och ska föla i juli. Jag har haft henne i snart 3 månader.Hon är väldigt omusklad och ryggen sticker rätt upp. Om man känner på revbenen ligger dem inbäddade under ett lager av fett och genom att känna på revbenen känns hon i lagom hull.

Så här såg hon ut för 3 månader sedan när hon kom:

Gldis.jpg

Så här såg hon ut i början av januari. Då hade jag haft i ca 2 månader och är de nyaste bilderna jag har. Baken ser tunnare ut på denna bilden än vad den är. Baken är bättre i verkligheten.

nyabilder2079.jpg

nyabilder2082.jpg

En stor anledning till bukighet är också dåliga rygg-och magmuskler. Är ryggmusklerna dåliga får magmusklerna hålla upp hela tarmpaketet. Är då magmusklerna dålig så "rasar" allt ner.

har en kompis som tävlade fjordriks samt fjordNM med sin men tyvärr hittar jag inga bilder på hennes pålla, gjorde en snabbsökning på fjording på nätet och fann denna bild. Iofs en ridbild men det fanns inte så mycket annat att välja på om man ville ha med hela hästen.

sarik080822.jpg

Det här tycker jag ser ut som en välmusklad fjroding i bra hull.

Men det där är ju en helt annan typ av fjording än TS's häst! Det där är av lättare sporttyp, du kan inte jämföra den med en fjording av grövre, äldre modell.

Livar upp denna tråd lite...

vad tycker ni om denna häst??
DSCF0014-2.jpg

Gammal bild men hon ser ungefär likadan ut nu...lite smalare kanske!

en väldigt fet adenner ser det ut som. ser mest sommartjock ut ska ju absolut inte gå på så mkt bete kanske om hästen tränas hårt.

Hon är kanske lite smalare nu...hon går på diet foderstat...men hon får inte göra så mycket tyvärr därför hon ser ut som hon gör typ! Synd om henne!

kanske lite överhull men annars tycker den ser bra ut:) Skulle inte sänka maten men kanske lite mer motion

kanske lite överhull men annars tycker den ser bra ut:) Skulle inte sänka maten men kanske lite mer motion

Okej...maten hon äter nu verkar fungera bra så den sänker ja inte nå. Motion borde hon nog ha. Får dra släde nån gång i bland typ annars står hon bara i hagen. När hon inte smiter från haden då vill säga!:devil:

Så här såg han ut sist ni såg honom på bild:
DSCF0018-2.jpg

Så här se han ut i dag:
DSCF0018-4.jpg

DSCF0021-5.jpg

Är det någon skillnad??

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 302
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka