Vad är denna häst??

Sv: Vad är denna häst??

Hmmmm, menar du att det alltid är mer protein i gräs då alltså?

Här skulle jag vara försiktig....så att det inte blir tokigt menar jag. :)

Jag hade också denna teori och provade den på min fjording han fick sojapellets en hel vinter men det hjälpte inte ett dugg kan jag tala om.
Däremot fick han diverse knölar här och där på ryggen som inte försvann förrän jag slutade med sojan.
Har också provat med lusern men det blev han bara smällfet av.

// M

Men då tålde han ju inte soja och då får man ju knappast väntat resultat eftersom de inte tar upp ett foder de inte tål på rätt vis.

Sen så har jag börjat förstå att folks ögon över hur fettma verkligen ser ut skiljer otroligt. Vet väldigt många som tror att en häst blir fet när den börjar få rygg efter en foderstat ändring för de har aldrig sett en häst med rätta ryggmusklerna.

Jag är för att göra analyssiffrorna och behoven var för sig, men många gör inte det utan går på en kvot och använder sig av ett program som inte har mycket med verklighetens häsar att göra och då är det inte lustigt att de blir som de blir.

Om en häst står på en kvot med knappt 6 är "fet" och omusklad trots att den inte får stor mängd, aldrig verkar få tillfredställt tuggbehov så ser jag ingen annan utväg än att höja proteinet, en näringsmättat häst ser inte ut så och beter sig inte så generellt.

Vet inte va du jämför gräset med, men mer ofta periodvis så har ett växande nygräs högre värde en ett övermoget slaget gräs/hö ja.
Men där liksom med allt annat så kan ju varablerna var stora och många. Men jag tänker generellt för man kan inte tänka på så många andra vis när man pratar om foder och individer.

Ingen mer som kan tänka sig att kommentera bilderna?
Så ska jag berätta en "hemlis" sen ;)

// M

*kl*
Mina fjordingar, sto 28 år och valack 8 år har väldigt lätt att falla ur så det är absolut inte så att alla fjordingar blir feta jättelätt.

Är denna häst tjock? fet? Bukig? Omusklad?
Ja vad tycker ni efter vad man kan se på bilden? Och det är bara hullet jag undrar över...sen lite tips kanske för hur jag kan få det att se bättre ut...

DSCF0002-3.jpg

hej :) ja lite överviktig är den nog. och buken är like stor och hängig :P jag hade rekomenderat att minaska kraft om en ge någon. och sen ut och galoppera så den får upp magen :P så ut och gallopera med er så buken inte hänger och även ut mycket i skogen och bygg lite på ryggen :) lycka till:banana:

hej :) ja lite överviktig är den nog. och buken är like stor och hängig :P jag hade rekomenderat att minaska kraft om en ge någon. och sen ut och galoppera så den får upp magen :P så ut och gallopera med er så buken inte hänger och även ut mycket i skogen och bygg lite på ryggen :) lycka till:banana:

Han får inge kraftfoder...bara hö lusern å mineraler...

Jo galopperar gör vi...har börjar kunna göra det lugn och sansat på ridbanan nu oxå...innan så var det bara rus galopp men han har börjat kunna ta det lugnare nu :)

Han har nog fått lite mer muskler nu än på det kortet i början av tråden...va ja tycker själv iaf :)

Vi passar på att dra släde nu när det finns snö...det gillar min lilla Pojke!!

Inga kommentarer till mina bilder? ;)

Snääääälla :bow:

// M

wow vilken skillnad.. Hur lång tid är det mellan bilderna? Vad har ni GJORT???
:banana::bow: Berätta .... jag vill också få min tjockis så där fin

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

He he he nu kan jag inte hålla mig längre.
Det finns inget trick....tyvärr ;)

Det handlar bara om att få hästen att hålla in magen :)
Korten är tagna med bara ca en veckas mellanrum i somras!!! Det är säkert!!! Jag har vittnen.

Jag får ibland höra att min pålle är en tjockis och jag kan hålla med om det.... till viss del....men jag kan känna hans revben utan att behöva trycka alltför hårt.
När han blir riden eller körd så syns inte hängmagen. Då drar han upp den och jobbar på. Men när han är avslappnad....ja DÅ....är han rejält avslappnad ;)

På de här bilderna i somras var han i riktigt bra kondis dessutom, han tävlas i flera olika westerngrenar med mycket bra resultat. Duktig pålle :love:

Men när det gäller min pålle så får vi nog dras med hängmagen. Han var 10 år när jag köpte honom och hade aldrig varit i bra kondis fram till dess. Det är 3 år sedan nu och bättre än så här verkar det inte bli.

Vad jag vill säga med det här är att det inte alltid går att "se" om en häst är i bra kondis eller musklad osv. Varken i verkligheten eller på en bild här på buke. Skenet kan bedra :)

// M

Lägger in en dagsfärsk bild på pållen se om ni ser nån skillnad mellan den och den gamla bilderna i tråden...

DSCF0017-3.jpg

DSCF0018-2.jpg

Bonusbild-Tjockis rumpan drar släde

DSCF0012-4.jpg

Ser ju jättebra ut!

Inte alls nån tjockisrumpa....och ingen mage som sticker ut på sidorna om rumpan ju! ;)
Det kommer bli jättebra :)

// M

(Blev ni jättebesvikna på tipset som inte fanns? Inte meningen i så fall... ville bara visa att det inte är så lätt att se på just fjordingar.....;))

Ser ju jättebra ut!

Inte alls nån tjockisrumpa....och ingen mage som sticker ut på sidorna om rumpan ju! ;)
Det kommer bli jättebra :)

// M

(Blev ni jättebesvikna på tipset som inte fanns? Inte meningen i så fall... ville bara visa att det inte är så lätt att se på just fjordingar.....;))

Roligt att det verkar gå åt rätt håll för oss iaf.

Okej kanske inte tjockis rumpa...men han liknar en raggsocka :) Han har så mycket päls :o

Jag misstänkte att det var lite bluff över dina bilder...:mad: nä då :) ska lära min pålle det där jag med :p

Jätteskillnad tycker jag, nu ser hästen helt normal ut ju.

Va roligt att ni ser skillnad :laugh:

Ja i hull kanske han e ganska lagom nu...jag känner revbenen när ja trycker med handen.
Men mer muskler ska han ha. Vi ska fortsätta galoppera och klättar och älta på ridbanan. Han har faktiskt orkat böja nacken några steg när vi tränar på banan. :bump:

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 375
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 725
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär... 2
Svar
20
· Visningar
2 091
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10