Vad är denna häst??

Sv: Vad är denna häst??

kallblod e ju av den grövre typen. manga är fet grova fast man gör allt i sin väg att fa den smalare om man minskat foder givan, motionerat mycket och den ej gar der i vikz kommer den inte att göra det, det ligger i hästen natur i hästens arv i hästens kropp.
bara att acceptera kallblod är grovare än ex halvblod för att de e avlade pa det sättet
kallblod e mysiga särskilt nord bruks hästarna

Fast en grov häst är ju inte lika med en fet häst, ingen häst är ju född till att vara fet, Det funkar ju som med människor, äter man mindre än vad man gör av med går man ner i vikt. Fettet kommer ju från något.

Däremot så går dom lättare upp i vikt än många andra raser, de betyder inte att dom inte går att få smala. En häst mår inte bra av att vara fet så de är inget man ska ta så lätt på tycker jag. Jag tror man kan få även den grövsta hästen att bli slimmad, jag har sett många grova kallblod som inte är de minsta tjocka.

Man får inte glömma alla risker det finns med en riktigt tjock häst, hur mycket de sliter etc. Ingen häst föds fet, de är fodret som gör de.

Är de så att man ger hästen minimihögiva och hästen endå inte går ner så har man ett för bra hö för den hästen och man får leta hö med mindre energi i helt enkelt, då kan hästen äta de den behöver utan att bli fet.

Senast ändrad av en moderator:

Men hur motionerar men dom nu då?? det är ju stenhårt i marken här uppe nu :( Inge tillgång till ridhus eller bra ridbana! Vi har bara varit ute på promenader nu vi (tömkörning å vanliga promenader)
Rida kan man väl men trava och galoppera är väl för hårt....eller e det bara något som sitter i sen ridskolan??

Det är svårt att se på bild tycker jag, känner man revbenen? Målet är väl lite att man ska känna revbenen relativt tydligt utan att behöva trycka.

Nä men känner inte revbenen än...han är ju inte i form än...har ju bara hållt på i ca 3 månader med honom...det ska gå sakta och försiktigt...

Men jag menar om han ser sjukligt fet ut eller överviktig? E ju lite skillnad på det :)
OM min motioner går åt rätt håll eller om jag måste ändra på det mena ja oxå!

Men hur motionerar men dom nu då?? det är ju stenhårt i marken här uppe nu :( Inge tillgång till ridhus eller bra ridbana! Vi har bara varit ute på promenader nu vi (tömkörning å vanliga promenader)
Rida kan man väl men trava och galoppera är väl för hårt....eller e det bara något som sitter i sen ridskolan??

Men du tömkörde väl honom en del va:idea:?
Om han är inkörd och du har utrustning kan du dra timmer eller dylikt med honom! Det är super kul och bra träning för både dig och din häst:banana:
När jag stått i stall utan ridbana har jag försökt hitta någon plan del i någon hage som man kan rida i!

Lycka till med din häst!
/En som oxå krigar mot fett, både på mig själv och på hästen :rofl:

Minska kraftfodergivan och öka grovfodret.
En häst ska äta större delen av dygnet och har man en häst som lätt lägger på sig så ska man se till att köpa hö med lite energi (ett ganska sent taget hö) så att du kan ge honom 10-12 kg hö per dag. Skulle du inte få tag på låg-energihö eller på annat sätt inte kan byta så får du komplettera med halm.
Vår häst får 1 del hö och 3 delar halm.

OBS! se bara till så att hästen har tillräckligt med vatten då halm binder vattnet i hästens kropp. (för att vara säker kan du vattna hö och halm lite)

Skulle du inte få tag på låg-energihö eller på annat sätt inte kan byta så får du komplettera med halm.

OBS! se bara till så att hästen har tillräckligt med vatten då halm binder vattnet i hästens kropp. (för att vara säker kan du vattna hö och halm lite)

Vad har du för värden på ditt hö och för häst eftersom du gör så?

Sedan undrar jag på vilket sätt halm binder vattnet i hästens kropp. Det har jag inte läst eller hört innan.

Men du tömkörde väl honom en del va:idea:?
Om han är inkörd och du har utrustning kan du dra timmer eller dylikt med honom! Det är super kul och bra träning för både dig och din häst:banana:
När jag stått i stall utan ridbana har jag försökt hitta någon plan del i någon hage som man kan rida i!

Lycka till med din häst!
/En som oxå krigar mot fett, både på mig själv och på hästen :rofl:

Jopp tömkör honom...ja man kanske ska testa köra lite ved :)

Nuv et ja inte vad man ska säga om vädret nu e det bara slask!

Minska kraftfodergivan och öka grovfodret.
En häst ska äta större delen av dygnet och har man en häst som lätt lägger på sig så ska man se till att köpa hö med lite energi (ett ganska sent taget hö) så att du kan ge honom 10-12 kg hö per dag. Skulle du inte få tag på låg-energihö eller på annat sätt inte kan byta så får du komplettera med halm.

Kraftfoder?? Han får inge kraftfoder...Den foderstat han har nu verkar vara bra så den vet jag inte om jag behöver ändra på!

Men om man ställer frågan såhär då? Är min häst på rätt väg? Är han på väg ner i vikt eller ser han lika ut som för en månad sen??

Sedan undrar jag på vilket sätt halm binder vattnet i hästens kropp. Det har jag inte läst eller hört innan.

Det vågar nog jag svara på :p Kan försöka iaf!
Eftersom halmen är så svårnedbruten stannar den kvar i tarmen längre (men detta beror på vad den får för foder i övrigt också). Och om det stannar kvar i tarmen längre drar den till sig vatten genom osmotisk effekt (difusionslagar/ koncentrationgradienter som du säkert vet?)

Det vågar nog jag svara på :p Kan försöka iaf!
Eftersom halmen är så svårnedbruten stannar den kvar i tarmen längre (men detta beror på vad den får för foder i övrigt också). Och om det stannar kvar i tarmen längre drar den till sig vatten genom osmotisk effekt (difusionslagar/ koncentrationgradienter som du säkert vet?)

Tack för svaret. Jag förstår vad du menar, kul att få veta.
(Jag trodde att det bara var ett av alla de mer eller mindre konstiga påståenden som finns om allt möjligt)

En bild tagen nyligen...han betar inte iaf :)
DSCF0004-5.jpg

En lite gamlare bild
DSCF0004-4.jpg

Lite halvdåliga bilder men man kanske kan se något iaf!

Så lite så! Jag har heller inte hört talas om det förut (och ibland finns det konstiga påsåenden, så viktigt att vara kritisk), men i detta fallet så vågar jag nog tro på att det är så. Verkar logiskt :)

Vilken snygging det blev när selen kom på! :)

Lycka till med överviktsbekämpningen! Hästen är jättefin.

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 302
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
495
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka