Vad är denna häst??

Sv: Vad är denna häst??

I dag mätte jag honom igen med måttbandet...470 ungefär mätte det nu...
Hur pålitliga är måttbanden?

Man kan nu ana revbenen lite grann kände jag i dag!
Men magmuskler skulle behövas...så vi får fortsätta klättra i våra backar!

I dag mätte jag honom igen med måttbandet...470 ungefär mätte det nu...
Hur pålitliga är måttbanden?

Man kan nu ana revbenen lite grann kände jag i dag!
Men magmuskler skulle behövas...så vi får fortsätta klättra i våra backar!

Inte alls vad jag har hört. MEN du kan ju använda det till att se åt vilket håll det går även om du inte får en exakt vikt.

Galoppfattningar är bra för magmusklerna. :)

Ja du det är inte mkt att göra åt ska jag säga.
Jag har en tjockis-fjording sen 3 år tillbaka som rids 5 dagar i veckan minst och dessutom tävlas med gott resultat.
Han har fått krafftfoderfri foderstat på veterinärs inrådan i 2 års tid. Dvs. absolut minsta möjliga högiva med bibehållet välbefinnande. (ca 6 kg) Han har absolut blivit mkt bättre än när jag köpte honom men de sista kilona är helt omöjliga! Många fjordingar blir ju tjocka av att se hö på vykort, så man får passa sig för att överfodra. Det går inte att räkna foderstat till en fjording på samma sätt som till andra hästar så är det bara. De har inte samma grundbehov. (Ja det finns undantag men de är sällsynta ;) )

Veterinärens råd var också att ge mycket halm och lite hö, men vi får inte så lätt tag i halm här så det har fått bli hö. På min fråga om de inte blir bukiga av halm svarade han att det är bättre än fetma

// M

Jag tycker man ska passa sig för att ge för lite hö, om hövärdet dessutom inte är perfekt (vilket de sällan är) och hästen inte får nå kraftfoder alls och endast kompletteras med halm så får den lätt protein och vitaminbrist något jag tycker att man ska tänka på. Ett bra analyserat hö jag tycker att 6 kg lät lite även för en fjording? Svärmor har haft en fjording som tyvärr gick bort i höstas och har nu kvar "fölet" en nu 8årig dam fjording/nordsvensk.. Men hon gav iaf mer än 6 kg hö även då de var feta efter sommaren.

Jättestilig när selen kom på!!! :D Tycker inte alls att h*n är sjukligt överviktig, inte på långa vägar lika tjock som min bruksnordis ;) men även han är på väg ned. Hoppas jag ;)

Jag tycker man ska passa sig för att ge för lite hö, om hövärdet dessutom inte är perfekt (vilket de sällan är) och hästen inte får nå kraftfoder alls och endast kompletteras med halm så får den lätt protein och vitaminbrist något jag tycker att man ska tänka på. Ett bra analyserat hö jag tycker att 6 kg lät lite även för en fjording? Svärmor har haft en fjording som tyvärr gick bort i höstas och har nu kvar "fölet" en nu 8årig dam fjording/nordsvensk.. Men hon gav iaf mer än 6 kg hö även då de var feta efter sommaren.

Han får 7kg hö och 1kg lusern...verkar inte må dåligt av det!

Fast 7 kg hö och 1 kg lucern är väl ingen konstig mängd? Mycket beror ju på hövärdena! Jag får liknande resultat för min haflinger om jag räknar med ett foderstatsprogram och lägger in mina analysvärden. Min dam får just nu 8 kg hösilage och 0,3 kg lucern, men då ligger energin tyvärr i överkant. Protein och mineraler är helt okej med dessa mängder.

Hej!
Varför ger du lusern? Inte bra att ge till hästar som haft "fångvarning"???
Ge ett hö med inte allför mkt protein,lite havre och betfor.
Motionera såblir pollen säkert fin i kroppen.
Fjordingar har ju "förmågan" att bli lite "runda"...
lycka till

Sicken söt:)

Tycker han ser ut som fjordingar /kallblod över lag gör.
Personligen tycker inte jag att han ser såååå himla fet ut.
Utan precis lagom för en fjording som älskar mat och njuter av livet:)

kram kram

Shit det här e ju krångligt!!

Vissa säger att betfor är bra...vissa säger att det inte är bra!! Vad är rätt??
Vissa säger att lusern inte är bra...visa säger att det är bra!! vad är rätt??

Min häst mår inte dåligt av att äta något av det just nu vad jag kan märka.

Sicken söt:)

Tycker han ser ut som fjordingar /kallblod över lag gör.
Personligen tycker inte jag att han ser såååå himla fet ut.
Utan precis lagom för en fjording som älskar mat och njuter av livet:)

kram kram

Ja han e söt min pojke.:love:

Kanske ska bli lite smalare och sen fixa lite mer muskler så e ja nöjd.

Mina åsikter är att;
Betfor är bra för hästens mage. Däremot kan man välja att hälla i lite extra vatten när det ska svälla och sedan slå bort det för att få bort överskottssockret (vilket kan missgynna en hsät med ex.vis insulinresistens).

Lusern är ett bra fodermedel eftersom det räknas som ett grovfoder. Det är oftast att föredra att få proteiner från ett grovfoder istället för ett kraftfoder.

Jag kan rekommendera att lusläsa HH:s inlägg på foderforumen och kolla SLU:s undersökningar för att lära sig ännu mer om foder.

Hej!
Varför ger du lusern? Inte bra att ge till hästar som haft "fångvarning"???
Ge ett hö med inte allför mkt protein,lite havre och betfor.
Motionera såblir pollen säkert fin i kroppen.
Fjordingar har ju "förmågan" att bli lite "runda"...
lycka till

Det var länge sen man trodde att protein kunde orsaka fång. Dags att uppdatera kunskaperna lite? ;)

Havre däremot är ingen höjdare till en fånghäst.

Ser ut att ha mest fett eftersom magen är enorm om man jämför med korset exempelvis..

KL

Vad är den här hästen, förutom lerig :), då?

PC190010.jpg

PC190008.jpg

Jag menar att en häst kan ju vara kraftig överlag, alltså inte nödvändigtvis fet, men om man tittar på korset t.ex så är det inte proportioneligt till magens storlek.

Jag menar att en häst kan ju vara kraftig överlag, alltså inte nödvändigtvis fet, men om man tittar på korset t.ex så är det inte proportioneligt till magens storlek
.

Vad gör ja åt han oproportionerlighet då?
Min lilla feta pålle å jag vill ha alla tips vi kan få

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 302
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka